batterilader (byg selv projekt) - Page 2

Re: batterilader (byg selv projekt)

det havde jeg skam også:

Re: batterilader (byg selv projekt)

"Bo Herrmannsen"

Hvis du vil have 3 faser ind, bør du ogsaa have 3 faser ud og bruge en 3
faset ensretter.

Aage

Re: batterilader (byg selv projekt)
takker den havde jeg ikke selv tænkt over

men det betyder vel jeg kan bruge 3 sep. trafoer.. en pr. fase?

Re: batterilader (byg selv projekt)

"Bo Herrmannsen"

Det kan man godt. Det normale er at bruge en 3 faset trafo. Det er mere
effektivt.

Aage

Re: batterilader (byg selv projekt)
glemte lige at spørge hvordan man laver sådan en ensretter?

/bo

Re: batterilader (byg selv projekt)
"Bo Herrmannsen" ...

                   f1
             -|>-----|>-
             |     f2       |
             -|>-----|>-
             |     f3       |
             -|>-----|>-
             |               |
             -              +

       Aage

Re: batterilader (byg selv projekt)

 Hvis en VOLTRONIC fra Jungheinrich type D3080G, 3x380V/48 DC/80 Amp. kan
løse din opgave, så ved jeg tilfældigvis, hvor der står en. Du behøver
heller ikke at bygge pallen, den står allerede på en.
Karsten H. (7870)
Re: batterilader (byg selv projekt)
har du et link til den?

og hva er pris på den?

/bo

Re: batterilader (byg selv projekt)

Skriv, min e-mail adr. virker.
Karsten H. (7870)
Re: batterilader (byg selv projekt)
har skrevet

Re: batterilader (byg selv projekt)

Har modtaget. Har givet foreløbigt svar.
Karsten H. (7870)
Re: batterilader (byg selv projekt)
lige en slags opsummering af hva jeg gerne vil bygge:

batterilader der køre på 380V
man skal kunne regulere spænding man lader batterimed
strømmen skal kunne reguleres i 2 omgange, først skal den begrænses så man
ikke trækker mere end X antal ampere på 380V siden, derefter regulere man
selve ladestrøm

evt. automatisk ladning af batterityperne: li-ion, ni-cd og lukkede
blybatteri. Ladningen skal være korigeret efter temp. dvs at den skal tage
højde for luft temp men også tage højde for at batteri ikke bliver for varmt
af selv opladnignen

hver type batteri har sine ladekurver, disse kan sættes manuelt på potmetre
eller anden vis..

for ni-cd batteri skal der lades i 2 trin:

1. konstant strøm på 0,2 c5a til 8.15 V er nået
2. konstant strøm reduceret til 0,05 c5a uden spændingsgrænse

ladetiden skal total være 8 timer for et total afladet batteri, så ladetid
på trin 2 må være 8 timer minus den tid der er brugt på trin 1

ved hurtigladning lades der med op til 1.5 c5a... ifølge datablad 150 A

Vedligeholdladning: fast strøm i x antal timer

for det hele gælder det at ladning ikke må begynde hvis batteriet er over 35
grader varmt og max temp er 50 grader.. så hvis batteri bliver for varmt
skal der automatisk skrues ned for strøm

hvad angår li-on så fremskaffer jeg data på dem

håber dette giver lidt lys over hvad det er jeg vil

/bo

Re: batterilader (byg selv projekt)
Hejsa,

Har du overvejet hvad sådan en 10kVA 50Hz transformator + laderegulering vil
veje??

- Det blev vist lige til en ekstra fiktiv person i bilen, altid???

/C

Re: batterilader (byg selv projekt)
ja, har selv haft en i hånden, keine problem

problemet er prisen for en fabriks ting, derfor jeg vil selv

/bo

Re: batterilader (byg selv projekt)
Hejsa,

Du løfter ikke en 10kVA/50Hz transformator i en hånd.

Mon ikke det i så tilfælde er en inverterbaseret du har haft snitterne i??

Hvad er prisen for en 'fabriksting'??

/C

Re: batterilader (byg selv projekt)

jo eller nok noget switchmode måske`?

har set en 48 V 225 A på e-bay til 4000... lidt for meget til en lader man
kun bruger 2 gange om året

Re: batterilader (byg selv projekt)

Den holder ikke, uden pral.

En 10kVA 3 faset transformer vejer mellem 80 og 100kg, og dertil kommer
ensretter med tilhørende køling. Hvis det er noget, du regner med at
bygge ind i køretøjet, så find en anden løsning.

Bo //

Re: batterilader (byg selv projekt)

er det ikke... skal være til at tage ud når jeg køre alm. hverdags kørsel

/bo

Re: batterilader (byg selv projekt)

Hej Bo

Spørg f.eks. her - de ved med stor sikkerhed hvor sådan en købes:

Spørg dem om en lader - deres lithium-fosfat akkumulatorer lades med
almindelige bly-syre ladere:

http://www.valence.com/products/ucharge_rt.html
Citat: "...
Benefits & Features:
     * Built-in automatic protection for over-charge, over-discharge and
over-temperature conditions
     * Built-in electronic monitoring for state-of-charge, current,
voltage and temperature
     * Internal cell balancing
     * LED battery status indicator
     * Series connection up to four (4) batteries
..."

http://www.valence.com/products/ucharge_xp.html
Citat: "...
# Built-in electronic monitoring for state-of-charge, current, voltage
and temperature
# Internal cell balancing
# LED battery status indicator
# Series connection up to 450 V maximum system voltage
Thousands of cycles, under normal conditions
..."

-

Fundet via e-traction.com:

Et heftigt el-hjul på 120kW:
e-traction.com: TheWheel™ - what it is and what it does:
http://www.e-traction.com/TheWheel.htm
Citat: "...operating at more than 90% energy efficiency...delivers up to
120 KW of direct drive traction at the only place where it
matters,.....at the wheel...the braking action is converted back to
electrical power. This process is called regenerative braking..."

-

Kig evt. på dette sites 42V PowerNet standard in spe:

MIT/Industry Consortium
on Advanced Automotive Electrical/Electronic Components and Systems:
http://lees.mit.edu/consortium.htm

F.eks.:

Jumpstarting and Charging Batteries
With The New 42V PowerNet:
http://lees.mit.edu/public/Workgroups/Jumpstarting/Jumpstarting.htm

hilsen

Glenn

Re: batterilader (byg selv projekt) [ traktionsmotor effektiviteter ]

Hej Bo

Prøv at få producenten til at opgradere cityel med med intelligente
forhjul/baghjul? - måske er cityel traktionsmotoren intelligent nok?:
http://www.e-traction.com/Downloads/System%20Performances.pdf

"Hjulet" er effektivt:
http://www.e-traction.com/Mechanical_efficiency.htm
Citat: "...
TheWheel™*  >90% [ Efficiency ]  0 [ Energy Loss Gearbox ]
Electric engine* 90% [ Efficiency ]   50% [ Energy Loss Gearbox ]
..."

hilsen

Glenn

Site Timeline