Säkring i bilen

Vid pluspolen på batteriet har jag en huvudsäkring (120A) som sitter fast på kabeln till startmotorn. Det är tydligen tenn som smält bort och bildat ett glapp mellan metallytorna. Min fråga är om jag kan göra en ny överbryggning med vanligt lödtenn, eller om det ska vara annat material?

En följdfråga:

Hur kan denna säkring, eller säkringar i allmänhet, hålla för en permanent belastning som är väldigt hög. Säkringstråden är ju förhållandevis tunn jämfört med de 25mm2 kablar som är anslutna på ömse sidor?

Lär mig!

Reply to
Mark

En inbjudan till olycka..

Genom att tråden är balanserad så att avgiven effekt och kylning tar ut varandra normalt sett. Men överhettar vid överbelastning. Men det är klart, är rumstemperaturen något helt.. annat så spricker kalkylen.