Sterownik LED kontra smartfon

Do projektu reklamy zosta? opracowany sterownik o?wietlenia. Nic wielkiego. Ma 6 kana?ów, z których ka?dy mo?e by? wej?ciem lub wyj?ciem, z MOSFET-ami pod??czonymi do mikrokontrolera. Steruje tym Attiny13 bo by? najta?szy a program jest banalny, ale na p?ytce mo?na wlutowa? te? inny procesor o lepszych zasobach.

Sterownik dzia?a, bo to pro?cizna jest, ale pad?o pytanie ? czy mo?na by sterowa? tym ze smartfona? Znaczy si? programowa? kolejno?? zapalania lamp, w??czy?/wy??czy?, tempo ustawi?.

Umiem pod??czy? do AVR-a modu? Bluetooth pracuj?cy w trybie prze?roczystym dla danych. Robi?em to w Arduino ?x? razy. Mam nawet napisany gotowy uniwersalny interpreter komend przylatuj?cych UART-em, dzi?ki czemu by?bym w stanie sterowa? sterownikiem przez Bluetooth wysy?aj?c z terminala na smarfonie komendy i parametry przez port szeregowy. To nie jest problem i da?bym rad? szybko zrobi? aby dzia?a?o ?jako??.

Wiem, ?e u?ycie terminala na smarfonie, to anachronizm. Przyda?aby si? aplikacja. Najlepiej, gdyby ten sterownik by? zgodny z jakim? popularnym, open-source?owym systemem. Taki, aby nie by? unikatowy tylko zgodny i móg? by? elementem jakiego? wi?kszego rozwi?zania.

Aplikacji na smarfona nie napisz?, bo nie mam kompetencji, ale mo?e da si? mikrokontroler w sterowniku oprogramowa?, aby ca?o?? by?a widoczna dla jakiego? Domoticza czy czego?? Mo?e da si? jakim? no-code generatorem stworzy? aplikacj?. Niemniej wola?bym nie tworzy?

1001-systemu domowej automatyki.

By?a tu par? w?tków temu dyskusja na podobny temat i odnios?em wra?enie, ?e wiele tam pisz?cych ma wiedz? w tym temacie i jest w stanie pchn?? mnie w dobrym kierunku.

Marvin

Reply to
Marvin

1) ESP8266/ESP32 + Tasmota, sterowanie przez przymitywne www 2) 1)+ zewnętrzny sewer MQTT [1] + jakieś gotowe proste apliakcje do komunikacji z MQTT [2] 3) Jakieś większe wypasy IoT typu Supla

Punkt 1) może być też zrobony częściowo za pomocą ESPHome, ale tam bez czegoś więcej po stronie serwera nie będzie łatwo. Tasmota jest trywialna, flashujesz i już, reszta konfiguracji z poziomu Tasmoty.

Innymi słowy, albo wywal AVRa i wstaw ESP8266 albo podepnij do tego AVRa ESP8266. To otwiera masę możliwości dalej.

Jesli to ma być całkowicie offline, to sytuacja jest inna i wymaga innych narzędzi (w tym zazwcyzaj serwera pracującego w domu 24/h). Aczkolwiek ESP8266+Tasmota udostepniają bardzo prymitywny interfejs w sieci lokalnej, jesli trzeba.

[1] Np.
Używałem MQTT Dash, moze jest coś lepszego obecnie
Reply to
heby

Dzi?ki za wyznaczenie kierunku!

A gdyby ograniczy? si? do tego aby ten sterownik mia? Wifi pokazywa? swój stan i pozwala? na ustawienia przez prymitywne www (webserwer) to co? zmienia?

Marvin

Reply to
Marvin

Tasmota ma prymitywny webserwer i potrafi wystawić prymitywny interfejs typu "włacz/wyłacz" albo "pokaż napiecie" itd itp.

Możesz też programować ESP8266 w Arduino, aczkolwiek uwazam to za bardziej kłopotliwe - napisanie całego wygodnego konfiguratora przez www jest zawsze jakaś praca, która w Tasmocie jest wykonana, ale jednoczesnie Tasmota ma ograniczone do "typowych" we/wy i nic super specjalnego nie będzie obsługiwać bez zmiany kodu. Nie wykluczam, że takich projektów jest więcej, ja mam doświadczenia tylko z Tasmotą.

