Dual EPROM/BIOS

Hej alle.

For nogle år siden var det "moderne" med en hjemmelavet version af nutidens
"Dual BIOS".
En lille konstruktion, som gjorde at det var muligt at skifte mellem 2
"installerede" EPROM'er, blot vha. en kontakt. (Rart hvis man havde fået
jogget for meget rundt i parametrene).

Er der mon en i grupperne her, som kender dimsen, eller som kan gennemskue
hvordan den er lavet ??

Som jeg husker dimsen, var de 2 chips blot loddet direkte ovenpå hinanden,
og så var der blot nogle få ben der kørte igennem en lille switch. Er det
mon helt hen i vejret ??
Når man tænker på hvordan RAM kredse bliver adresseret. De sidder jo vistnok
også allesammen parallelt.

Jeg har overvejet at bruge dimsen ifbm. en gang chip-tuning af øsen.

Et link, et rigtigt navn, gode idéer, eller hva' som helst er velkomment.

Mvh Morten

Re: Dual EPROM/BIOS
vistnok

Mon ikke kontakten bare var loddet til chip-enable benet på ROM'en så man
således kunne skifte hvilken ROM der var enabled?

Brian

Re: Dual EPROM/BIOS

hinanden,
det

Bli´r helt nostalgisk, det var noget lignende på Amiga'ens Bootselector de 2
ic¨er var stakket oven på hindanden og 2 ben på hver var løftet og
tilsluttet noget omskifterværk

--
Mvh.
Torben Fejr

Og på C64'eren og de andre :-).

Re: Dual EPROM/BIOS

Hvordan kan jeg vide om bussen kan trække 2 stackede PROM'er ??

Mvh Morten

Re: Dual EPROM/BIOS
Hej Morten,

Hvis du bruger Chip Enable loades bussen ikke af den disablede PROM (det
er kun ved brug af Output Enable).

--
Venlig hilsen,
Søren

For et par år siden ? Høh, det samme brugte jeg nu allerede i
halvfjerdserne, netop for at kunne skifte mellem to versioner af hhv. BIOS
og tegngenerator.

Som Brian nævner, kan det gøres med Chip Enable (Output Enable er en anden
mulighed hvis adressebussen kan klare den dobbelte belastning).

Du vil ikke kunne skifte under drift - i det mindste ikke uden en bunke
logik til at styre omskiftningen der skal tage højde for hhv. de
elektriske signaler og hvor i rutinerne processoren befinder sig.

Det gælder kun for parallele PROM'er.

En (E)PROM af den dobbelte størrelse er lettere, så er det blot at skifte
højeste adresseben mellem høj og lav, dog stadig ikke mens der er tændt
for skidtet.
Indholdet i PROM'en lægges så blot i forlængelse af hinanden, fx. ved at
merge de to binære filer du kan trække ud af de "gamle" og så hælde det på
en større flaske.

Hvilke PROM'er bruger du ?

--
Venlig hilsen,
Søren

(Audi)

Ja, men nu er printet jo strikket op med den PROM-str. (som jeg forøvrigt
ikke kender betegnelsen på endnu, da jeg skal have store dele af kabinen
skilt ad først). Og så er det vel ikke sådan lige til, at komme til at bruge
"det højeste adresse-ben", - eller hva' ??

Tjaaaaaa
Det ved jeg iløbet af week-enden.

Mvh Morten

Re: Dual EPROM/BIOS
Hej Morten,

Du kunne lave et lille adapterprint der passer ned i den bestående sokkel.

Hvad fandt du ud af ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Man kan købe en Bios saviour, den gør lige præcis det du beskriver.
Den fungerer også på den omtalte måde.

Links:
Producent
http://www.ioss.com.tw/web/English/RD1BIOSSavior.html
Test
http://www.techspot.com/reviews/hardware/bios_saviour/index.shtml
Forhandler
http://www.eksitdata.com/shp/shp_showproduct.asp?prdid64%8778012003443576490

Re: Dual EPROM/BIOS

nutidens
vistnok
Det er så enkelt.
Finn den pinnen som heiter /CS og bend dei ut.
Sett eprommane oppå einannan med eit passande mellomlegg.
Lodda dei isaman.
Du skal ha ein motstand frå kvar /CS, 4K7? til +5V.
Deretter treng du 3 ledninger:
    Ein frå /CS på sokkelen til midtpunktet på ein 2 stillings vender.
    ein ledning frå kvar av /CS på EPROMane til kvar sin side av venderen

HM

Re: Dual EPROM/BIOS

"> >

Whauu.

Men kan jeg være sikker på at data-bussen kan trække 2 stackede PROM'er ??
Der må vel ske en hvis impedans ændring med sådan et julenummer ??
Kan jeg risikere at ødelægge noget, hvis ikke bussen kan trække det ?? Eller
"virker" det bare ikke ??
Dimsen skal jo bygges i en motor-styringsboks (Bosch) til en Audi TDi'er, og
jeg vil jo nødig ødelægge den. Men jeg tør dog godt modificere den :-)

Mvh Morten

Site Timeline