Zepsułem magnes, jak naprawić? :

Może trochę NTG, ale tematy magnetyzmu raczej elektronikom obce nie są - więc może ktoś pomoże ;)... otóż w pewnej zabawce zepsułem magnes :/... przyłożyłem zewnętrzne pole z innego magnesu i teraz ten magnes w środku już prawie nie jest magnesem :/... czy da się go namagnesować z powrotem? Jak? Już nie chcę eksperymentować, żeby znowu czegoś nie zepsuć ;)... czy przyłożenie zewnętrznego magnesu to rozwiąże? Czy czas oddziaływania jest istotny? (jeśli tak - to jak długo powinienem magnesować)? Czy magnes "magnesujący" musi mieć większą powierzchnię niż magnes magnesowany? Czy może mieć ciut mniejszą? W zabawce są 4 magnesy i głowę dam, że wcześniej wszystkie był tak samo "mocne", teraz jeden jest wyraźnie słabszy (3 pozostałe wystarczą, żeby unieść pensetę, ten jeden prawie w ogóle tej pensety nie przyciąga o unoszeniu już nie wspominając). Jakby co mogę zrobić elektromagnes, ale nie wiem, czy przy prądzie 3A (taki mam zasilacz z ograniczeniem prądowym) to w ogóle da się coś konkretnego wykombinować....

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Nawiń kilkanaście zwojów dość grubego drutu na tym magnesie i rozładuj przez tak zrobioną cewkę baterię kondensatorów. Ja kiedyś z powodzeniem takim sposobem magnesowałem magnesy w silniku a także magnesy do sterowania modelu szybowca zboczowego (szybowiec mechancznie sterowany bezpośrednio z kompasu). Moja bateria kondensatorów miała 22 mF (milifarady) i była naładowana do 100V. Rozładowanie jest bardzo efektowne: niezły huk, błysk i.... zespawane druty. W Twoim przypadku przed nawijaniem cewki zastanów się jak mają być rozmieszczone bieguny tego magnesu i odpowiednio nawiń uzwojenie

Reply to
kilokitu

kilokitu pisze:

No a co zrobić, kiedy magnes to taka mała pastylka, która ma mieć bieguny na podstawach? Ja na tym nawet jednego zwoju nie nawinę ;)... Mogę użyć jakiegoś dużego rdzenia do nawinięcia cewki i przyłożyć taką cewkę do magnesu? Próbowałem coś zmontować, ale miałem tylko 7mF i ok

33V ;)... i pytanie - czy "namagnesowanie" będzie zależeć tylko od prądu, czy też od liczby zwojów??

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop
[...]

Rdzenia? A z jakiego materiału? Bo ja nie znam takiego, który się nie nasyci i choćbyś tam wciskał GA/m, to i tak indukcji nasycenia nie przeskoczysz.

No ja akurat użyłem majzla stalowego ;P... no ale tak jak pisałem - nie działa... a nawinięcie cewki "w powietrzu" i wsunięcie do środka tej cewki magnsu - to dobre wyjście w tym przypadku??

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop