Sterowanie oświetleniem terenu

PeJot napisał:

Fotorezystory działają jak chcą, w zależności od warunków i upływu czasu. Fototranzystor działa nieliniowo, a to same kłopoty. Zostaje fotodioda. Ewentualnie panel fotowoltaiczny, jeśli kto ma miejsca dużo.

Czyli od xx lat nic się nie zmieniło w temacie.

OK, przyjmuję opcję sterownika astronomicznego. Ale nie rozumiem jak duże znaczenie praktyczne ma różnica pomiędzy zmierzchem a zachodem słońca, jeżeli ma to się przełożyć na zużycie energii do oświetlenia.

Reply to
PeJot

W dniu 2020-09-23 o 17:26, Uzytkownik pisze:

Ja bym może i chciał zajebiście, ale inwestor wolałby tanio :)

No i obecnie są styczniki. I przekaźniki w sterownikach tych co są, dają radę.

Dla mnie to nie nowina, ale patrząc chociażby na szyby w oknach budynków na tym terenie, obawiam się nieuniknionego syfienia obudów czujników. I także z tego względu, na chwilę obecną wygrywają ranking sterowniki astronomiczne.

Reply to
PeJot

A może tak sterownik:

pytający

wtorek, 22 września 2020 o 18:33:59 UTC+2 PeJot napisał(a):

Reply to
Robert Łopatecki

PeJot napisał:

W okolicach okołorównikowych ma małe znaczenie. Tam słońce daje pionowo nura pod horyzont i błyskawicznie z jasnego dnia robi się czarna noc. U nas w lecie ten proces jest bardzo długi, zachodzące słońce wolno pogrąża się pod horyzontem, za to szybko podąża ku północy, by po niedługim czasie wynurzyć się trochę dalej po wschodniej stronie. Nad Bałtykiem w okolicach św. Jana przez całą noc widać nad wodą jakąś poświatę słoneczną. Jeszcze dalej na północ, w jakimś St. Petersburgu są białe noce, choć do koła polarnego jeszcze całkiem spory kawałek. Nawet Puszkin pisał, że w nocy bez lampy czyta.

Zmierzch i świty są trojakiego rodzaju. Cywilny jest wtedy, gdy słońce chowa się 5° pod horyzontem. Żeglarski, to 10° (na morzu jest zwykle jaśniej niż na lądzie). Astronomiczny wymaga schowania się słońca przynajmniej 15° -- dopiero wtedy światło rozproszone w atmosferze nie oświetla tego, co mamy nad głową i nie mąci światła gwiazd. W Polsce w lecie zmierzch astronomiczny nigdy nie nastaje, w okolicach Warszawy gdzieś od 19 maja do 24 lipca są astronomiczne białe noce. Gwiazdy wtedy widać słabo. Dopiero w Wiedniu i dalej na południe Świętojańska noc jest prawdziwą nocą.

W praktyce oświetleniowej znaczenie ma świt i zmierzch cywilny. Na północy Polski w lecie następuje on godzinę po zachodzie (a świt godzinę przed wschodem).

Jarek

W dniu 2020-09-23 o 21:01, PeJot pisze:

Ale te tańsze też mają wady. Zegary nie są zbyt dokładne i potrafią się "rozjechać" nawet pół godziny w ciągu roku. Co prawda niektóre z nich posiadają możliwość wprowadzania korekty. Są też na rynku zegary astronomiczne, synchronizowane sygnałem GPS lub DCF np. Theben TR 611 top3 RC, ale tu znów kolejna wada - cena.

Reply to
Uzytkownik

ruchu - pir. Chyba Jacek R mial podobne akcje.

Reply to
sczygiel

W dniu wtorek, 22 września 2020 18:36:08 UTC-5 użytkownik Jacek R. napisał:

Dzieki za info. Sprobuje sobie w wolnym czasie.

Reply to
sczygiel

Nie rozumiem, jak to padają? Co się z nimi dzieje?

Reply to
Marek

W dniu 23.09.2020 o 22:00, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Czujniki zmierzchu F&F zamontowane przy masztach Emitela i stacjach bazowych GSM. Burza czy jakieś przepięcia z urządzeń zabijały je od strony 230V. Przez 9 lat pracy i zamontowanych około 300 automatów zmierzchowych nigdy fotorezystor nie uszkodził się tylko padało zasilanie czujnika.

