Brainstorm : DIO-kort ind & udgange

Hej....

Hvordan konverterer man billigst muligt et 220 VAC til et 5 VDC signal (Galvanisk adskilt), og hvordan laver jeg billigst muligt en opstilling, som ved hjælp af en DC-spænding (3VDC, 10 mA) kan tænde en 500 W byggelampe. ?

Baggrunden: Jeg har "scoret" et 24 kanalers DIO kort, som tænkes anvendt til en hjemmebygget tyverialarm. De mange kanaler muliggør jo et væld af alarmzoner, ligesom kreative forslag i retningen af at have elektromotorer til at simulere ivrige hundepoter, der kradser mod døren, eller affyring af "perforerende anordninger" også har været vendt. Problemer opstår, når jeg skal konvertere signaler til & fra målekortet (0 V = lav, 5 V = høj) på både ind- & udgange.

Mvh. Mikael Kristiansen

Reply to
Mikael Kristiansen

som

Optokoblere. MOC3040 + triac til udgange. Har svært ved at se hvad du skal med 230VAC ind? Men en optokobler + lidt småting kan klare det. Jeg tror faktisk jeg ville prøve at vikle en lille trafo for at undgå de vilde dropmodstande.

Men kig iøvrigt på google! Der er masser at finde af den slags! =)

Kanon =)

Kanon? Husk at den slags er ulovligt... (med mindre du bor i USA eller en anden bananrepublik ;-)

Mvh. Anders

Anders F

"Mikael Kristiansen" skrev i en meddelelse news:40f1a582$0$285$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

som

af

Som 'elektronik-rode-mand' så har du garanteret en masse relæer liggende ;-)

-- mvh Uffe

Reply to
Uffe Bærentsen

En EL-spare skinne kan styrer 220V, blot den fødes med 5V på USB kablet (som du blot klipper af).

Jeg ved dog ikke om 3V er nok til dette.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/

Hej Christen

Det var værd at prøve, idet de 3V er en minimumsangivelse ved den aktuelle strøm....... Når jeg måler med et multimeter har jeg 5V.... En sådan El-spareskinne skal i givet fald kunne konkurrere med prisen på et relæ.....

Mvh. Mikael Kristiansen

Reply to
Mikael Kristiansen

Skinnen koster kr 90,- rundt omkring.

Jeg foretrækker denne fremfor løse relæer blandet sammen med 220V, når jeg har børn i huset.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/