Alternativ køling!

Hey NG!

Efter at have set mange mennesker bruge utroligt langt tid på at
fremstille/montere vandkøling i deres kabinetter, kom jeg til at tænke på,
om man ikke bare kan tage og smide bundkort, harddisk ned i en beholder med
en ikke-ledende væske? Er det muligt at bruge fx madolie til formålet? For
mig at se vil det umiddelbart virke som en god måde at køle på, da hele
bundkortets flade benyttes til varmeafledningen.. Og desuden er væskens
varmekapacitet forholdvis høj..

Er det et muligt projekt? Har nogen af jer prøvet noget lignende og ønsker
at øse ud af jeres erfaringer? ;-)

Jeg vil selvfølgelig eksperimentere med noget gammelt ragelse, men det kan
jo også give stød hvis det går galt :)

Venlig hilsen
Rune Sørensen

Re: Alternativ køling!

Ok interessant - kan du huske nogen af disse olier? Hvilke folk anbefalede?

Ja det er helt klart en faktor, men jeg tænkte egentlig, at nå olien omkring
fx processoren bliver varm, vil den søge op ad, og på den måde skabe dynamik
i væsken ved konvektion? Eller er det ikke tilstrækkeligt?

Kan man evt smide en 120 mm blæser over de steder der bliver varmest og på
den måde skabe dynamik? Støjniveauet vil vel være på et minimum, da væsken
sørger for at dæmpe blæserstøjen..

Re: Alternativ køling!

Transformatorolie kan i hvert fald bruges, men jeg er ikke sikker på at
det er særlig sundt! Og det er vist heller ikke rigtig til at ha' med at
gøre. Viskositeten er så vidt jeg husker ret lav.

Nej, jeg tror at du skal have noget til at cirkulere olien. Evt. en
lille akvariepumpe eller lign.

Jeg holder på Klaus' forklaring. Jeg tror ikke at det virker.

Jonas Jalling

Re: Alternativ køling!

Destilert vatten er ein isulator. Bruktes som kjøling i gamle radiosendarar
og i høyfrekvens oppvarming.

HM

Re: Alternativ køling!
Hej.....

Ingen olier kan bruges uden også at bruge en pumpe, da densiteten ikke
ændres nok ved opvarmningen, hvilket betyder, at væsken ikke (Som med vand i
et gammelt pumpeløst centralvarmeanlæg) cirkulerer af sig selv.

Helt enig, men lyder 100-150 Watt ikke af meget ?????
Jeg kan huske at jeg kiggede for et stykke tid siden i et datablad og så 2
Volt (Vcore) og 22 Ampere (Icore) hvilket vel aldrig resulterer i så høje
effekter ?
At der sikkert eksisterer et koblingsproblem fra processorens overflade til
væsken må man nok regne med...
Jeg har en sølvplade & en kobberklump liggende, som jeg ville prøve at lave
"centralvarmekedel-tricket" med, men jeg har bare aldrig haft tid til
projektet, _men til vinter_ !!! [løfter pegefingeren.avi] ;o)

Mvh. Mikael Kristiansen

Re: Alternativ køling!

Alternativt kunne der vel bruges destilleret vand som Harald Mossige
foreslår? Mine fysiske kundskaber rækker alligevel ikke ind over olie
egenskaber ved opvarmning ser jeg :)

Til at starte med, tvivler jeg på at jeg får brug for så vanvittig meget
cirkulation, da jeg blot vil bruge gammel grej med en gammel processor, for
ligesom at teste det :)

Re: Alternativ køling!
for

Så er det kun for gejl at du vil have en pc neddyppet i væske ?

Du lagde ud med toptunede vandkølede monstre og ville erstatte vandkølingen
med oliebad.

Klaus

Re: Alternativ køling!

Til dels, men hvis det kunne fungere, ville det være fedt at have en næsten
fuldstændig lydløs computer! Desuden vil det vel være billigere at købe en
balje og et par liter væske?!

vandkølingen
Heh ok der ved jeg så ikke hvad du snakker om - hvis du læser mit før
indlæg, skriver jeg at jeg vil putte det ned i en ikke-ledende væske - fx
olie.. Men destilleret vand er jo heller ikke ledende, så det er også
interessant! Desuden snakkede jeg ikke om nogen monstre - jeg skrev faktisk
også dér at jeg ville prøve med noget gammel ragelse.. Det er dumt med de
stoffer du går og roder med. ;-)

Vh
Rune

Re: Alternativ køling!

Ja det ville det nok..

En ting er hvad jeg skriver, og hvad du læser ud af det... Jeg skrev ikke
noget om at erstatte vandkøling? Hvor læser du det? Jeg skrev
[...]

Ikke noge tmed at erstatte - det var blot en tanke... En ikke-ledende væske
er ikke nødvendigvis olie..

Vh
Rune

Re: Alternativ køling!

2
høje

Den eneste effekt man skal koncentrere sig om, er vel den i processeren
afsatte ? Det er vel kun den man skal have væk....
At et peltier element, anvendt til køling er større hænger vel oftest sammen
med at den angivne køle/varmeeffekt er ved en bestemt temperatur &
temperaturdifferens, og effektiviteten ikke er 100% ved andre
temperaturer... ?

