Digital, viser for gear?

Hej Ng..

Jeg kunne godt tænke mig at have en for viser på min knallert, som
viser hvilket gear jeg er i.
Det drejer sig om en gammel Yamaha 4 gear fra 1978.

Jeg tænkte på om man ikke kunne lave det med et lcd-display, og så en
eller anden form for kontakt, og et " mobul " som skal kunne vise
talne fra 1 til 4.

Håber der er en der forstår hvad jeg mener.

Hilsen Ulf

Re: Digital, viser for gear?

Så skal man til at skille gearkassen ad, finde egnede sensorer, bore huller
osv osv.
Glem det, det er alt for kompliceret at lave det mekaniske

--
Tom

Re: Digital, viser for gear?

Næ. absolut ikke, de bruges i vid udstrækning i cykleverdenen - og her
taler vi om ~30 gear:-)
En sensor i gearskiftet klarer det hele meget simpelt - ved ikke
hvordan, systemet Shimano bruger hedder FlightDeck.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Re: Digital, viser for gear?

Der er ret stor forskel på en gearskifter med indbygget sensor og så selv
indbygge en sensor.

Re: Digital, viser for gear?

Gearkassen i en Yamaha er noget anderledes opbygget end et Shimanogear

--
Tom

Re: Digital, viser for gear?

er det ikke sådan en med fod gear , en pedal man trykker
ned med foden til første gear , men trækker så med oversiden af foden til de
andre gear eller hvordan ?
kan ikke lige huske det (mange år siden jeg kørte på knallert :) )
hvis det er som jeg tror skulle det kunne gøres med to switche og en smule
digital elektronik
kan du ikke beskrive måske et billede af selve gear skiftet
er det sådan en her ?
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID32%2

det er svært at se LCD i dagslys i mørke skal du have
et med lys i , led display er måske det bedst valg

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Hold da fast hvor den Yamaha er "ødelagt"  :o)))

--
Tom

Re: Digital, viser for gear?
til
smule

Et par blå sidespejle og dét vil "næsten" ligne en BMW politi MC! ;o)

Hilsen
Lars

Re: Digital, viser for gear?

Du skal kunne "se i mørke" samt se i stærk solskin...:

Overvej
LED display eller
LCD med passende baggrundslys eller
"(3 eller) 4 lysdioder" (anbefales herfra)

Jeg er meget tilhænger af forslag med at "aflæse antallet af
motoromdrejninger for hver omdrejning på baghjulet" [Bo Bjerre] , og måske
slukke for 'displayet', når kobling er trukket [Tom]

Du skal overveje valg af sensorer og elektronik og display, da du har MEGET
BEGRÆNSET energi til rådighed for ekstraudstyr; svjh, havde min Puch (1974)
kun 1 A og 6 V AC til rådighed (til ALT)

Forslag til indgangstrin for motoromdrejninger:
 se nederst på http://www.eelkevisser.nl/fuel.htm

Forslag til sensorer for hjulomdrejninger: Overvej
 magnet eller reedsensor som på en cykelcomputer eller
 en 'brik' / nærhedsføler - løsning
afhængigt af energiforbrug

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Digital, viser for gear?

Hmm, hvis det var beregnet til en motorcykel, så har jeg måske et uprøvet
forslag, der ikke kræver det største indgreb i gearkassen. To microswiche
(placeret hhv. over- og under gearpedal-armen)  føres til noget digital
tæller-/display logik, der kender lidt til pedalføring vs. gear-nummer og
maksantallet af gear. Hele herligheden synkroniseres/nulstilles med et input
fra frigearsswitchen (hvis den findes?), så uheldige fejltællinger o.lign.
ikke vil hobe sig op under kørslen, men derimod fjernes med en smuttur forbi
frigearspunktet.
Det blver svært, hvis du ikke har en frigears-kontakt i gearkassen. Her må
synkroniseringen da foregå i et gear som du kender (f.eks. 1. gear). Hvis
gearpedalen frit kan bevæge sig i dette gear, så har du derved mulighed for,
at få "vippe" tælleren ned på det  allerførste gearnummer (og derved:
rigtige gearnummer, hvis den har talt forkert).

