Re: Q: Backlight spänningsgenerering med piezoelektrisk transformator?

Hej och tack för tipsen.

Efter en dags surfande luskade jag ut att de där piezoelektriska
transformatorerna jobbar med 100-tals kHz och används till vissa
CCFL-backlights i notebooks. Min backlight ville som sagt ha "bara"
400-1000Hz, det fanns andra kretsar som funkade perfekt till att generera
denna spänning med enbart en extern konding och en spole.

Jo det är synd och skam att vissa tillverkare är så besvärliga när det
gäller att sälja sina produkter i mindre kvantiteter. Har alltid tyckt det
är konstigt. Lika konstigt är det att de är så benägna att skicka gratis
samples i extremt påkostade förpackningar över halva jorden med
expressfrakt. Inte att undra på att branchen är i kris kanske ...

/Oskar

400-1000Hz
används