Innymi słowy, poniewaz nie wiadom oco chcesz sterować i jak, to ciężko zgadnąć co się nada.

Gdybyć wywalił tego AVRka i wstawił Tasmote, to np:

Ale jedocześnie mi się w ogóle wydaje, że starasz się trochę kwadratowe koło wynaleźć.

Może najprościej było by kupić gotowe wyłączniki sonoff, użyć aplikacji producenta i zapomnieć o problemach? W razie co system można rozbudować o dodatkowe czujniki/ukłądy wykonawcze i tanim kosztem zbudować jakas namiastkę smart home, który dla przecietnego suwerena jest aż nadto. Wydziomabie tego na ATTiny jest możliwe, ale zajmie Ci za dużo czasu.

Reply to
heby

Jak powiedzia?em, sterownik nale?y do kategorii banalnych. Jest do??czony do wyj?cia zasilacza LED 12V a do niego s? doczepione 4 ta?my LED zamontowane w reklamie. I ten sterownik te ta?my zapala w sekwencji. Zapalanie i gaszenie s? robione p?ynnie na PWM-ie.

Koncepcja jest taka, aby mo?na by?o bezprzewodowo ze smartfona co? tam zmieni? zamiast wymienia? firmware: szybko?? rozja?niania, pattern zapalania, mo?e jakie? opó?nienie. W kolejno?ci pewnie b?d? miksy kolorów.

W Arduino nie chcia?bym kombinowa?. Zrobi?em kiedy? spory interpreter komend z interfejsu UART i mi starczy ?

Sonoff brzmi doskonale, ale czy mo?na kupi? to w postaci chipa/ma?ego modu?u do monta?u na w?asnej PCB i jako? zintegrowa?? Bo widz?, ?e w formie p?ytki to tylko przeka?nik jest oferowany. Je?li to tylko jest sterowanie on/off, to raczej odpada.

Jak nie to wskazana Tasmota wygl?da pi?knie, bo mo?na kupi? ma?y modu? z ESP i wlutowa? go na w?asn? p?ytk?.

Marvin

Reply to
Marvin

Niestety z opisu działania wynika, że średnio się nadaje.

Zainteresuj się jednak rękodziełem:

heby

niedziela, 2 kwietnia 2023 o 18:25:07 UTC+2 Marvin napisał(a):

No ale podstawowe pytanie - czy te zmiany ma robić klient, co kupił sterownik, czy ktoś z serwisu (nieco powyżej poziomu średnio inteligentnego matoła)?

W ATtiny13 i tak nie masz UART (a jak zrobiłeś sterowanie 4 wyjść PWM - zakładam, że niezależne, pewnie błędnie). Ale i tak byś w jego EEPROM zbyt wiele "komend programu" nie zapisał. Bo w sumie robi się tu już może nie BASIC, ale coś w rodzaju LOGO.

Reply to
Dawid Rutkowski

Ogólnie ciekawym podejściem jest użycie serwera do migania diodą, ARM już nie styka ;P Komputer w każdej klamce rozumiem, bo jest praktyczny, ale serwer do reklamy (zapewne outdoor) to zdecydowanie więcej kłopotu niż zysku.

Reply to
Dawid Rutkowski

W dniu 02.04.2023 o 18:24, Marvin pisze:

A co chcesz tym robić oprócz on/off?

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

W dniu 02.04.2023 o 18:56, LordBluzg®🇵🇱 pisze:

Nodobra, skumałem. Chcesz łapkami zrobić coś, co jest za 4dychy do kupienia.

LordBluzg®🇵🇱

Już te czasy, gdzie zysk z ceny ATTiny jest bez znaczenia, za to powoduje kolosalny kłopot w czasie pisania, druciarstwa do sieci i pisania następnej, niepotrzebnej appki na telefon.

Innymi słowy wsadzić Pi Zero do migania diodą z telefonu wcale nie brzmi tak źle. Gdyby nie ceny Pi Zero to było by wręcz preferowane.