Hvis jeg laver min vandkøling skal jeg kun koncentrere mig om, at kunne
afsætte energien til vandet, og så bruge kobberrør i en dimension
tilstrækkelig til, at vandet kan cirkulere hurtigt nok med den af
densitetensændringen forårsagede trykdifferens, eller har jeg overset en
eller anden vigtig pointe ?

Mvh. Mikael Kristiansen

Re: Alternativ køling!
sammen

En processor der afsætter, lad os sige 50 watt monteres med et peltier
element der bruger 150 watt. På bagsiden af peltier elementet skal der såå
fjernes 200 wattt.

Klaus

Re: Alternativ køling!
Hej igen....

Og nu spørger jeg sikkert ekstra dumt :

Vil det sige, at der sidder Peltier-elementer på de fleste processorer ????

Hvis der ikke gør, har jeg meget svært ved at se logikken i at montere et
peltier element i samhørighed med vandkøling. Fordi det er meget lettere at
overføre energien mellem f.eks. kobber & vand, end det er med kobber og luft
(Varmeovergangstallet er meget højere), vil selve kølehovedet på processoren
kunne laves meget mere kompakt, med mindre man som jeg får en mærkelig idé
om, at man ikke vil have pumpe på.....

Mvh. Mikael Kristiansen

Re: Alternativ køling!
Hejsan,

Jo, og se hvad de mere gør....

Vender kølepladen, så kølefinnerne ligger vandret. Tsk, tsk

- Dårlig udnyttelse af kølekapaciteten, ca. 25%

/C

Re: Alternativ køling!
Hejsa,

Ja.
Det er vist ingen hemmelighed at køleprofiler altid har bedst performance,
når finnerne står lodret. Det giver en bedre konvektion.

Og nej.
Det kan ikke umiddelbart lade sig gøre at dreje køleprofilen 90 grader på et
Dell/Intel bundkort. Køleklodsen er ikke kvadratisk. Man kan i stedet
investere i en Thermaltake(tm) profil, hvor finnerne er 'drejet' den rigtige
vej.

/C

Re: Alternativ køling!

Fin teori, men mangler lidt hold i virkligheden.
Luftmængden der passere forbi kølefinnerne skal være så stor som muligt, det
vil sige at placeringen skal optimeres efter luftstrømmen og når der bruges
en blæser, så har naturlig konvektion ikke den store betydning.

Re: Alternativ køling!

????

Godt, det vil altså sige at jeg på min gamle P3-800 (Som jeg gerne ville
have _helt_ lydløs) kun skal flytte maks. 50 watt. Min plan var at lave et
selvcirkulerende anlæg, som ville være absolut lydløst...
Jeg vil enddog acceptere at clocke maskinen ned, for at sikre en acceptabel
temperatur...

Mit eneste problem er nu, at anvendelsen af kobber i kølehovedet betyder, at
jeg ikke kan anvende andet end rustfrit stål eller plastmaterialer i
kølehovedet, pga. galvanisk korrosion. Dette vil jeg nok løse, ved at bruge
PVC-rør, fordi fittings, rør osv. kan købes for billige penge......

et
at
luft
processoren
idé

Det du i virkeligheden siger er, at man kan skabe en højere delta_T, og
dermed tvinge mere effekt gennem det sparsomme areal på processoren, som kan
anvendes til køling.
Minus'et er, at man skal flytte en større effekt væk, men da arealet på
Peltier-elementet er større end kølearealet på processoren, bliver opgaven
ikke besværlig......

Jeg ville nu prøve, kun for at få mindre støj........

Re: Alternativ køling!
Hej igen...

et

Nej, jeg øger bare rørdimensionen på "kølesektionen" af mit system -->
langsommere strømning & dermed mere tid til at afsætte effekten til
omgivelserne vha. naturlig konvektion.
Jeg må hellere indskyde, at jeg endnu ikke har regnet på dimensionerne,
hvilket naturligvist gøres, inden den endelige udformning.... Hvis man kan
tænke sig om inden man bygger, er der ingen argumenter for at bygge noget 2
gange.....

Passiv køleplade --> mindre blæreeffekt !

Besværligheden ved at implementere et vandkøle-system øger risikoen for at
det bare forbliver ved drømmeriet betragteligt.....

..... og fordi du får en højere delta_T mellem dine flader med
peltier-elementet koblet i serie med din køler kan der flyttes mere
energi --> din processor bliver koldere, så det er vel ikke "til dels ja",
det er vel "Ja" ?

Re: Alternativ køling!

Gå ind på AMDs side og find databladende for den gældende processor, men de
nyeste de har lavet ligger på effekter omkring 60-75 watt...

Brian

Re: Alternativ køling!
On Wed, 30 Jul 2003 21:23:08 +0200, "Rune Sørensen"

Harddisken skal nok ned i en plastpose først da der er et lille
trykudligningshul, og det er nok ikke smart med væske inde i drevet.

Hvad nu når motherboardet skal til garantirep, mon ikke de brokker sig
over at det er fedtet ind i olie :-)

--
Jens

Is it me, or is 14400 starting to seem slow?

Re: Alternativ køling!

Ja det havde jeg også i sinde at gøre..

Hehe de har formentlig ikke oplevet det før :) Men jeg skal jo også bare
prøve med noget gammel ragelse..

Site Timeline