Elektronikken i en røgalarm og henfaldsberegning

Hej,

Hvordan virker en røgalarm helt præcist på elektronisk plan? Er det rigtigt
forstået, at den indeholder en lille smule radioaktivt materiale
(Americium-241), der henfalder som alpha-stråling og ioniserer luften mellem
2 elektroder, så der løber en lille strøm. Når røg kommer i vejen, mindskes
denne strøm, og alarmen hyler. Grunden til spørgsmålet er, at jeg godt kunne
tænke mig at prøve at registrere henfaldene af isotopen i sådan en røgalarm.
Tror I, det vil være muligt? Jeg kan ikke lige overskue, om man ud fra denne
lille strøm kan se, hvornår der er henfaldt et atom.

Er det i øvrigt muligt matematiskt, at bestemme et konfidentinterval for
frekvensen af udsendte alpha-partikler, når isotop og masse kendes?

På forhånd tak.

Site Timeline