aflæsning af diagram, hvad er dette for et symbol?

hej NG

på dette skema

er der en 47 uF (foroven i diagrammet) en eller anden dims, men jeg har dog sat en 47uF kondensator på den Vcc. Er det forkert aflæst??

Hvorfor jeg spørger er at jeg netop har lavet dette diagram på et hulprint og jeg kan godt aflæse hvilken chip jeg har siddende i AT90S2313, men når jeg prøver at kaste en rom i hovedet [sp12 -wpf cfirst.rom] på den med SP12 programmet, så skriver den at

SP12 version 2.1.0 performing init... Path to _sp12rc and _sp12dev: Local directory Running in SP12 cable/dongle compatible mode. Enabling AVR serial reading/programming... The device code bytes 0,1,2: 0x1e, 0x91, 0x1 were read from parallel port 0x3bc and indicate the following: You have connected an AT90S2313 The device was made by Atmel

Performing chip erase... Writing content of cfirst.rom into program area. !!............................................................. Readback ERROR after 3 write retries. Writing 0000 (0, B00000000) to the parallel port data bits. Sp12 was active for 0.22 seconds.

----------------------------------------------------------------------------------- Her er hvad jeg har købt af komponenter til den fyr.

  • er den fyr jeg har sat som en 47 uF dims.
40AT90S2313-10PI: AT90S2313-10PI ISP-MC V 2K-FLASH 10MHz 05125: SFR 25 100 OHM METALFILM MODSTAND 1 stk 05129: SFR 25 220 OHM METALFILM MODSTAND 7 stk 5757: KRYSTAL 4.000 000 MHzHC49 18117: KER. PLATEKONDENSATOR 22pF 1 stk 18118: KER. PLATEKONDENSATOR 27pF 2 stk
  • 21103: RADIAL ELEKTROLYT 47µF-16V 1 stk

Nogle der har et bud eller 2?

/Johnny

Reply to
Johnny

Johnny skriver:

Nej det er okay.

Jeg fjernede kondensatoren helt, da jeg så at den skulle forbindes til jord

*SSSS* og nu kan jeg skrive til den

Men er det en tryk knap symbol eller sådan noget`?

------------------------------

SP12 version 2.1.0 performing init... Path to _sp12rc and _sp12dev: Local directory Running in SP12 cable/dongle compatible mode. Enabling AVR serial reading/programming... Sp12 tried 22 times to find a working device. The device code bytes 0,1,2: 0x1e, 0x91, 0x1 were read from parallel port 0x3bc and indicate the following: You have connected an AT90S2313 The device was made by Atmel

Performing chip erase... Writing content of cfirst.rom into program area. ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo cfirst.rom written and verified. write retries: 0 Writing 0000 (0, B00000000) to the parallel port data bits. Sp12 was active for 1.10 seconds.

/Johnny

Reply to
Johnny

Johnny wrote: > Jeg fjernede kondensatoren helt, da jeg så at den skulle forbindes til jord > *SSSS* > og nu kan jeg skrive til den >

Det er en elektrolyt kondensator, old school style ;)

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling

Så mangler jeg bare at vide hvad den bliver brugt til i sådan et diagram....

T@kker for svaret

/Johnny

Reply to
Johnny

Det burde du også meget gerne kunne, hvis den sad der..

Jeps, en polariseret kondensator. Derfor er det vigtigt at den bliver vendt rigtigt. Så vidt jeg husker så er 'skålen' katoden, dvs. minus.

Afkobling. Den skal monteres tæt på den kreds den skal afkoble, dvs. tæt på AT90S2313'ens forsyningsben. Den gør forsyningsspændingen mere 'ren' ved at frafiltrere højfrekvente variationer på forsyningsspændingen, og sikrer at den afkoblede kreds kan sluge en høj strøm kortvarigt uden at skulle trække hele strømmen over hele forsyningsledningen. Strømforbruget ved forsyningen vil derfor være mere konstant og det vil spændingen også på de andre kredse der er koblet på samme forsyningsledning. Årsagen er at ingen strømforsyning er ideel, og det er en ledning heller ikke.

signing off.. Martin Sørensen

Reply to
Martin Sørensen

"Martin Sørensen" skrev i en meddelelse news:42168a9b$0$50168$ snipped-for-privacy@dreader2.cybercity.dk...

Super, tjaaa så ryger den på igen

T@kker for det hurtige svar

/Johnny

Reply to
Johnny

Husk at sætte polerne rigtigt, ellers siger det knaldebang. :)

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling
Anders B

minus på kondensatoren skal vel være mod lpt porten og plus mod VCC indgang på chippen ikk?

/Johnny

Reply to
Johnny

minus på kondensatoren går til konstruktionens stel, plus til forsyningsspændingen. Som tidligere beskrevet bør kondensatoren sidde nær IC'en.

m.v.h. Mikael

Reply to
Mikael Hansen