Reply to
heby

Oczywi?cie, pe?na zgoda. Niemniej liczy si? co klient chce.

Gdyby chodzi?o o mo?liwo?? przeprogramowania parametrów bez rozbierania obudowy i demonta?u, pod??czania programatora, to ten interpreter komend tekstowych przez bluetooth na UART spe?ni? by zadanie od strony technicznej w 100%. I mam to gotowe. Ale teraz oczekiwania s? niestety inne.

Marvin

Reply to
Marvin

2 porty maj? UART sprz?towy, ale programowy te? styka. Poza tym w p?ytk? mog? wlutowa? te? co? wi?kszego, miejsce by?o wi?c zostawi?em sobie otwarte drzwi. Attiny13 jest wersj? minimum.
Reply to
Marvin

W dniu 02.04.2023 o 18:56, LordBluzg®?? pisze:

No ?wi?tym Gralem na rynku o?wietlenia jest powolne rozja?nianie i ?ciemnianie, najlepiej w zdefiniowanym tempie :) Ludzie maj? troch? zepsute mózgi przez to.

Reply to
Marvin

Wiem, wiem. Tak samo jak regulatory PWM do rozja?niania s? za 5 z?.

To sterownik do projektów reklam. Znaczy si? ma robi? to, co klient opisa?. Np. "jak klient podejdzie pod reklam? i wykryje go czujka PIR to ma tym pomryga?, a tamto w??czy?". I najlepiej jakby mu t? reklam? zrobi? w 1 popo?udnie.

Znaczy si? custom.

Reply to
Marvin

W dniu 02.04.2023 o 21:00, Marvin pisze:

(bluetooth)

Kup gotowca za grosze :)

Lub WiFi

LordBluzg®🇵🇱

niedziela, 2 kwietnia 2023 o 21:03:17 UTC+2 Marvin napisał(a):

To masz chyba inne ATtiny13. Może ATtiny2313? Ale co dokładnie "większego wlutować w płytkę"? Jak wlutować, a nie zawieszać na kablach, to musi być coś konkretnego.

Reply to
Dawid Rutkowski

niedziela, 2 kwietnia 2023 o 21:00:46 UTC+2 Marvin napisał(a):

W samej reklamie wystarczłby interpreter komend tekstowych przez UART+BT. Skomplikowanie pojawia się w apce na telefon, która w wygodny dla użyszkodnika sposób ma umożliwić ułożenie programu - a potem przetłumaczy to na komendy UART.

A przecież przez UART+BT można zrobić i przeprogramowanie, mając ładny bootloader - ja widziałem i takie przez zigbee i przez chirpstack.

Żeby nie rzeźbić apki to trzeba rozbudować komputer w reklamie - choćby właśnie do rpi zero w, żeby mógł mieć serwer www. Wtedy apkę "ramową" w telefonie masz gotową - nazywa się przeglądarka - ale nadal musisz wyrzeźbić content - a że w html a nie w javie to może być plus dodatni lub plus ujemny.

Reply to
Dawid Rutkowski

Ale to oznacza druciarstwo. Mam to kupi? i rozbebeszy?, aby w potem wkomponowa? w projekt? Z??cza nie takie, zaraz 5 innych rzeczy b?dzie z?ych. Koncept jest taki, ?e klientowi daje si? produkt pasuj?cy do jego potrzeb w sensie tak?e mechanicznym (obudowa, z??cza), ?rodowiskowym. Taki ?eby si? nie popsu? po 5 minutach lub jak co? pod??czy nie tak, zewrze lub upu?ci.

St?d jest porz?dna p?ytka, obudowa, zalewa.

Reply to
Marvin

Na attiny 13A jestem w stanie sterowa? 6 kana?ami robi?c programowy PWM. I dzia?a.

Jest miejsce pod 2313 te jak zauwa?y?e?, ale dam rad? zrobi? projekt PCB pod jeszcze co? innego jak wyjdzie, ?e trzeba wi?cej linii/pami?ci. To nie jest problem.

Reply to
Marvin