Aflæsning af frekvens

Det er nu lykkedes mig at blive færdig med et elektronik projekt - jeg har
lavet et proton magnetometer. Desværre er det sådan at jeg ikke kan høre på
en tone hvilken frekvens den er på. Mit spørgsmål er derfor hvordan kan jeg
aflæse hvilken frekvens en sinus kurve følger(2-2½ kHz)? Og meget gerne
aflæse den via en MIC indgangen på min PC. Jeg kan ikke bruge en spectrum
analyser da jeg meget gerne vil bruge værdierne i min egen software.

På forhånd tak

Re: Aflæsning af frekvens

En anden mulighed er vel at klippe den om til en firkan og måle periodetiden
via en digitla indgang. Husker jeg rigtigt, er gameporten fortynet med nogle
indgange, der laver interrupt, når man skyder. Dermed får du muligvis en
mere præcis måling. Hvis du vil slippe for at bruge en timer under windows,
kan du evt bruge en PIC/AVR til at tælle afstanden mellem nulgennemgangene
og lade den snakke RS-232 med PC'en. Dermed bliver programemringen lettere
på PC'en, og målenøjagtigheden større.

Jeg er lidt nysgerrig. Hvor stor følsomhed kan du opnå med dit magnetometer?
Har du selv konstrueret det, eller har du "kigget" hos andre?

Bo //

Re: Aflæsning af frekvens

Jeg har kigget efter andre på nettet og jeg ved ikke hvor stor følsomheden
er da jeg endnu ikke kan aflæse frekvensen.

Hvordan kan jeg lave signalet firkantet? Er der nogen der har et diagram?

/M

Re: Aflæsning af frekvens

Det simpleste ville være, at benytte en CMOS 4093 Nand gate med
schmitttrigger.

Tomas

Re: Aflæsning af frekvens

40106 er en hex-inverter med Schmitt trigger.
http://home.planet.nl/~midde639/specs/HEF40106.PDF

Re: Aflæsning af frekvens

Brug en FFT algo. i din SW, det er ikke svært hvis du har adgang til
dine MIC samples.

Du kunne også lave et simpelt adaptivt filter i din SW som "tracker"
på den sinus som MIC'en opfanger fra din magnetometer ting, og derved
få en momentan frekvens aflæsning.

/Thomas

Re: Aflæsning af frekvens

Det er præcist det jeg gerne vil!! Men jeg tror at mine kundskaber kommer
til kort hvis jeg skal lave det fra bunden af. Er der nogen der er klar over
om der findes nogen componenter til VB eller VC++ der kan bruges til det?

/M

Re: Aflæsning af frekvens

Typisk laver man bare en copy+paste af de få linier kode der skal
bruges, men hvis du hælder det hele ind via mic indgangen så kan du
måske bare bruge et færdigt program som f.eks. cooledit el. som har
indbygget fft.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Aflæsning af frekvens

Problemet er at jeg vil gerne tage mange målinger over tid. Derfor vil jeg
gerne gemme værdierne i en database med et tidsstempel.

/M

Re: Aflæsning af frekvens
Kender du LabVIEW? Det er meget nemt at få til det du taler om her..

/Thomas

Re: Aflæsning af frekvens

Nej det kender jeg ikke, men det lyder både dyrt og kompliceret.

/M

Re: Aflæsning af frekvens

Check lige dette her ud
http://electronicsworld.tripod.com/computersimages/computersckt3.html