układ udający rezystancję

Aż tak na dokładności mi nie zależy bo wystarczyłby mi 1st C. A zależy mi bardzo na możliwością zdalnego sterowania tą rezystancją po rs485 więc i tak będę musiał użyć procka. Dodatkowo to rozwiązanie dałoby mi możliwość programowej kalibracji charakterystyki. Pozdrawiam Paweł

Reply to
pawel

to samo

na 2 tez bedzei dzialac w srodku przeciez sa klucze i rezystory

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

to sobie zajrzyj do dowolnego datasheeta, np na stronie dallasa

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

a jak ma zdalnie, to moze termostat z rgulwoana temp i pt100?? bedzie prosto , dokladnie i z izolacja galwaniczna

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

ale rezystancje przelacza, wiec mozna uzyc dwa ... tylko ze do kompletu dochodzi rezystancja suwaka, a ona nie jest mala, i troche nieliniowa. Mosfet w koncu.

A jak uzyc drabinki dla ustawiania rezystancji ?

Bo owszem - ciag R-2R-4R-8R-... zwierany przekaznikami moze byc dobrym pomyslem. Ewentualnie laczone rownolegle.

A co to dokladnie ma byc ? Symulacja rezystancji w ogolnym przypadku jest trudna, teoretycznie to zrobienia za pomoca ukladu mnozacego lub mnozacego DAC.

Moze sie okazac ze najlepszy jest wielobrotowy potencjometr z silnikiem krokowym.

No i jeszcze nie padł pomysł kluczowanego kondensatora :-)

pzdr mk

Reply to
mk

Wed, 4 Jul 2007 14:04:30 +0200 jednostka biologiczna o nazwie "lwh" snipped-for-privacy@vp.pl wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

BTW podłączyłem kiedyś dwa rezystory (takie przewlekane, węglowe,

0,25W) do mostka tensometrycznego - zamiast tensometrów, do sprawdzenia czy w ogóle działa. Działało, ale wskazówka miernika nie pozostawała w miejscu tylko latała ciągle na lewo i prawo. Po dołączeniu tensometrów (i zrównoważeniu) - wskazówka stała w miejscu jak przyklejona i reagowała tylko na wygięcie jednej z metalowych płyt do których były przyklejone tensometry. Takie popularne rezystory kiepsko nadają się więc do sprawdzania precyzyjnych urządzeń. Jak już to chyba metalizowane lepiej wziąć.
Reply to
__Maciek

oraz dodatkowymi błędami dynamicznymi. Tworzy się układ (w praktyce) cieplnie nieustalony. Dochodza błędy układu sprawdzającego/regulacji. Woda ograniczy zakres sprawdzenia od 0°C do 100°C. Takie sprawdzenie termopary/Pt100 robi się umieszczając badany czujnik w bloku z jednolitej miedzi. Zaledwie parę firm wie co robi. K.

Reply to
John Smith

pawel napisał(a):

NIe da rady. W kilku punktach możesz udawać PT100 dobranymi opornikami o bardzo dobrej stabilności + wysokiej klasy przełącznikiem. Możesz kupić używany kalibrator-symulator Pt100, za co najmniej 1500zł (jeśli klasy technicznej). Robienie samemu bez sporej wiedzy raczej nie wchodzi w grę, jeśli to ma mieć jakikilwiek sens metrologiczny.

Reply to
A. Grodecki

__Maciek napisał(a):

Skąd wytrzasnąłeś oporniki węglowe w dzisiejszych czasach???

Działało, ale wskazówka miernika nie

No włąsnie - metalizowane. Inne ciężko dostać, chyba że dużej mocy albo inne specjalne.

Reply to
A. Grodecki

John Smith napisał(a):

Parę firm to robi bo tyle właśnie zaspokaja wszystkie potrzeby rynku, a nie że jest to aż tak niezmiernie trudne :) Powiem nawet, że to jest łatwe. Nieporównanie łątwiejsze niż cokolwiek dobrze wykonane na pasmo 1GHz. Trudne jest jedynie wykonywanie czyjników temperatury w b. wysokiej klasy tolerancji. Konkretnie chodzi o materiały z których wykonane są sensory najwyższej dokładności.

Reply to
A. Grodecki

To już widać, nie ma sensu budowanie takiego układu. Z charakterystyki błędu Pt100 wynika błąd 0.15°C@0°C i maksymalny błąd 1.45°C@650°C dla klasy 1. Założona dokładność układu sprawdzającego 1°C jest coś warta dla gorszych czujników w wyższych temperaturach. Najgorsza klasa 3, na błąd 0.3°C @ 0°C. Układ sprawdzający MUSI być dokładniejszy od układu sprawdzanego. Warto ponownie zastanowić się nad przeznaczeniem i wymaganą dokładnością, a dopiero później rozważać nad technologią w jakiej to ma być wykonane. K.

