Beagleboard og 5v reguleret strømforsyning

Jeg har kF8%bt et Bagleboard (beagleboard.org), den skal forsynes med
5,0v (driftspE6%nding 4,8-5,2v), min oprindelige tanke var at drive den
via 5v forbindelsen pE5% molex-stik i en ekstern USB-drivebay, for sE5%
kan jeg ogsE5% trE6%kke en intern USB-hub pE5% samme strF8%mforsyning.
Efter advarsel fra en kollega om at sikre at det var en reguleret
strF8%mforsyning, satte jeg mit voltmeter pE5% molex-stikket og mE5%lte 5,5=
3D% stegt beagle, hvis jeg bruger den og mit voltmeter mE5%ler rigtigt.

Mit spF8%rgsmE5%l er om en ny standard PC psu leverer 5v reguleret ?
Jeg har fundet en masse pE5% nette om at kunne trE6%kke 5v reguleret fra
ISA-bus, RS232, USB m.v. men ideen med en lav-energi stue computer gE5%r
ligesom af hvis jeg skal have en 60-200W PC kF8%rende for at forsyne mit
4W Beagleboard.
Kan jeg ellers kF8%be en fE6%rdig linie-regulator og sE6%tte ind ? Evt. en
stepdown DC 12v->5v reguleret strF8%mforsyning. Jeg kan finde en masse
komponenter der kan det, men jeg vil helst have en fE6%rdig.

Alternativet er vel at jeg skal kF8%ben en (bedre) USB-hub og trE6%kke 5v
reguleret fra den - Men kan jeg vE6%re sikker pE5% at de 5v er
regulerede ?

PE5% forhE5%nd tak.

Re: Beagleboard og 5v reguleret strømforsyning
Hmmm - reguleret er vist fra engelsk, jeg mener nok stabiliseret/fast
spE6%nding :@)

Re: Beagleboard og 5v reguleret strømforsyning

En standard PC-forsyning leverer stabiliseret spænding, men typisk med en
tolerance på 10% så fem volt altså ligger et sted mellem 4.5 og 5.5V,
hvilket så også vil være den spænding du kan hive ud af USB, ISA, MOLEX,
mv.

Hvad med sådan en:
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?cPath16%33_5171&products_id89%771
så slipper du også for en adapter til molex-stikket. Den er godt nok
angivet til en tolerance på 5%, men mon ikke din beagle overlever en
overspænding på 0.05V?

Ja, men med hvilken tolerance?

Er du i øvrigt sikker på at den spænding på de 5.2V er så nødvendig at
overholde? Jeg sad og studerede diagrammet og så at de 5V tilsyneladende
bliver reguleret til 4.2V af en spændingsregulater på printet, men denne
regulator kan måske højst tåle 5.2V ind?
Her, på side 41: http://www.beagleboard.org/uploads/BBSRM_B5.pdf

Interessant lille dims, hvad kan den bruges til? Jeg antager den ikke har
CPU-kraft nok til at kunne bruges til HTPC?

Tomas

Re: Beagleboard og 5v reguleret strømforsyning
Hej Tomas, tak for svar. Jeg napper nok snart sE5%dan en PSA5W105, den
har nE6%sten de samme specs som den anbefalede til Beagle:
     Line regulation B1% 1% (denne parameter fandt jeg ikke pE5% PSA5W105)
     Load regulation B1% 5%

Hvis jeg forstE5%r diagrammet pE5% side 41 korrekt, sE5% er
spE6%ndingsregulatoren TPS2141 som har et spE6%ndings interval mellem 4,2v
og 5,5v, hvilket sE5% nok gF8%r at Beagle kan overleve 5,25v. Jeg er ikke
sE5% skarp til elektronik diagrammer lE6%ngere.

Boardet er til en stue browser PC, som ogsE5% skal vE6%re klient til en
stF8%rrere workstation, der skal transcode video til mine medie bokse.
Dog skulle Beagle Borad kunne afspille 720p med C5%ngstrF6%m distro'en
(http://www.angstrom-distribution.org /) da det er video-accelereret.

Jeg er skuffet over at PC psu'ere kun regulerer 10%, for sE5% gE5%r noget
af min ide i seig selv, da jeg da nok skal have to strF8%mforsyninger da
USB-hub skal have sin egen.

Mange tak for svar.

Site Timeline