zasilanie 5Vz ogniwa AA

Witam, Urządzenie, nad którym pracuję, muszę zmieścić w obudowie, gdzie nie ma nadmiaru miejsca. Mogę tam wcisnąć tylko akumulator wielkości AA. I teraz problem: z tego jednego paluszka muszę zrobić 5V @ ca.500mA, przez

1 godzinę. NiCd-y i NiMH-y mają 1.2V a przetwornice, które znalazłem (np.MCP1640) przy takim napięciu "kończą się" na 150-200mA. Z kolei do litowe mają 3.6V, co byłoby już nieźle, ale do nich trzeba ładowarkę, zabezpieczenia, i oczywiście również przetwornicę wyjściową, co jest trudne do upchnięcia, z uwagi na brak miejsca w puszce i na płytce. Dodam jeszcze że całość ma być ładowana z USB. Czy jest jakiś scalak, który przy minimalnej liczbie komponentów, załatwiłby tego Lion-a kompleksowo? Problem wydaje się dość typowy, ale nie natknąłem się na sensowne rozwiązanie. pozdrawiam JS
Reply to
JS

Użytkownik "JS" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:m4nvlj$hih$ snipped-for-privacy@node1.news.atman.pl...

2,5W

Nie mierzyłem, ale jakoś nie chce mi się w te 1,2V wierzyć przy obciążeniu

3,6W (przyjąłem (chyba optymistycznie) 70% sprawności). Nie sądzę też aby pojemność AA była 3,6Wh.

O litowych nie mam zdania. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Powitanko,

Podobny problem mialem i rozwiazalem go tak:

tego akumulator LiPo o wielkosci wedle uznania. Na razie jeszcze nie zlozylem tego do kupy, wiec sie nie podziele wrazeniami.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

2.5Wh. Eneloopy mają tyle przy dłuższym czasie rozładowania. A tu jeszcze brakuje sprawności przetwornicy... Eneloop Pro?

LM2623?

Banalne - LTC4054-4.2 i jeden rezystor.

można kupić z wbudowanym

LM2621 wystarczy.

Desperujesz. Ładowarka w SO-8, przetwornica jeszcze mniejsza. Dławik szpulkowy SMD

No to kłopot - jeśli myślisz o ładowarce z wtyczką USB - nie problem. Ale z komputera to nie takie proste :(

Gotowce przejmuję producenci powerpacków.

Cóż zdaje sobie sprawę, że wymagania dla tego ogniwa dałem ostre - takie które chciałbym osiągnąć, a co wyjdzie.... Ponieważ z prądu nie bardzo mogę rezygnować (no może 10-15%) to będę pewnie musiał rezygnować z czasu pracy. Scalaki, które proponuje RoMan są warte zastanowienia (pogratulować znajomości tematu) ale na płytce będzie bardzo ciasno i każdy zaoszczędzony komponent ma znaczenie.

pzdr JS

Reply to
JS

użytkownik Pawel O'Pajak napisał:

Testowales moze pod obciazeniem 500mA? Pytam bo w aplikacjach innych przetwornic tego typu zalecaja dodatkowe dwie/jedna diody schottky przy wiekszym pradzie.

Reply to
szklanynocnik

Bo?

Reply to
Marek

W dniu piątek, 21 listopada 2014 19:18:28 UTC+1 użytkownik JS napisał:

weź większą obudowę.

Reply to
Zachariasz Dorożyński

Bo komputer ogranicza prąd zasilania do 100mA urządzeniom, które się poprawnie nie zameldują.

100mA to jest mało?
Reply to
Marek

A może 2 baterie połówkowe (1/2AA)?

Reply to
Andrzej

Do ładowania akumulatora? Zdecydowanie za mało.

Dnia Sun, 23 Nov 2014 10:42:25 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Sie naladuje, tylko dlugo.

Ale ... jestes pewny tego ograniczenia ? Tak w normie stoi, ale kupilem ten mierniczek i telefon bierze 0.44A, polaczony tylko 2 drutami.

W dniu 2014-11-23 13:48, J.F. pisze:

W większości płyt głównych jedyne zabezpieczenie usb to bezpiecznik polimerowy (wspólny dla podwójnego gniazda usb), więc bez problemu można pociągnąć ponad 1A. Chyba tylko w laptopach praktykuje się zabezpieczenia zgodne ze specyfikacją USB.

Reply to
Zbych

Am 23.11.2014 um 15:00 schrieb Zbych:

Tylko taką chińszczyzną robisz sobie tylko problemy. Większość kompów z USB 3.0 ma kontrolę prądu też przy USB 2.0, laptopy prawie wszystkie, a i starsze kompy coniekiedy wyłączają w okolicach 110mA. Osobiście wsadziłem do urządzenia FT232R, a kiedyś, bo do środka to bym już i pyłka nie upchnął, zrobiłem adapter na FT232RQ wbudowany w standardową wtyczkę USB. Dodatkowo mogłem jeszcze załączać i wyłączać zasilanie z kompa ;-).

Waldek

Reply to
Waldemar

W dniu 2014-11-24 11:41, Waldemar pisze:

Jakie robię sobie problemy? Czy ja produkuję te płyty główne?

Reply to
Zbych

Am 24.11.2014 um 11:47 schrieb Zbych:

To akurat nie. To pieprzą kitaje. Ale poleganie na tym, że coś jest zrobione do dupy nie jest zbyt uniwersalnym rozwiązaniem ;-).

Waldek

Reply to
Waldemar