Bateriladning, Ni-Cd, 3

Jeg tenker meg "lynlading" av Ni-Cd baterier:

Ny ladesyklus
    Lading t1, konstant strøm, xC

    Hviletid, t2, måle spenning ved slutten av t2
    goto ny ladesyklus vis spenningen er for lav

Lading ferdig.

Hvor lang t1 kan brukes.?
Hvor kort t2 k an brukes.?
Hvor mange ganger C kan strømmen være.?

Jeg forutsetter at parameterene er gjensidig avhengige av hverandre.

HM

Re: Bateriladning, Ni-Cd, 3

Læs lige lidt om delta T. / delta V. det vil sikkert svare på mange af dine
spørgsmål.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

du kan lade nicd med op til ca 4C hvis du moniterer tempraturen (ringe
celler kan ikke tåle det) og du laver en Delta V detektion.Jo højere
ladestrøm du bruger jo større skal din DeltaV være. men det kan du sikkert
se i databladet. ellers må du logge en opladning med konstant strøm.
Alt det du beskriver findes i en computer oplader til hobby folket.
En forholdsvis ny lader på markedet hedder Pulsar 2 du kan kigge på den på
avionic.dk den kunne nok være intresant for dig.

jacob

jacob

Re: Bateriladning, Ni-Cd, 3

Med en mikrokontroller er mye mulig!
4C gir 15 min ladning. Jeg tenkte meg 6 - 10 C. -> 6 min ladning, + pauser.
Målepause hvert 30 sek. Ohms lov + +, logging og noe LCD.

Fyda. Da får jeg ikke moro av å lave det selv :-)

HM.

Re: Bateriladning, Ni-Cd, 3

6-10 C så ødelægger du batteriet. Jeg har prøvet. der gik ikke 30 sekunder
før batteriet klappede sammen. Dog var batteriet et nimh men høj strøms
optimeret.
Jeg går ud fra at de celler du tænker på er enten sub-C eller 2/3AA. disse
er de eneste høj strøms batterier jeg lige kender.

Re: Bateriladning, Ni-Cd, 3

Du kan lade et Ni-Cd batteri på 10 minutter, om det er konstruert for
hurtiglading. Hvis ikke er 1 time en normal tid.

Arne O