Re: Dæmpet lys
Der er ingen sokkel der "kræver" 50 mA.

Lyskilden kræver et vist antal volt og
den bruger f.eks. 50 mA.

--
MVH.
Finni
Re: Dæmpet lys

Jamen, det er nok sådan, det skal udtrykkes.
Jeg er helt uden viden og erfaring. Det indrømmer jeg gerne.
Ligesom jeg er mere vidende på andre områder.

mvh

Jørgen L.

Re: Dæmpet lys
Jeg tænker om/hvis jeg blot sætter en række lyskilder i række,
så nedsættes vel lysstyrken eller er det anderledes?

Hilsen

Jørgen L.

Re: Dæmpet lys

Hent freeware programmet MiscEl.
Installer dette.
Kør programmet.
Vælg så menupunktet Components og vælg herunder Leds.
Under Circuit vælger du T(DC) og trykker derefter på knappen
Design.
Her indsætter du så de 16V og programmet har beregnet
komponentværdierne for dig. Du bør nok også ændre Led current
til de 50mA, du omtalte ved at skrive 50m i feltet.
For så at kunne variere lysstyrken i belysningen på din bane,
kan du udskifte modstanden R2 med samme størrelse, men som
potentiometer. Det burde virke :-)

--
Mvh.

Tomas

Re: Dæmpet lys
Lyssokler : Glødelamper ? LED´s ?
Ellers ville jeg regulere på primærsiden (230V AC) med en lysdæmper der
hakker sinuskurven mere eller mindre i stykker.....

Lyssoklerne er de koblet i parallel eller i serie ?

En modstand kan ikke vendes forkert.

Hvis du vil dæmpe lyset med 25% og du insisterer på at anvende modstande
ja så må du igang med ohms lov som vi lærte i folkeskolen...tror det var
i 7. klasse i fysiktimerne: U=I * R eller I = U / R, som også duer ved
vekselstrøm da der regnes med vekselstraømmens DC/RMS værdier.
Du kan ikke umiddelbart udregne lysudbyttet præcist da det ikke er
direkte afhængigt af effektafsættelsen i lyskilden eller spændingen over
denne. Så du må prøve dig frem....Præcist svar her kræver vi kender
lyskilderne og ved hvordan de er koblet......

Re: Dæmpet lys
Tak til alle.
Jeg blev klogere på flere ting. Nu går jeg i gang med at kigge
på forslagene.

Hilsen

Jørgen L.

Re: Dæmpet lys

Hvor mange pærer i alt ?

Har du ikke en gammel Lima køretransformator ?

Re: Dæmpet lys

Men jeg har nok efterhånden løst problemet.
Ved køb af visse Viessmann signaler er der vedlagt en såkaldt
Langsamfahrwiderstand Art.Nr. 5216. Den bruger jeg ikke, da jeg
kan regulere hastigheden via WinDigipet.
Når jeg sætte den ind kan jeg regulere lysstyrken.

Hilsen

Jørgen L.
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
andet:

Re: Dæmpet lys

Okay, mærk lige, hvor varm den bliver.

Brænder du fingrene brænder du den af...