At dæmpe en bas passivt - Page 2

Re: At dæmpe en bas passivt

Så kunne jeg lade filteret skære højere uden samtidig
at få fjernet bunden helt.

Uden modstand:

|      ,---------------
|     /
|    /
|   /
+----------------------

Med modstand:

|      ,---------------
|     /
|----'

+----------------------

Hviklen type kondensatorer skal jeg bruge?
Den skal vel være bipolar... eller?

/Morten %-)

Re: At dæmpe en bas passivt
Du kunne også finde en brugt ændre forstærker på det lokale loppemarked
eller genbrugsplads med bas og diskant regulering? så får du jo samtidig
muligheden for at stille lidt bedre på styrken og sætte et bare
fornuftige(re) højttalere til end de sædvanlige PC speakers.

--
Peter Andersen
Salg af gode brugte bøger: www.mespilus.dk/bog/

Re: At dæmpe en bas passivt

Lader du filtreret have en delefrekvens på 1kHz vil signalet være dæmpet
3db ved 100 Hz og 6db ved 10 Hz.

Så stejl en dæmpning vil du slet ikke få

Jeps, bipolar.

Hvordan er det nu Xc=F*2pi*f ???
Det er eddermanme længe siden jeg har regnet på reaktanser i det
frekvensområde...

Re: At dæmpe en bas passivt

Arhh, du forveklser vist dekader med oktaver.  ;-)

Synes faktisk ideen med en kondensator med en modstand parallelt er ganske
udmærket.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: At dæmpe en bas passivt

Hov, ja, 1kHzdelefrekvens, 500 Hz = -3db, 250Hz = -6db

Det kommer an på, hvor langt nede man vil dele

Re: At dæmpe en bas passivt

Næh, ved 1kHz delefrekvens, også kaldet 3 dbpunktet er der -3 db, ved
500Hz -6 db og ved 250Hz  -12db

 Mvh Uffe Ravn

Re: At dæmpe en bas passivt
Hei.

Mange forskjellige svar her.
Bassgjengivelse fra øretelefoner er avhengig av den akustiske koblingen til
øret. Gjør den dårligere ved å flytte litt på avstanden.
Alle elektriske forandringer som en kondensator i serie, fjerner bare de
aller laveste frekvenser. Jeg er nokså sikker på at området du vil minske er
fra 250 til 70 Hz. Dette gjøres enklest med lekasje. Eller du kan
selvfølgelig kjøpe noen gode høretelefoner.
Ellers er den korrekte elektriske løsning en kondensator, med en motstand i
paralell. Dette kan ikke brukes generelt, og du bør egentlig ha en egen
hodetelefonforsterker. Om feilen ligger i type data utstyr eller i noe annet
er umulig for meg å si, men generelt klarer ikke datautstyr noe med
kvalitets analog lyd.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: At dæmpe en bas passivt

Hæhæ, så blev det fikset.... Jeg hørte bare noget
ordentlig musik hvorved jeg blev overbevist om at
de lyder helt som de skal....

Roger Waters - Amused to Death klare den sag.

Jeg er glad!

Jeg fatter bare ikke helt hvordan jeg havde
forestillet mig at foretage en lyttetest uden
at komme forbi netop den skive. Men det er vist
ikke et teknisk problem.

/Morten %-)

Site Timeline