Znalezeinie przerwy w kablu - pomiar pojemności

Nie wiem czy masz dostęp lub możlwość wypożyczenia oscyloskopu i generatora impulsowego. Jeśli tak to można tego użyć i na podstawie opóźnień odbić w kablu obliczyć miejsce uszkodzenia.

Mogę się mylić ale pomiar pojemności moze dać złe wyniki w momencie gdy uszkodzenie jest drobne. Nie wiadomo przecież jaka pojemność tworzy się pomiędzy oboma odcinkami kabla w miejscu uszkodzenia. Uszkoczeń może być też więcej niż jedno.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Jest sobie odcinek (70 m) kabla. Jest to kabel antenowy WDXpek. Większość kabla jest zakopana pod ziemią (w rurze PCV). Niestety w kablu wystąpiła przerwa. Musze zlokalizować miejsce tej przerwy. Wykombinowałem, ze można by zastosować w tym celu pomiar pojemności na obu końcach przewodu. Przez proste porównanie pomiarów na obu końcach mógłbym ustalić miejsce uszkodzenia. Jak - w prostu sposób - skonstruować układ mogący mierzyć małe pojemności (1 m kabla ma wg producenta 54 pF pojemności). Zatem wskazany by była rozdzielczość rzędu 50 pF.

Reply to
Daniel Jaworski

Daniel Jaworski napisał:

Zrób prosty generator o f rzędu 20kHz i do tego mostek w którym będziesz równoważył tą pojemność jakimś potencjometrem (ma być prosto :) Za wskaźnik równowagi ci posłuży detektor diodowy szczytowy albo przenośny miliwoltomierz zmiennego napięcia. Możesz użyć wzmaka operacyjnego do wmocnienia napięcia różnicowego, ale ja bym raczej zastosował możliwie duże napięcie pomiarowe (transformatorek?) Dokładność bezwzględna rzeczywiście nie jest potrzebna, o ile dokonasz pomiaru z obu końców. Policzysz sobie stosunek.

Reply to
Jacek

Przy jednostronnym pomiarze pojemnosci owszem, ale stosunek pojemniosci widzialnych z obu koncow powinien dac stosunek odleglosci do uszkodzenia, dobrze mysle? (przy jednym uszkodzeniu)

Reply to
kamtzu

Użytkownik "Daniel Jaworski" <danielj_nie snipped-for-privacy@poczta.fm napisał w wiadomości news:ctto2v$b9$ snipped-for-privacy@shodan.interia.pl

Chyba najprościej:

Marek Dzwonnik

Marek Dzwonnik napisał:

Nie wiadomo czy tam jest jakaś sieć.

Reply to
Jacek

Użytkownik "Jacek" snipped-for-privacy@polbox.com napisał w wiadomości news:cttrng$h99$ snipped-for-privacy@news.dialog.net.pl

WDXpek ma dielektryk ze spienionego PE co daje wsp. skrócenia ok. 0.78. Czyli jakieś 4.3ns/m. No tak.... Żeby było co oglądać, to oscyl musiałby mieć pasmo tak ze 100MHz.

Reply to
Marek Dzwonnik

Użytkownik Daniel Jaworski napisał:

Pożyczyć miernik. A najlepiej miernik do kabli mierzący odbicia a nie pojemność.

Reply to
A.Grodecki

A.Grodecki napisal(a):

Jest przynajmniej pare miernikow, ktore mierza punkt uszkodzenia w kablu. Ja uzywalem Marconiego i jeszcze cos takiego przenosnego, a czego nazwe zapomnialem.

Reply to
Marcin E. Hamerla