Reply to
Jacek R.

nie wiem skąd to "czyli". W kilku postach wyżej masz rozwiązanie swoich kłopotów. filtrowanie zasilania, i fotodiody lub baterie słoneczne zamiast fotorezystowów.

ale chcesz czy są jakieś argumenty? Bo brak fotoelementu, nie spowoduje odporności na wspomniane wcześniej problemy z "udarem na zasilaniu". Pytanie czy będziesz to robił, wytwarzał sam? Bo jeśli tak, to sterownika astronomiczny tanio chyba dałoby się zrobić na arduino. sterownik zmierzchowy, na bazie zmierzchowych lampek ogrodowych. tyle że zamiast diodki będa załączały przekaźnik, a doładowywanie ich akumulatorka można zrobić z 230 przez kondensator diodę i rezystor. i to paradoksalnie (biorąc pod uwagę cene!) będzie najstabilniejsze zasilanie.

ToMasz

Reply to
ToMasz

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl... PeJot napisał:

Swego czasu w okolicach Wilhelmshaven (niedaleko Hamburg, Brema) bylem mocno zdziwiony, bo po polnocy dalo sie na plazy cos zobaczyc. Niebo jakies swiecace. Szerokosc geograficzna z grubsza Szczecina, dlugosc ok 8E ... czyli sloneczko spoznione ok pol godziny - to nie tlumaczy.

Az sie zastanawialem, czy to nie jest jakies odbicie slonca od wody w Atlantyku, ale jakby Anglia przeszkadza

https://www.google.com/maps/@53.5033314,8.2846212,8z A moze nie przeszkadza ?

Ja tam nie wiem, ale w okolicach Warszawy to jest chyba miejska łuna ...

Pisałem już w wątku - ulegają zabrudzeniu, a okolica przemysłowa.

Reply to
PeJot

W dniu 2020-09-23 o 21:54, Uzytkownik pisze:

No cóż, pół godziny na rok to *nie* kantują najprostsze sterowniki on/off z podlinkowanej wcześniej firmy.

A mają, i to przez NFC. Natomiast do znudzenia powtarzam, że widziałem trochę za dużo wybuchniętych urządzeń z tej podlinkowanej firmy i to mnie trochę wstrzymuje. Do tego obawa o przepięcia w przemysłowej sieci, może jakoś tanio dało by się to załagodzić. No i na koniec, nawet przy sterownikach astronomicznych *nie widzę szans* aby był to projekt Z&Z, czyli Zamontuj i Zapomnij - co jakiś czas trzeba będzie sprawdzić czy sterowniki żyją, albo czy nie zostały rozkradzione.

Reply to
PeJot

OK, dzięki za wiedzę w pigułce, ale jak konkretnie ustawić czasy on/off dla oświetlenia ? Na razie przyjęto taki algorytm on/off:

- czas letni on: zachód astronomiczny + 15 min off: wschód astronomiczny - 15 min

- czas zimowy: on: zachód astronomiczny off: wschód astronomiczny

Reply to
PeJot

W dniu 22-09-2020 o 18:33, PeJot pisze:

Jeśli sterowniki zmierzchowe się zużywają, to może najtańsza zewnętrzna kamera CCTV z wyprowadzonym sygnałem Day/Night, który steruje przekaźnikiem/stycznikiem. Powinno wytrzymać spokojnie kilka lat.

yabba

Reply to
yabba

PeJot napisał:

Nie ma co kombinować z jakimiś szacunkowymi poprawkami -- dokładny czas wystąpienia świtu i zmierzchu liczy się ze wzoru równie dobrze jak czas wschodu i zachodu słońca. Literaturę przedmiotu oraz kod w pythonie czy czymś takim da się wyguglać. Można też skorzystać z kalkulatora on-line, pierwszy jaki mi się nawinął:

Nie generuje tabeli dla całego roku, tylko dla jednego miesiąca, więc trzeba 12 razy kliknąć i skopiować dane, ale da się przeżyć.

Żeby sobie popatrzeć jak te wschody, świty i zmierzchy wyglądają w różnych miejscach na ziemi, można zajrzeć na

Jarek

I dokładnie dlatego zmieniliśmy na astronomiczne. Właściciela wielce ucieszyła możliwość zaprogramowania przerwy w oświetleniu nocnym (taniej bedzie).

Ja to dałem jako przykład istnienia (gotowego) urządzenia, nie miałem zamiaru wskazywać konkretnej firmy.

Włodek

Naprawdę wyłącznik zmierzchowy to jest rocket science? Chyba tak, bo miasto Warszawa kiedyś z tego zrezygnowało na rzecz zegarowych, do tego włączanych grubo za późno. A jeszcze na domiar złego cały jeden sektor koło mnie przez 10 lat zapalał się prawie pół godziny później niż inne.

MJ

Reply to
Michał Jankowski