At dæmpe en bas passivt

Hejsa,

Mine hovedtelefoner har til visse typer musik lidt for meget bas. (efter min smag)

Det burde vel være forholdsvis let at lave et passivt led der dæmper bunden en smule.

Det skal gøres efter forstærkeren, da denne er en del af mit discountlydkort.

Jeg har naturligvis ingen ide om hvor der skal skæres eller hvor meget, her skal nok eksperimenteres noget.

Det er vel bare at sætte en kondensator og en modstand i serie med signalet. Kondensator og modstand skal naturligvis sidde parallelt.

Eller... Nogen der har forslag?

/Morten %-)

Reply to
Morten Guldager

"Morten Guldager" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@linuxine.mogul.dk...

Sæt en elektrolyt, ikke for stor - prøv dig frem - f.eks. 220uF i serie med hver kanal /Morten

Reply to
Morten L

Gør det i software.

Winamp har en indbygget equalizer, det samme har xmms til Linux.

Reply to
Flemming Frandsen

Jeg kan ikke få EQ til at virke i xmms/linux når den spiller ogg'er men kun mp3'ere. (og jeg bruger mest ogg :-)

/Morten %-)

Reply to
Morten Guldager

Hvis du VIL g=F8re det EFTER forst=E6rkeren s=E5 er Mortens l=F8sning den bedste. Det er bare at pr=F8ve sig frem med elektrolytter hvis det skal v=E6re passivt. Alternativt kan du lave en lille equalizer (det g=F8res med en IC og nogle modstande og kondensatorer. Tjek hobbyprojects.com, hvis dette havde interesse).

Det nemmeste vil dog stadig v=E6re at g=F8re det i softwaren. Det er nemmere og du kan justere den pr=E6cis efter din smag!

Reply to
Chrown
2006-11-06 Morten L wrote

Jo, men vil den ikke skære bunden helt af?

Det var derfor jeg ville have en modstand over kondensatoren. Ellers skal jeg jo lægge skærepunktet ret lavt for ikke at få en fuldstændig fraværende dybbas. Med en modstand også vil jeg vel kunne tillade mig at gøre kondensatoren mindre, og derved hæve frekvensen, uden at midste bunden helt. (men jeg har ingen praktisk erfaring her)

Nå ja, det skal vel være en bipolar lyt? (hvis jeg ikke skal til det der pjat med 2 stk i serie, vendt hver sin vej, og så et 9v batteri og en 1Mohm til at forlade dem med)

/Morten %-)

Reply to
Morten Guldager

En meget simpel metode, er at sætte en diode i serie med forsyningen. Hver diode giver et spændingsfald på ca. 0,7V, så tror jeg du har trin nok? Husk at dioden skal kunne klare din maksimale strøm...En 2A type burde være ok.

/Kåre

Reply to
Kåre

I serie med linie signalet ? det er ikke bassen den dæmper så ;)

--
MVH.
N_B_DK

Ja ja... Jeg dummede mig og svarede på det forkerte indlæg :-) Jeg cancelede beskeden 1 minut senere, men den er åbentbart nået videre ud i verden. Moderne teknik er dejlig :-)

;-)

Reply to
Kåre

"Morten Guldager" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@linuxine.mogul.dk...

Jammen så er løsningen da at mokke Windåse på spillen :-) - knald en VirtualPC på, installer din favorit Linux

/Morten

Reply to
Morten L

Han kan da også bare prikke huller i trommehinderne, det er mindre destruktivt.

Reply to
Flemming Frandsen

HA, den var go'

Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

Så kan du jo bruge JACK/BruteFIR, så skal du bare lave et FIR filter der laver det DSP arbejde du har brug for.

Alternativt kan du bare bruge mplayers equalizer audio filter:

-af equalizer=-6:-3:0:0:0:0:0:0:0:0

Reply to
Flemming Frandsen

Jeg takker mage gange for jeres spændende forslag til hvordan jeg skal dæmpe bassen ved at voldtage min ellers fine Linux maskine.

Nej tak. Jeg har andet at bruge mine CPU cycles til end at lege DSP på min underlægningsmusik.

Jeg vil stadig gerne have den simpele analoge løsning.

Nogen der har forslag til en god frekvens at skære fra?

Og hvordan er det nu jeg beregner sådan et led? Det eneste jeg ved er at lyttebøfferne måler 32 ohm.

Jeg ville jo gerne forstå hvad jeg gør.

Jeg har da heller ikke fået feedback på min ide med at parallelkoble en modstand med kondensatoren der skal skydes ind i serie med signalet. Er det mon fordi det bliver fandens komplekst at beskrive hvad der så sker...?

/Morten %-)

Reply to
Morten Guldager

Morten Guldager skriver:

Jeps en kondensator i serie med signalet.

Så køb lidt foreksllige kondesatorer.

Hvorfor vil du have en modstand ind i kredsløbet ?

En simpel kondesator i serie.

Den laver en blød afrulning med 3db/oktav.

2006-11-07 Klaus D. Mikkelsen wrote

Så kunne jeg lade filteret skære højere uden samtidig at få fjernet bunden helt.

Uden modstand:

| ,--------------- | / | / | /

+----------------------

Med modstand:

| ,--------------- | / |----' |

+----------------------

Hviklen type kondensatorer skal jeg bruge? Den skal vel være bipolar... eller?

/Morten %-)

Reply to
Morten Guldager

Du kunne også finde en brugt ændre forstærker på det lokale loppemarked eller genbrugsplads med bas og diskant regulering? så får du jo samtidig muligheden for at stille lidt bedre på styrken og sætte et bare fornuftige(re) højttalere til end de sædvanlige PC speakers.

--
Peter Andersen
Salg af gode brugte bøger: www.mespilus.dk/bog/

Morten Guldager skriver:

Lader du filtreret have en delefrekvens på 1kHz vil signalet være dæmpet

3db ved 100 Hz og 6db ved 10 Hz.

Så stejl en dæmpning vil du slet ikke få

Jeps, bipolar.

Hvordan er det nu Xc=F*2pi*f ??? Det er eddermanme længe siden jeg har regnet på reaktanser i det frekvensområde...

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den

Arhh, du forveklser vist dekader med oktaver. ;-)

Synes faktisk ideen med en kondensator med en modstand parallelt er ganske udmærket.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Ulrik Smed skriver:

Hov, ja, 1kHzdelefrekvens, 500 Hz = -3db, 250Hz = -6db

Det kommer an på, hvor langt nede man vil dele