Zgrzewarka DIY do aluminium...

Czesc :)

Odczuwam palaca potrzebe ;) zgrzewanie niewielkich detali z blachy aluminiowej. Grubosci 1-2mm. Zgrzewanie punktowe.

Szperajac w smietniku znalazlem np. takie video:

taki efekt mi chodzi :)

Wolalbym jednak nie bawic sie w przerabianie mikrofalowki ;-)

I tu pytanie - czy nie moglbym wykorzystac po prostu spawarki jako "zasilacza"? Pewnie lepsze modele dalyby mi stabilizacje pradu co daloby lepsza powtarzalnosc operacji.

Praca mialaby wygladac tak ze operator wklada elementy miedzy elektrody i pedalem noznym je dociska zalaczajac jednoczesnie przekaznik czasowy zalaczajacy na potrzebny czas zgrzewanie... Po wylaczeniu przekaznika puszcza pedal, wyjnyje detale i tak w petli ;)

Spawarke mozna kupic za kilka stowek. Czy jednak nie bedzie miala za wysokiego napiecia / zbyt niskiego pradu???

Z gory dzieki za komentarze.

Jakub Jewuła

O! Cos takiego :)

Moze jednak kupie ten transformator ;)

Jakub Jewuła

Pomyslow mam sporo :)

Jakub Jewuła

A ja jestem w zdziwieniu, że czasu masz sporo. Musi firma samodzielna być :)

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.

Jakub Jewuła snipped-for-privacy@skanowanie.com.pl> napisał(a):

To jeszcze tylko posiąść wiedzę ci zostaje i sukces murowany. Masz pecha. Pomysły to najtańsza część w realizacji projektu. Najdroższa jest wiedza.

Reply to
kogutek

Czasu zawsze mam za malo, ale od czegos sa w koncu pracownicy.

Jakub Jewuła

Sporo pomyslow zrealizowalem i realizuje "od pomyslu do przemyslu". Mysle, ze dam rade ;)

Jakub Jewuła

W dniu 2012-07-10 19:31, Jakub Jewuła pisze:

Akurat ten? Przecież transformatorów nam na świecie dostatek. A najłatwiej, bez przecinania, rozbijania i kombinowania - jest dowinąć uzwojenie na transformatorze toroidalnym.

Robiłem zgrzewarki na transformatorach toroidalnych "bylejakich" np do halogenów itp (jak największych oczywiście, np

) z nawiniętym uzwojeniem "po wierzchu" (nawet bez usuwania oryginalnego wtórnego, po prostu go nie obciążałem, lub np służyło tylko do zasilania wentylatorka chłodzącego całość). Uzwojenie wtórne z grubego przewodu "do zasilania wzmacniacza audio w aucie"
- śmieszna kolorowo-przeźroczysta izolacja, ale to chyba najłatwiej dostępny elastyczny i tani przewód o sporej średnicy. Jak średnicy typu 22mm^2 mało - można po dwa przewody równolegle, ale trzeba bardzo dbać o równą długość - niewielka różnica i będą między nimi spore różnice prądu (i jeden będzie się dużo mocniej grzać od drugiego). Ważne by końcówki takiej linki dobrze zarobić (tulejka zaciskana gazoszczelne itp), bo miejsce słabego styku będzie się mocno grzało.

Reply to
BartekK

Z ust mi to wyjales :) Wlasnie mialem spytac o toroidalne...

Mam takiego bydlaka nawijanego na zamowienie 1.2kW 220/110V mialem cos z USA do zasilenia. Podobny gabarytowo do Twojego.

Sprubuje...

Jakub Jewuła

W dniu 2012-07-11 12:47, Jakub Jewuła pisze:

Tylko dodaj mu coś do ograniczenia prądu startu, bo prąd magnesowania zależnie od trafienia w różny moment sinusa - będzie wywalać korki. Jakiś ogromny PTC ?

Reply to
BartekK

PTC - co to jest? :)

Jakub Jewuła

Cos takiego moznaby zastosowac?

Zastanawiam sie tylko czy start jest powtarzalny - czy nie wplynie na powtarzalnosc pracy jesli caly cykl bedzie trwal np. 1s...

Jakub Jewuła

W dniu 2012-07-11 13:21, Jakub Jewuła pisze:

Oczywiście chodziło mi o NTC rozruchowy. Np

BartekK

Użytkownik "BartekK" snipped-for-privacy@drut.org napisał w wiadomości news:jtjold$mko$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl...

Dzieki, wezme pod uwage

Jakub Jewuła

Użytkownik "Jakub Jewuła" snipped-for-privacy@skanowanie.com.pl> napisał w wiadomości news:jtjoek$ij6$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Taka zgrzewarka pracująca prawie na zwarcie szarpie prądu, że hoho. Można by zrobić to układ startu w szczycie sinusa to przynajmniej zmniejszy uderzenie prądu wynikajace z magnesowania rdzenia.

Reply to
Ukaniu

W dniu 2012-07-11 14:06, Ukaniu pisze:

Wystarczy NTC rozruchowy na te 10-20A, i trzymać trafo cały czas pod siecią. Prądu nie załączać specjalnie, po prostu dociśnięcie styków-zgrzewaczy do zgrzewanego metalu zamyka obwód i tyle. Napięcia tam na tyle małe, że iskrzenie niezbyt straszne...

Reply to
BartekK

Niestety - nie znam sie na tym :)

Szukalem gotowego rozwiazania, ale albo zle szukam albo nie ma. Znacz cos tam znalalem, ale nie chce wydac kilkanascie tys...

Jakub Jewuła

Myslalem zeby najpierw dociskac elktrody potem zalaczac, ale jak tak proponujesz...

Jakie nawinac uzwojenie wtorne - w jakie napiecie celowac?

Jakub Jewuła

Am 11.07.2012 14:12, schrieb Jakub Jewuła:

Gotowe, to dowolny soft-start relay, na przykład MCST2450, dostępny u Farnella za jedyne 85.29EUR. Ale można zrobić samemu: NTC-rozruchowy plus stycznik go zwierający po 1-2 sekundach. Można bez stycznika, ale wtedy NTC się grzeje cały czas. No i musisz po wyłączeniu poczekać kilkanaście sekund by ostygł, inaczej masz NTC w kawałkach (sprawdziłem na własnym organiźmie). Te MCST i im podobne są oparte na pomiarze napięcia (mają małego procka w środku) i załączają transformator w maksimum napięcia.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok