24 v styringer ombyg til 48 v?

Hej jeg har nogle 24 V styringer fra sådanne 3-4 hjuls el scootere. De
skulle klare op til 100 A og 17-31 V, det er fristende at bygge 2 stk
 sammen enten i serie  så det bliver 48 v  100 A,  eller parallel  24 v 200
A.
 De er elektronisk styrede og styres bare med et 5 Kohm pot.meter som står
midt position .

 Men kan man det, men tanke på om de mon kommer til at yde ret ens under
 regulering, fx under parallelkoblet så den ene vil yde 150 A og den anden
 måske kun 50 A, hvor de begge skulle ligge på 100 A?

 Så er seriekoblet måske bedre?

Tænkte ellers at et dobbelt pot.meter kunne klare opgaven, men de er måske
ikke ens nok under regulering?

Har åbnet boksen  og fundet  12 stk RFP50N06    de er angivet til 50 A i RS
katalog, men kan de klare 60 v?  Hvad betyder 60.00 Vds/V
Og så er der 4 stk  elektrolytter  35 v  1200 uF
Men har endnu ikke fundet spændingsregulatoren, skal det ikke være en 3
benet transistor, af en rimelig størrelse?
Der er nogle andre transistorer som ikke er nævnt i RS
BUZ103A      4 stk  (styrer nok signal fra pot.meter)
F3055L
78M15    CQP110
78M05    CQV113
Og så er der en stor programmerings chip MC68HC705B16

Og så sidder der en alm.relæ  24V   70A      ved ikke hvorfor det kun er
70A, da styringen er angivet til 100A? Sidder det mon bare til on-off,
ellers skal det da også skiftes, så kontakten ikke brænder/smelter fast?

Så spørgsmålet er kan jeg koble dem enten i serie eller parallel?
Hvis ikke, hvilke komponenter skal jeg så skifte så styringen kan klare fx
48 v?

MVH

Torben
Gudhjem

Re: 24 v styringer ombyg til 48 v?

200
RS

Dersom det har interesse, så har jeg noen transistorblokker, 2 * 4 * BUV48A.
15A * 3 * 4 = 180A, 1000V + elektronisk sikring.

HM

Re: 24 v styringer ombyg til 48 v?
BUV48A.
Hej   muligvis.  Skal lige finde ud af hvordan de skal bruges og til hvad?
Hvor får du 1000 v fra, synes lige der står 450 i RS katalog.    Men jeg har
ikke noget udstyr der kommer op omkring 1000 v.

De andre styringer jeg har lavet indlægget på, skal bruges i en Ellert og en
på en el-cykel.

Torben

Re: 24 v styringer ombyg til 48 v?

1000 V er vel prøvespænding for overslag?
Karsten H. Jensen

Re: 24 v styringer ombyg til 48 v?
 Hej jeg har nogle 24 V styringer fra sådanne 3-4 hjuls el scootere. De

Du kan ikke koble dem i parallelt, da du ikke kan være sikker på hvordan de
vil dele strømmen.
Det er nok en pulsbredde-styret regulering, som bliver styret af processeren
MC68HC705B16.
Det vil nok være ret svært at ombygge dem til 48 volt, hvis du ikke har
indgående kendskab til kredsløbet.
Men hvis du kan fiske en 24 v udgang på dine batterier helst afbryde dem så
du har 24v x 2 og så serieforbinde udgangene på reguleringerne. Men så kan
du få nogle problemer med at lade batterierne.
mvh Niels

Re: 24 v styringer ombyg til 48 v?
de
processeren

Hej   Niels

Med andre ord siger du vist at det kan lade sig gøre at serieforbinde dem.
Jeg har jo 2 ens styringer, og masser af akkuer samt ladere.
Så 4 stk akku på 12 v   hvor de sidder parvis i 24 v til hver sin styring,
og hver styring sidder i serie, så kommer der da 48 V ud til motoren.
Skal begge styringer stadig reguleres helt samtidigt   så fx at begge giver
5 v,  bliver 10 v på motor. Eller kan den ene give 0 v og den anden fx 10 v?

Jeg tror  MC68HC705B16 kredsen kan programmeres med rette program til
forskellig acceleration og deacceleration.

Torben

Site Timeline