Reply to
John Smith

Jak jest to takie łatwe to zachęcam do wykonania układu np:

ć nieporównanie łatwiejsze od dobrze wykonanych układów na pasmo 1GHz. Jak już wykonasz z porównywalną dokładnością 0.04°C (albo co tam, lepszą) to chętnie kupię dokumentację. K.

Reply to
John Smith

Wed, 04 Jul 2007 20:28:36 +0200 jednostka biologiczna o nazwie "A. Grodecki" snipped-for-privacy@adresu.com wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Ze sklepu :-) Tutaj PDF:

Zostały mi z czasów kiedy używałem elementów przewlekanych.

BTW jak się je odpowiednio zasili (zwłaszcza małe rezystancje się dobrze nadają :-) ) to na jakąś sekundę zapalają się otwartym płomieniem (i spala się emalia). Lepiej żeby w pobliżu na płytce nie było czegoś co ten ogień złapie...

No nie wiem, te węglowe to jedyny typ rezystorów przewlekanych 0,25W jakie można dostać od ręki w pobliskim sklepie. Oczywiście teraz 0805 kupuję.

Reply to
__Maciek

John Smith napisał(a):

Nie byłoby Cię stać. Zresztą po co? Mam co robić i na czym zarabiać. Nie można zajmować się wszystkim. A już na pewno nie warto zajmowac się tym czym zajmuje się od dawna wielu :)

Miałem do czynienia z takimi sprzętami. Największa trudność wykonania urzadzenia które dałes za przykład, to jak wspomniałem odpowiedniej klasy czujniki. Reszta to bardzo nieskomplikowana część mechaniczna, odpowiedniej klasy układ pomiarowy (mikrowoltomierze tej klasy nie są czyms niezwykłym) oraz oprogramowanie regulatora dla uzyskania odpowiedniej stabilności. Ale największy problem, kluczowy - odpowiednia ilość zamożnych klientów, żeby opłacało się to robić :)))))

Reply to
A. Grodecki

a kto mowi o uzyciu diody? mozna dobrze sprzegnac termicznie z grzejnikiem ew uzyc Peltiera oraz regulator. Scalone regulatory do peltierow np z Maxima zapewniaja stabilosc rzedu 1mK i nikogo to nie dziwi

przeciez mozna wsadzic PT100 do takiego bloku, nawet ulatwi to zadanie ale tutaj autorowi chodzi o dokladnosc rzedu 1 stopnia, wiec nie wiem po co wogole to piszesz..

prostsze to niz budowanie emulatora czujnika w sposob dyskretny

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

mialo byc wody:-)

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Tylko ze te rezystory to maja po 50-100 ohm, a te klucze tez sporo.

Chyba zeby tak setke scalakow rownolegle :-)

To miales szczescie - miernik tensometryczny jest cholernie czuly. przypominam ze caly zakres zmiany rezystancji to rzedu 0.1%. zmiana temperatury wiekszosci metali o 1K/C to jakies 0.3%. Wystarczy sie krzywo popatrzec na jeden tensometr :-)

Oporniki sa ze stabilniejszych materialow.

Wez pod uwage ze do zrobienia mostka w srodku miernika musza byc dwa oporniki :-)

O wodzie mówi 'yes', cytuję: > To weź sobie czujnik PT100, zamocz w wodzie i reguluj temperaturę

Trzeba przeczytać pdf-a np. do układu MAX1978. Fakt, Maxim dostarcza układ do _m.in._ pomiaru temperatury termistorem z amplitudą szummu p-p nieco ponad 0.001°C, co dziwne nie jest. Są czujniki o jeszcze większej rozdzielczości. Nie oznacza to jednak takiej dokładności regulacji! Wystarczy spojrzeć na wykres "THERMAL STABILITY, COOLING MODE" aby dostrzec krótki okres badań wynoszący zaledwie 40sek i wyraźny trend w przebiegu. Marketing dotarł już do podzespołów elektronicznych i trzeba odróżnić tzw. marketingowy bełkot od faktycznych możliwości. Wykonanie układu regulacji należy już do projektanta wykorzystującego układ.

Kilka zdań o dokładności 1°C wyraziłem wcześniej.

K.

Reply to
John Smith