Egenskaber ved ferritkerne i PC-strømforsyninge r??

Hej NG,

Indrømmet det er et lidt søgt spørgsmål.

Jeg har en del ferrit eller jernpulver ringkerner liggende der er
snuppet fra div PC-strømforsyninger. Det drejer sig om drosselspolen til
udglatning af strømmen fra ensretterdioderne på lavspændingssiden.

Jeg har adskellige der er gule på tre sider af ringen sider (inder, yder
og over) mens den 4 side er hvid.

Kan det omsættes til et typenummer fra Amidon, Fair-rite, Ferroxcube
etc. for at få en mere konkret ide om hvilke egenskaber kernemarerialet
har. F.eks hvilket frekvensområde og hvilken flux det kan håndtere.
Jeg har på forhånd en ide om at materialet må ligne f.eks en FTxxx-43
men til en 10 gange lavere frekvens så det f.eks kan udnyttes til
sendeudstyr på VLF radiobåndene, f.eks 137KHz og 1850KHz..

/Lars

Re: Egenskaber ved ferritkerne i PC-strømforsyninger??

Det er nok nemmere at gå den anden vej. Slå data op for de kerner der bruges
i SMPS. I 90% af strømforsyningerne er det de samme materialer der bruges.

Ove

Re: Egenskaber ved ferritkerne i PC-strømforsyn inger??

Efter at have googled lidt fandt jeg frem til følgende link der giver en
ide om hvad materialet højst sandsynligt er - og ovenikøbet dets
egenskaber..  (Txxx-26)

Til fornøjelse for andre Eksterimenterende Danske Rodemikler mellem
halvt og 2/3 nede: http://www.ozgear.com.au/ferromagnetics/TOROIDS.htm

/Lars

Re: Egenskaber ved ferritkerne i PC-strømforsyninger??

Det var et af den slags link, jeg samler på.
Fejlen ved mig er, at jeg ikke er så god til Engelsk.

Erling

Site Timeline