Hvorlænge holder elektronikken i en induktionskogeplade ? (Siemens)

Hej.

Nu er begge effektmoduler i mit Siemens EH77054 induktionskomfur br=E6ndt af med 2 m=E5neders mellemrum. Kogepladen er kun lige 4 =E5r gammel. Skal man virkelig kun forvente 4 =E5rs levetid p=E5 et induktionskomfur ?

Det skal siges at det h=E6nger helt frit under en borplade og de indbyggede bl=E6sere er i orden. S=E5 der er ikke problemer med manglende k=F8ling. Det blev ogs=E5 bl=E6st helt rent for st=F8v for 1/2 =E5r siden.

Modulerne er opbygget v.h.a. en stak IGBT'er nittet fast til en stor k=F8leplade og en masse pulsfaste blokkondensatorer. En af IGBT'erne er kortsluttet og printet er sort omkring den.

Kan det v=E6re kondensatorerne der er blevet slidte? -for en IGBT =E6ldes vel ikke?

Reply to
Jens Jacobsen

"Jens Jacobsen" skrev i news: snipped-for-privacy@g14g2000cwa.googlegroups.com Hej.

Det tror jeg ikke er problemet.

De slides lige så meget som alle andre transistore, men det er sikkert heller ikke problemet. Jeg har før set problemer med transistore der er nittet fast, når der kommer godt med varme på så strækkes nitten og næste gang du starter med et koldt system så er der ikke ordentlig termisk forbindelse mellem transistor og køleplade = transistor det bliver for varm.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

kommer

Kan det være tilsvarende fejl der gør at mit Blomberg glaskeramiske komfur ikke vil justeres over trin3? Trin 1,2 og 3 er reelle trin, men trin 4,5,6,7,8 og 9 er alle blot fuld skrald. Er det mon tilsvarende problem?

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

"Henrik Mortensen" skrev i news:dpgqqu$3j7$ snipped-for-privacy@newsbin.cybercity.dk

Nej, det er to helt forskellige måder det er lavet på. En induktions kogeplade er lavet som en switchmode strømforsyning hvor sekundær viklingen er gryden.

Glaskeramisk kogeplade er lavet med et varmelegeme og kan reguleres ved hjælp af en PWM (man tænder og slukker for strømmen). Jeg tror nærmere at du skal se efter defekte temperatur følere eller en defekt omskifter, prøv at spørge i dk.teknik.el det kan være der er nogen der kender fejlen.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

Det er med "touch" direkte på glaspladen, og med 7-segment LED display under glasset, så omskifteren kan vel udelukkes.

Ok, jeg prøver derovre.

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

"Henrik Mortensen" skrev i news:dph7j6$aiq$ snipped-for-privacy@newsbin.cybercity.dk

nogen

under

Ja, den kan du nok godt glemme.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

Typiske fejl er defekte IGBTer pga. løse forbindelser, eller tilgroede køleprofiler. IGBTer kan også fejle spontant, men det er sjældent.

Jeg tror ikke producenten ha en intention om at apparatet skal blive mere end 4-5 år.

Nej. Jeg har aldrig set en defekt pulsfast kondensator i et induktionskomfur.

Mnjah. De lever et hårdt liv.

Reply to
Ole Geisler -

Nej den tid er nok forbi hvor s=E5dan noget isenkram holder over 20 =E5r. Det er da ogs=E5 for dumt n=E5r man lever af at producere og s=E6lge det.

I dag kan man vel ikke engang forvente at en ny Miele vaskemaskine holder i over 10 =E5r uden reparationer ? Vi har en 7 =E5r gl. Bauknecht WA3775 vaskemaskine som har f=E5et skiftet timeren 1 gang under garanti. Derudover har jeg haft den skilt ad:

3 gange for at skift kul, 2 gange for at skifte motor, 6+ gange for at pille en sok ud af varmelegeme 1 gang for at skifte b=E6lg 1 gang var en slange hoppet af =F8verst p=E5 tromlen. 1 gang var overl=F8bsslange fra s=E6beskuffen tilstoppet 1 gang for at skifte lejer og bagstykke i tromlen idet den var blevet ut=E6t. 2 gange for at skifte aquastop kontakt i bunden 1 gang for at skifte varmelegeme 1 gang for at skifte spulepumpe

-Men den bliver ogs=E5 brugt MEGET...

Tak for komfur svarene -Jeg vil pr=F8ve at lave nogle unders=F8gelser af de defekte moduler n=E5r altting er g=E5et i orden med forsikringen.

Tr=E6ls at have f=E5et det repareret for mere end nyprisen og s=E5 stadig have et "gammelt" komfur.

mvh /Jens

Reply to
Jens Jacobsen