At dæmpe en bas passivt

Hejsa,

Mine hovedtelefoner har til visse typer musik lidt
for meget bas. (efter min smag)

Det burde vel være forholdsvis let at lave et passivt
led der dæmper bunden en smule.

Det skal gøres efter forstærkeren, da denne er en del
af mit discountlydkort.

Jeg har naturligvis ingen ide om hvor der skal skæres
eller hvor meget, her skal nok eksperimenteres noget.

Det er vel bare at sætte en kondensator og en modstand
i serie med signalet. Kondensator og modstand skal
naturligvis sidde parallelt.

Eller... Nogen der har forslag?

/Morten %-)

Re: At dæmpe en bas passivt

Sæt en elektrolyt, ikke for stor - prøv dig frem - f.eks. 220uF i serie med
hver kanal
/Morten

Re: At dæmpe en bas passivt
Hvis du VIL gF8%re det EFTER forstE6%rkeren sE5% er Mortens lF8%sning den
bedste. Det er bare at prF8%ve sig frem med elektrolytter hvis det skal
vE6%re passivt. Alternativt kan du lave en lille equalizer (det gF8%res
med en IC og nogle modstande og kondensatorer. Tjek hobbyprojects.com,
hvis dette havde interesse).

Det nemmeste vil dog stadig vE6%re at gF8%re det i softwaren. Det er
nemmere og du kan justere den prE6%cis efter din smag!

Re: At dæmpe en bas passivt

Jo, men vil den ikke skære bunden helt af?

Det var derfor jeg ville have en modstand over kondensatoren.
Ellers skal jeg jo lægge skærepunktet ret lavt for ikke at få en
fuldstændig fraværende dybbas.
Med en modstand også vil jeg vel kunne tillade mig at gøre kondensatoren
mindre, og derved hæve frekvensen, uden at midste bunden helt.
(men jeg har ingen praktisk erfaring her)

Nå ja, det skal vel være en bipolar lyt? (hvis jeg ikke skal
til det der pjat med 2 stk i serie, vendt hver sin vej, og så
et 9v batteri og en 1Mohm til at forlade dem med)

/Morten %-)

Re: At dæmpe en bas passivt

Gør det i software.

Winamp har en indbygget equalizer, det samme har xmms til Linux.

Re: At dæmpe en bas passivt

Jeg kan ikke få EQ til at virke i xmms/linux når den spiller
ogg'er men kun mp3'ere. (og jeg bruger mest ogg :-)

/Morten %-)

Re: At dæmpe en bas passivt

Jammen så er løsningen da at mokke Windåse på spillen :-)
  - knald en VirtualPC på, installer din favorit Linux

/Morten

Re: At dæmpe en bas passivt

Han kan da også bare prikke huller i trommehinderne, det er mindre
destruktivt.

Re: At dæmpe en bas passivt

HA, den var go'

Mikkel

Re: At dæmpe en bas passivt

Så kan du jo bruge JACK/BruteFIR, så skal du bare lave et FIR filter der
laver det DSP arbejde du har brug for.

Alternativt kan du bare bruge mplayers equalizer audio filter:
-af equalizer=-6:-3:0:0:0:0:0:0:0:0

Re: At dæmpe en bas passivt

Jeg takker mage gange for jeres spændende forslag til hvordan jeg skal
dæmpe bassen ved at voldtage min ellers fine Linux maskine.

Nej tak. Jeg har andet at bruge mine CPU cycles til end at lege DSP på
min underlægningsmusik.

Jeg vil stadig gerne have den simpele analoge løsning.

Nogen der har forslag til en god frekvens at skære fra?

Og hvordan er det nu jeg beregner sådan et led?
Det eneste jeg ved er at lyttebøfferne måler 32 ohm.

Jeg ville jo gerne forstå hvad jeg gør.

Jeg har da heller ikke fået feedback på min ide med at parallelkoble en
modstand med kondensatoren der skal skydes ind i serie med signalet.
Er det mon fordi det bliver fandens komplekst at beskrive hvad der så sker...?

/Morten %-)

Re: At dæmpe en bas passivt

Er dit signal i forvejen lineært? Har du overvejet at købe et par
hovedtelefoner, der ikke den syntetiske øgning af de dybe frekvenser i
basområdet?
Karsten H. Jensen

Re: At dæmpe en bas passivt

Nok ikke perfekt. Vi taler om om .ogg filer spillet via
mit discount lydkort.

Jo, men jeg har nu valgt disse da de faktisk er i stand til at
gengive dybbas nogenlunde. Jeg synes bare der er lidt for meget
af den bas der ligger lidt over det aller dybeste.

/Morten %-)

Re: At dæmpe en bas passivt

Jo, jo da, hvorfor ikke gå over åen efter vand? Hvis du ønsker en nemmere
løsning, hvor basområdet er neutralt, skal du blot anskaffe et par KOSS ESP
950.
Karsten H. Jensen

Re: At dæmpe en bas passivt

Det er jo svært når man ikke har hørt din hovedtelefon

Ideen er glimrende, du sætter forskellige kondensatore i serie indtil du
finder den værdi hvor du oplever at der ikke længener en noget af bassen der
er anmasende.
Derefter sætter du modstanden på, og prøver med forskellige modstandsværdier
indtil du mener at bassen er tilbage dog uden at være anmasende.

Mvh. Uffe Ravn

Re: At dæmpe en bas passivt
[klip]

Den her påstås at kunne:
http://rpm.pbone.net/index.php3/stat/4/idpl/1959033/com/xmms-eff-eq-0.5-alt1.i586.rpm.html

Tomas

Re: At dæmpe en bas passivt

En meget simpel metode, er at sætte en diode i serie med forsyningen.
Hver diode giver et spændingsfald på ca. 0,7V, så tror jeg du har trin nok?
Husk at dioden skal kunne klare din maksimale strøm...En 2A type burde
være ok.

/Kåre

Re: At dæmpe en bas passivt

I serie med linie signalet ? det er ikke bassen den dæmper så ;)

--
MVH.
N_B_DK

;-)

Re: At dæmpe en bas passivt

Jeps en kondensator i serie med signalet.

Så køb lidt foreksllige kondesatorer.

Hvorfor vil du have en modstand ind i kredsløbet ?

En simpel kondesator i serie.

Den laver en blød afrulning med 3db/oktav.