Sterownik do piezoelementu.

Cześć,

mam mały problem z wysterowaniem piezosiłownika używanego mi mikropozycjonowania układu optycznego. Piezoelement ma postać małej kostki (prod. PI Ceramic) o pojemności rzędu 200 nF i zakresu napięć od

-20V do 120V. Element pracuje w sprzężeniu zwrotnym, więc liczy się pasmo; chciałbym mieć ok. 10 kHz przy maksymalnej amplitudzie 100V. Na razie używam prostego wzmacniacza na wysokonapięciowym wzm. operacyjnym, ale mam pasmo ok. 100 Hz (owy wzmacniacz był projektowany do innych celów) co jest zbyt małą wartością. Mam pomysł, aby zastosować układ op. amp. + komplementarna para na wyjściu:

z tranzystorami na wyższe napięcie np. BD243+BD244 albo BD911+BD912. Czy to ma szanse działać? Ze wstępnych wyliczeń wychodzi, że trzeba maksymalnie w piezo wpompować 0.5 A aby otrzymać pasmo 10 kHz. A może macie jakieś inne propozycje? Niestety, zakup gotowego sterownika do piezo odpada :-( więc jestem zmuszony zrobić to sam.

Reply to
Filip Ozimek

Tak to sie wlasnie robi (dokladniej C/A + para komplementarna) w drukarkach z glowicami piezo. Prady rzedu nawet 2A, przebiegi trapezoidalne kilkanascie kHz, amplituda okolo 42V. Podejrzyj jakikolwiek schemat drukarki Epsona na fileshare eshop bg.

Reply to
Lukasz Spychalski
Reply to
Greg(G.Kasprowicz