Hilsen
Lars

Re: Digital, viser for gear?

Måske er det lettest at lave en hjulsensor, med en magnet på et eger, lige
som en km tæller til en trædecykel. En omdrejningstæller, afledt fra
tændingen, og en PIC/AVR processor til at beregne forholdet mellem de to
tal, og derfra udregne gearet. Det er sikkert lettere end at skulle sætte
følere ind i gearboxen ?

Bo //

Re: Digital, viser for gear?

Så skal der også en føler på koblingen så den visningen ikke flipper ud når
der kobles ud.

--
Tom

Re: Digital, viser for gear?

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

lige
sætte
når

Det behøver man ikke. Gearkassens omsætningsforhold er til at måle een gang
for alle, og den ændrer sig ikke.
Hvis elektronikken konstaterer, at det målte omløbsforhold ikke passer med
et kendt gear, ved den at koblingen er ude, og kan derfor ikke vise noget
fornuftigt på display'et. Derfor ændres udlæsningen ikke, før der er et
sikkert tal, der passer på eet af de omløbsforhold, der kan forekomme.

BBj //

Re: Digital, viser for gear?
Hej Bo,

Jeg er enig i metoden et langt stykke hen ad vejen, men...
Dengang jeg kørte knallert med fodgear, var det mest ved _udkoblet_ motor
at jeg synes det kunne have været smart med gearindikator - fx. når man
holdt for rødt (eller når den, sjældent heldigvis, skulle løbes i gang :)
Heldigvis var der frigearslampe og gearene lå med 1. nederst, så frigear og
2. 3. 4. så det var da til at finde ud af.

Hvis der skal detekteres korrekt i udkoblet stand, er kontakter
(/læsegafler) på geararmen nok det letteste, da en rigtig(tm) løsning med
indbygning i gearkassen kun er for dem der har rigtig godt styr på det
mekaniske.

Det kunne så kombineres med RPM- og hastighedsmåling til
autosynkronisering, hvis det skal være oversmart :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej alle..

Min knallert ser sådan her ud..!

http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID16%539

Ang. alle de svar, ved jeg ikke hvad jag skal svare, da jeg ikke er
over mega god til det som i snakker om... :o)

Men kan nok godt sige et par ord..

Yamaha'en har en fri gears kontakt og derved også en frigears lampe,
som er indbygget i speedometeret.
Alle gear går ned, 1 ned 2 ned 3 ned 4 ned.
Og så det samme tilbage i frigear.

Man kan alså ikke komme fra eks. 2 eller 3 gear og så lige over i fri
gear.

Ang. Strøm og volt.

Jeg er i øjeblikket ved at lave en omformer, som skal kunne give højst
2amp. ved 12 volt.

Men da jeg stadig er ved at lave printet, tager det nok et stykke tid!

Hilsen Ulf

Re: Digital, viser for gear?
Hej Ulf,

En presetbar op/ned-tæller der resettes til hhv. 0 og 4 ved "overtælling"
skulle så kunne gøre det.
Fx. kunne enten en 4029 eller en 4510 bruges med lidt ekstra gates til hhv.
"0"- og "4"-reset og output kan evt. dekodes til at selektere hhv. "F" og
"1" til "4" på et enkelt 7-segment display med en diodematrix foran (lavede
engang noget lignende til en bil).

For at anbringe switche/optokoblere på et sted hvor de ikke dør af
vejsnavs, kunne du føre et bowdenkabel fra gearpedalen op til under sadlen
(eller hvor det kunne være passende at anbringe det.

Øhh, der er vist noget der er undsluppet min opmærksomhed ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er bare sådan at alt jo idag skal bruge strøm for at virke..
Derfor er jeg igang med at bygge en omformer, som skal kunne give 12V
ved 6 volt ind.

Derfor skal der jo laves et print..

Hilsen Ulf

Re: Digital, viser for gear?

Lav dog knallertens elnet /lygter/etc. om til 12 Volt, det er meget
mere effektivt.

/Hans

Re: Digital, viser for gear?
Hej Ulf,

En gearindikator kan da lige så vel køre på 6V.

--
Venlig hilsen,
Søren