220v-5v

Hejsa

Er ved at lave noget måling vha mit iokort til computeren.  Bla vil jeg
gerne måle hvornår fyret kører.  Når relæet klikker er der 220v til
brænderen, men det vil jeg ikke ha ind i computeren.  Findes der relæer hvor
magnetdelen er til 220v eller andre forslag?  Eneste bud jeg har er at sætte
en 12v trafo på, og så lade den trække et relæ, men det er jo lidt storm-p
agtigt :-)

Re: 220v-5v

Det kan være du kan få et reed rør til at detektere at magnet ventilen
til olien trækker, prøv det, det er i hvert fald billigt.

Re: 220v-5v

En 220V USB-lader fra tante Hansen.
Hvergang fyret tænder får du 5V DC.

;-)
Storm

Re: 220v-5v

Har du hørt om optokoplere ?

/Hans

Re: 220v-5v

næh, men det havde internettet :-)

http://da.wikipedia.org/wiki/Optokobler

Findes der sådan nogle "fisk" der kan tage 220v direkte?

Re: 220v-5v

Ja, i læssevis, fra små relæer til store kontaktorer.

Re: 220v-5v
Relæer med 230V spoler er helt almindelige, men typisk lidt store rent
fysisk.
Flemmings forslag med reedkontakt (Kontakt der sluttes når der er noget
magnetisk i nærheden) er til gengæld den mest geniale løsning, hvis du har
adgang til ventilen.

Re: 220v-5v

Schrack laver en serie relæer til printmontage med 230 VAC spole - jeg kan ikke
lige huske typen, og Tyco's hjemmeside er som sædvanlig lidt umulig.

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav