Batteriopladning - mA?

Jeg står og skal brug et batteri til en håndradio. Batteriet sidder på
håndradioen, og sættes ned i en lader. På laderen står der 70mA og
8.7/14.5V. På det batteri jeg pt. anvender står der 700mAh og 7.2V. I
brugsanvisningen står man kan købe et 12V/700mAh batteri. Jeg har fundet et
12V/1000mAh batteri, der angiveligt skulle passe til radioen. Vil jeg kunne
oplade det med den lader jeg har nu (antaget at stikkene passer osv.)? Og
hvordan er forbindelsen mellem laderens mA og batteriets - bare et spørgsmål
om opladningstid, eller?

På forhånd tak for enhver hjælp!

--Morton

Re: Batteriopladning - mA?

et
kunne
spørgsmål

Den lader du har kan ikke bruges til 12volt/1000mA.

Du skal bruge en lader som kan afgive 100mA ved 12 volt hvilket er dt
vigtigste. En sådan lader skal lade ca. 14 timer for at fuldt oplade
batteriet.

En lader som ikke kan lad med 1/10 af b atteriets kapasitet, ødelægger
hurtigt batteriet.

Ligeledes vil det ikke være nogen god ide at bruge en "simpel" lader der
giver mere strøm end 1/10 af batteriets kapasitet, da overladning ligeledes
ødelægger cellerne p.g.a. varmeudvikling som bliver ret voldsom når cellerne
er fuldt opladede. Hvorimod en lader der giver 1/10 i ladestrøm ikke er så
kritisk da der ikke udvikles så meget varme ved overopladning

En lader der på 7,2 Volt lader med 70mA vil ikke kunne lade et 12 volt
batteri, kun ødelægge det..

--
Hans L. Jørgensen
Horsensvej 94,Tebstrup

Tak for dit svar.

Så det vil være bedre at købe et 12V/700mA batteri, selvom det er væsentligt
dyrere end et 12V/1000mA batteri???

Laderen anvender 14.5V (men 70mA) når den bliver anvendt til 12V batterier,
hvis det ændrer noget?

Mvh.,
Morton

Og
ligeledes
cellerne

Re: Batteriopladning - mA?
Hej Morton,

Er der en omskifter på (evt. påvirket af forskellige udformninger af
batterikassetten)?

Ellers kører det nok med en højere spænding i serie med en modstand, så
den giver de 70mA ved _enten_ 8V7 _eller_ 14V5.

Ja, hvis laderen _kan_ lade det op til de 14V5 - check om der sidder en
kontakt der hvor batteriet sættes ind i laderen eller mål spændingen på
laderen uden batteri i.

Opladelige celler har en ladeeffektivitet på ~60..70% og derfor skal der
hældes 1,4 til 1,6 gange deres mærkekapacite på dem (afhænger lidt af
fabrikat, men 1,5 gange er et godt kompromis).

Laderen er opgivet i mA (milliAmpere), mens batteriets kapacitet er
opgivet i mAh (miliAmperetimer).

Fx. er 70 mA i 3 timer (70 * 3) = 210 mAh

Regnestykket du skal bruge hedder:

  mAh * ladeeffektivitet / mA

Hvis din lader giver 70 mA (i gennemsnit over ladeperioden), skal et 1'000
mAh batteri oplades i:

 1'000 * 1,5 / 70 = 21½ time

(Med den ladetid sker der ikke noget ved at overlade 1 døgn eller 2 :)

--
Venlig hilsen,
Søren