Detektere at et apparat er tændt efter tang -metoden?

Den 12-11-2010 11:33, Hans Kjaergaard skrev:

Rigtigt, tang-metoden er ikke opfyldt. Men det er stadig den helt rigtige metode :-)

Respektafstand skal man ikke bekymre sig om, det er producentens ansvar under CE mærkning. (Men billedet viser stor afstand mellem banerne)

/Kim

Reply to
Kim Hedehus [9200]

Jup, sikkerhedsafstanden er langt under de krævede 8 mm. krybeafstand, så det er et no-go i 230 volt installationer.

--
mvh
Orla Pedersen

Det tror jeg så ikke er rigtigt. Hvilket direktiv skulle omhandle respektafstande ?

Et billed uden målestok eller andet til at indikerer de præcise mål ?

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Den 12.11.2010 10:50, skreiv Kim Hedehus [9200]:

Der finnes også andre HALL-detektorer: En i en TO220-liknende kapsel. Den har et V-spor slik at den kan fester direkte på en ledning.

Jeg vet at jeg har sett en byggebesktivelse der en slik er brukt, i et gammelt Elektor ?. Jeg håper at noen her husker eller kjenner til noe sånt ok kan vise en peker.

HM

Reply to
Harald Mossige

Det, du er interesseret i, er vel at kende driftstimerne på kompressoren?

I så fald ville jeg sætte en lille sikring og et lille 230v relæ parallelt med kompressoren, og bruge kontaktsættet i relæet til at give signal til din "tælledims".

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Nu var fryseren kun et eksempel, det kunne også være cirkulationspumpen til fyret, diverse lamper osv. Simpelthen at få et detaljeret billede af vores forbrug.

Hilsen Martin

Reply to
Martin Larsen

Korrekt. Har prøvet med en 60 watt pære og her er signalet til stede, men så svagt at det drukner i støj. Metoden er altså kun gangbar ved enten høje belastninger eller ved apparater der selv genererer støj som fx sparepærer og switchmodeforsyninger.

Martin

Reply to
Martin Larsen

Hmm, tænkte lidt videre... hvis man lavede en god afstemt forstærker der havde resonans ved 50Hz... og brugte en spole (evt. med kerne) der var optimeret til at måle på den ene leder (eller begge ledere i modfase, med to spoler)... evt. afstemme selve spolen med en parallelkondensator. Det kunne der egentlig godt være lidt sport i at få til at virke. :-) Jeg kan godt se det kunne være smart med sådan en løsning når man skal 'snuse' på mange forskellige forbrugere, med mindst muligt besvær og indgriben.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Den 13-11-2010 19:55, Ulrik Smed skrev:

stort set det samme som din ide: Tænk videre: en oscillator afstemt til 50 hz men konstrueret så den netop ikke svinger, en leder parallel(eller omviklet?) med det kabel der skal måles på forbindes til oscillator, således at tilstedeværelsen af

50 hz bringer den til at svinge. Har lavet det i praksis med 2 transistors astabil multivibrator der kunne bruges både som sender og modtager, virkede perfekt ved en hvilken som helst lf frekvens (var vist bragt i elektor tilbage i 70')

mvh Erik

Reply to
E.R

Følerens ledere skal nok løbe parallelt for mest signal, tror ikke det duer ret godt med omvikling. Et bud kunne være en smal, langstrakt spole til at placere på ledningens ene flade side, sådan at spolens viklinger følger den ene leder den ene vej, og den anden leder den anden vej. Så hjælper strømmen i begge ledere med at inducere spænding i spolen. Og den er nem at placere i modsætning til omvikling, det ville blive lidt bøvlet.

Vi har snart opfundet næste generation af elspareskinnen! :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

"E.R" skrev :

Tanken er da sød men lidt vel langt ude i hampen, når der findes glimrende små tingester man kan benytte til at se om der trækkes strøm.

:)

--
Jan_stevns
...det er satme svært at smække med en svingdør !

Jo, men forestil dig at du bare klemmer den omkring ledningen! Så kan det jo ikke være lettere, og husk på at nogle apparater er fast tilsluttet (fx loftslamper) så du ikke uden videre kan indsætte dimser.

Reply to
Martin Larsen

Hm, ser et problem med runde ledninger... så kan man ikke vide hvordan man skal vende sensoren.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Martin Larsen skrev :

jow jouw ..... mine "sladrehanke" kræver godtnok man trækker den ene ledning gennem et hul i dimsen (for dem der måler store strømme), hvor de små kræver lidt mekaniseren.

Men nu kan jeg se hvem og hvad der æder strøm, og hvor meget tilmed.

Det her firma har uhyggeligt meget sjovt

Jan_stevns
...det er satme svært at smække med en svingdør !
Reply to
jan_stevns

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Er nysgerrig, hvordan ser opstillingen ud?

Ved det alt for godt :-)

--
Uffe Bærentsen
Reply to

"Uffe Bærentsen" skrev :

Benytter en Maxim 0808 i free-running pr LEM, der fortæller en parallel port om værdien fra LEM'en

Man skal lege lidt , da max input på en 0808 er 5volt, og referencen jo er lidt større :)

Men de virker sgu' :)

I know ;)

--
Jan_stevns
...det er satme svært at smække med en svingdør !
Reply to
jan_stevns

Den 14-11-2010 08:59, jan_stevns skrev:

må man nu ikke være ude i hampen mere? :-)

mvh Erik

Reply to
E.R