Detektere at et apparat er tændt efter tang -metoden?

Det er nok frekvensen fra switchmode forsyningen, eller en harmonisk til den. Det er sværere at fange en 50Hz, og det skal man hvis metoden skal bruges generelt på alle apparater, også uden støjende switchmodes.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Den 11-11-2010 00:00, E.R skrev:

Ups ups upsi fra din laptop da, som Ulrik skriver switchmodestøj

Reply to
E.R

Det virker også fint på elkedlen. Herunder ses billeder af opstillingen og af oscilloscopet mens kedlen er hhv. slukket og tændt. Som I kan se er der tydelig forskel.

Bemærk også på tændt-billedet at frekvensen er 50 Hz idet der er 10 ms/div.

Jeg har et gæt på fysikken bag. Det er rigtigt at magnetfeltet fra de to ledere burde udslukke hinanden så der ikke blev genereret en effektiv strøm. Men der er jo forskellig afstand til lederne hvorfor magnetfeltstyrken fra den ene vil være en smule større end den anden og derfor resultere i en effektiv strøm.

Lyder det ikke nogenlunde plausibelt?

Martin

Reply to
Martin Larsen

Prøv lige at måle når det kun er en leder der går igemmen din målespole (går igemme og ikke som nu hvor den går ind og ud igen).

Det kunne være sjovt at se forskellen.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Mener du begge ledere, men kun én gang i stedet for en sløjfe?

Reply to
Martin Larsen

Du kunne jo prøve begge muligheder, bare for at se/opleve forskellen. Jeg syntes det kunne være interesant.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Jo det gør. Du har ret i der altid vil være lidt ubalance i magnetfeltet fordi lederne har en vis afstand. Men det er jo også en pænt stor strøm elkedlen trækker, jeg tvivler på man kan få et pålideligt resultat hvis man måler på en forbruger på f.eks. 10-20 watt.

Det lille scop dér er forresten svært nuttet! :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Der kommer ingen signal hvis ledningen går vinkelret igennem spolen. Tror det er bedre hvis spolen ligger ved siden af ledningen så spolens tråde løber parallelt med ledningen. Hvis ledningen så placeres så den ene leder er tættest på spolen, så kunne man måske samle lidt brum op fra det asymetriske magnetfelt. Prøv at måle og flytte spole er ledning lidt rundt imens, og se hvad der giver mest udslag. Måske en magnetkerne kan hjælpe.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Her er så resultatet med hhv to og en leder igennem:

Begge er som jeg forventede det: Et væsentligt lavere signal med to ledere igennem end når lederne er sløjfet ind i trafoen, og et væsentligt højere når blot én leder går igennem.

Martin

Reply to
Martin Larsen

Jeg prøvede i går at lægge trafoen ved siden af; det virkede fint men signalet var lavere. Dog prøvede jeg ikke at flytte rundt på tingene, det er sikkert ret afhængigt af vinklen imellem dem.

Hvad kan jeg bruge som magnetkerne? Den oprindelige kerne er smidt ud for år tilbage. Kan en ferritstav bruges?

Reply to
Martin Larsen

Jeg vil prøve med en elpære i aften. Jeg prøvede i går at sætte trafoen ved siden af ledningen til spisebordslampen med sparepære, det gav et meget kraftigt signal pga. støjen fra pæren. Som i parantes bemærket gør det umuligt at lytte til kort- og mellembølge!

Jep. Købte det for små 400 kr inkl. forsendelse fra Hongkong. Det er bedre end jeg havde forestillet mig og enormt praktisk pga. størrelsen. Jeg tror at selv folk med mere proffe skoper ville kunne have glæde af det.

Se i øvrigt tråden "PC-oscilloskop til lydkortet" for mere info om skopet:

Martin Larsen

Prøv at vikle den ene lever rundt om spolen, samme vej som selve tråden på spolen. Prøv med en omgang og 2, 3 etc. Det skal nok give et bedre resultat.

Du får nok intet ud af at sætte en ferritkærne i, den virker kun på højere frekvenser en 50Hz.

Der hvor jeg engang lavede noget med strømmåling brugte vi en mini ringkerne trafo (20mm i diameter), og ledningen der blev målt på gik så bare igennen hullet i ringkernen, medens spolen var som en alm. spole på en ringkerne trafo.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Nej tak, det er en kende for makabert og måske lidt overkill til formålet ;-)

Martin

Reply to
Martin Larsen

Det smitter, nu har jeg også bestilt et sådan scope. Man man skal skynde sig, der var kun 9 tilbage til de små 400 kr, ud af mere end 100 styks. Så det må være en populær dims.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Stave og slå fejl, er "added value".

Men skulle det lykkedes med leveren rundt om spolen, så tag lige et par billeder, det vil jeg gerne se.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Så lige der nu kun var 7.

Du kan i øvrigt downloade en manual her:

Ikke at den er specielt god, jeg har mest prøvet mig frem.

Har forresten fundet en udokumenteret feature (eller også har jeg ikke kigget ordentligt i manualen): Hold pauseknappen >|| inde i et par sekunder, og du får et fint oversigtsbillede over en masse værdier, som vist her:

Og så et tip: Først troede jeg at ladefunktionen i skopet var defekt, men det viste sig bare at være det medfølgende USB-kabel som ikke duede. Jeg gider ikke brokke mig over det til den pris, for skopet fungerer mægtigt fint og jeg havde alligevel et tilsvarede kort USB-kabel liggende.

Husk i øvrigt at det er open source, og at du kan opgradere firmwaren. Har ikke forsøgt mig med dette endnu.

Martin

Reply to
Martin Larsen

Den 06-11-2010 23:27, Martin Larsen skrev:

Den rigtige metode er her, og vil passe fint til din Arduino løsning

/Kim

Reply to
Kim Hedehus [9200]

Den 06-11-2010 23:27, Martin Larsen skrev:

Der helt rigtige løsning er her, og vil passe fint med din Arduino løsning.

/Kim

Reply to
Kim Hedehus [9200]

Interesant dims, men det med "efter tang-metoden" bliver nok svært ? Ligeså kan det måske blive et broblem at opnå tilstrækkeligt med respektafstand mellem de 230 Volt man måler på og selve måleudstyret ?

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Ja, den ser ud til at skulle indsættes i serie med belastningen

Reply to
Martin Larsen