24 v styringer ombyg til 48 v?

Hej jeg har nogle 24 V styringer fra sådanne 3-4 hjuls el scootere. De skulle klare op til 100 A og 17-31 V, det er fristende at bygge 2 stk sammen enten i serie så det bliver 48 v 100 A, eller parallel 24 v 200 A. De er elektronisk styrede og styres bare med et 5 Kohm pot.meter som står midt position .

Men kan man det, men tanke på om de mon kommer til at yde ret ens under regulering, fx under parallelkoblet så den ene vil yde 150 A og den anden måske kun 50 A, hvor de begge skulle ligge på 100 A?

Så er seriekoblet måske bedre?

Tænkte ellers at et dobbelt pot.meter kunne klare opgaven, men de er måske ikke ens nok under regulering?

Har åbnet boksen og fundet 12 stk RFP50N06 de er angivet til 50 A i RS katalog, men kan de klare 60 v? Hvad betyder 60.00 Vds/V Og så er der 4 stk elektrolytter 35 v 1200 uF Men har endnu ikke fundet spændingsregulatoren, skal det ikke være en 3 benet transistor, af en rimelig størrelse? Der er nogle andre transistorer som ikke er nævnt i RS BUZ103A 4 stk (styrer nok signal fra pot.meter) F3055L

78M15 CQP110 78M05 CQV113 Og så er der en stor programmerings chip MC68HC705B16

Og så sidder der en alm.relæ 24V 70A ved ikke hvorfor det kun er

70A, da styringen er angivet til 100A? Sidder det mon bare til on-off, ellers skal det da også skiftes, så kontakten ikke brænder/smelter fast?

Så spørgsmålet er kan jeg koble dem enten i serie eller parallel? Hvis ikke, hvilke komponenter skal jeg så skifte så styringen kan klare fx

48 v?

MVH

Torben Gudhjem

Reply to
Torben V. Mogensen

200

RS

Dersom det har interesse, så har jeg noen transistorblokker, 2 * 4 * BUV48A.

15A * 3 * 4 = 180A, 1000V + elektronisk sikring.

HM

Reply to
Harald Mossige

BUV48A.

Hej muligvis. Skal lige finde ud af hvordan de skal bruges og til hvad? Hvor får du 1000 v fra, synes lige der står 450 i RS katalog. Men jeg har ikke noget udstyr der kommer op omkring 1000 v.

De andre styringer jeg har lavet indlægget på, skal bruges i en Ellert og en på en el-cykel.

Torben

Reply to
Torben V. Mogensen

1000 V er vel prøvespænding for overslag?
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge
Reply to
Karsten H. Jensen

Hej jeg har nogle 24 V styringer fra sådanne 3-4 hjuls el scootere. De

Du kan ikke koble dem i parallelt, da du ikke kan være sikker på hvordan de vil dele strømmen. Det er nok en pulsbredde-styret regulering, som bliver styret af processeren MC68HC705B16. Det vil nok være ret svært at ombygge dem til 48 volt, hvis du ikke har indgående kendskab til kredsløbet. Men hvis du kan fiske en 24 v udgang på dine batterier helst afbryde dem så du har 24v x 2 og så serieforbinde udgangene på reguleringerne. Men så kan du få nogle problemer med at lade batterierne. mvh Niels

Reply to
niels

de

processeren

Hej Niels

Med andre ord siger du vist at det kan lade sig gøre at serieforbinde dem. Jeg har jo 2 ens styringer, og masser af akkuer samt ladere. Så 4 stk akku på 12 v hvor de sidder parvis i 24 v til hver sin styring, og hver styring sidder i serie, så kommer der da 48 V ud til motoren. Skal begge styringer stadig reguleres helt samtidigt så fx at begge giver

5 v, bliver 10 v på motor. Eller kan den ene give 0 v og den anden fx 10 v?

Jeg tror MC68HC705B16 kredsen kan programmeres med rette program til forskellig acceleration og deacceleration.

Torben

Reply to
Torben V. Mogensen