0-12,7V => 0-100mV

Jeg er ved at lave et projekt på maskinlinien, ingeniørhøjskolen.

Jeg skal bruge omdrejningerne i motoren på en traktor. Til det har jeg
anskaffet en lille jævnstrømsmortor, som jeg ved hjælp af et drivhjul har
forbundet med kilremmen. Ved tomgang producere motoren 3,6V og ved
fuld-"skrue" laver den 12,67V. De data skal jeg så have over i en pc, men
interfacen til pc'en kan kun klare 0-100mV. Hvordan får jeg lettest
transformeret de 12,7V ned til under 100mV? Jeg havde selv forestillet mig
noget med 2 modstande i serie først en stor, og så en lille, hvor jeg så
ville måle spændingsfaldet over den mindste, men hvor store skulle de
modstande være?
Det gør forresten ikke noget at fuld omdrejninger ikke giver præcis 100mV
(bare ikke over), for programmet (catman) på pc'en kan meget let kalibreres.

Håber der lige af en af jer elektronik-hajer det har tid til denne lille
beregning. Jeg er selvfølgelig også åben for andre og bedre forslag.

Forsøget med traktoren går iøvrigt ud på at måle om der er en forskel på
motorens moment, ved diesel, bio-diesel og rapsolie.

Med venlig hilsen
Thomas Thomsen, Ingeniør højskolen i Odense.

Re: 0-12,7V => 0-100mV

Normalt måler man omdrejninger ved at tælle pulser fra tændingen (nok ikke
så let på en diesel) eller fra en føler.

12 kohm og 100 ohm, de 12 kohm kan evt. være lidt større.

Formelen er:

Vout=Vin*R2/(R1+R2)

Hvor R2 er den modstand du måler over

Du bør også sætte en kondensator over motorudgangen, så du får udjævnet
signalt, brug f.eks. 100uF.

Re: 0-12,7V => 0-100mV
Tak for svaret.

Jeg  havde også tænkt på det med pulserne, men som du selv skriver er der
ikke sådan nogen på en diesel, i hvert fald ikke på en fra 1970 :-)

Thomas

har

Re: 0-12,7V => 0-100mV

Det er kanon nemt, en induktiv aftaster hen mod en (eller flere) bolt(e)
på skive der drejer rundt.

Sådan måler man omdrejninger på en vindmølle (op til 12 bolte pr omgang
og op til 1800 RPM)

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: 0-12,7V => 0-100mV

På en traktor vil akslen til kraftoverføringen jo være
som født til opgaven.

Mvh Max

Re: 0-12,7V => 0-100mV
Nej, den kører jo ikke hvergang, og på mange traktorer kører den med 540RPM
konstant, hvis ellers den er koblet til
--
Calle

Re: 0-12,7V => 0-100mV
Hej Calle

OK, det er vidst for mange år siden jeg har rodet med traktore.

Mvh Max

Re: 0-12,7V => 0-100mV
Der er også nogle der køre efter hastigheden på motoren, så du er ikke helt
galt på den. bortset fra, at den jo er koblet fra normalt, da ikke alt
pruger PTO som udtaget hedder

--
Calle

Re: 0-12,7V => 0-100mV

kalibreres.
Jo denne beregning kan vi klare... :-)

Vi finder udaf hvor meget strøm vi vil have til at gå.... jeg vil satse på
1mA... og en max udslag på 13V

så kan vi finde den totale modstand (ohmslov)  U = I*R  <=> U/I = R <=>
13V/1mA = 13Kohm

Da vi så kun vil have max 100mv over den nederst modstand.. så siger vi igen
100mV/1mA = 100ohm.
Så er den øverste modstand til at finde 13Kohm - 100ohm = 12,9Kohm
Så nu løber du sikkert hen i skuffen... men kan ikke finde den 12,9Kohm.. så
du er nød til finde en i E12 rækken... dvs den nærmeste (du skal gå opad) er
15K....
øv siger vi så og så må regne baglæns...
vi vil nu gerne have 12,9V til at ligge over en 15K... det giver så strømmen
I=U/R = 12,9V/15K = 0,86mA
så kan vi finde den lille modstand R=U/I = 100mV/0,86mA = 116ohm....her
vælger vi så en 100ohm fordi den er tættest nedaf (du må ikke gå op for så
ligger der mere spænding over den) så den totale modstand bliver 15,1Kohm
så dvs. at nå der er fuld skrue.. 12,7V på motoren, så kan vi beregne
spændingen over den nederste..
12,7V/15,1Kohm = 0,84mA
U = I*R <=> 0,84mA * 100ohm = 0,84mV

så nu er alt lykken...... jeg tror det bare ikke for når du begynder at
belaste din motor så vil spændingen nok falde... men nu har du alle
beregningerne så kan du jo bare selv lave dem om..

MVH Bojer

Re: 0-12,7V => 0-100mV
Hej Thomas,

Du har fået flere løsninger, så ingen grund til at forvirre dig med flere,
men jeg ville blot høre om du evt. gider at poste det facit i får, om ikke
her, så gerne i min mailbox ? (En bekendt overvejer nemlig at gå over til
rapsolie, så det kunne være interessant for ham at høre evt.
fordele/ulemper).

--
Venlig hilsen,
Søren