spuchnięty kondensator

Witam.

Mam problem z kartą graficzną. Czasami nie uruchamiał się komputer. Po wyjęciu i włożeniu kart graf. było na jakiś czas ok. Aż do dziś. Już ten zabieg nie pomógł. Po wyjęciu kart widać napuchnięty kondensator 100uF. Tu można to zobaczyć:

Kond. w lewym górnym rogu (dolny) Co chcę zrobić:

  1. wylutować 30 watową kolbą kondensator.
  2. odsysaczem odessać resztki cyny czy igłą udrożnić otwór?
  3. wstawić nowy, ale jaki kupić, zwykły czy tantalowy czy jeszcze na coś zwrócić uwagę?
  4. Czy końcówki mogą być spłaszczone i po rozgrzaniu pola lutowniczego nie będzie chciał wyjść z otworów. Kiedyś się spotkałem z czymś takim, że podczas montażu elementów przed lutowaniem są obcinane wystające wyprowadzenia i lekko zgniatane, żeby nie wypadły przed lutowaniem.

Proszę o wasze uwagi.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Może nie być łatwo. Na wewnętrznych warstwach druku są duże płaszczyzny miedzi błyskawicznie odbierające ciepło. Rozgrzej lut, odessij ile się da. Rozgrzej znowu, niech się stopi, a palcem jednocześnie delikatnie kiwaj kondziołkiem. DOPIERO gdy zacznie kiwać się widoczny fragment wyprowadzenia to masz pewność, że stopił się cały i dopiero wtedy ciągnij. Ale też delikatnie. I tak najpierw jedna potem druga nóżka.

30W może być mało...

Jak wymieniałem w mobo, to nie dało rady odessać. A mam odsysacz z grzaną końcówką. Dało radę dopiero jak grzałem z jednej strony kolbą, z drugiej odsysaczem. Także zostaje igła. Ale znów delikatnie, aby nie uszkodzić metalizacji otworu.

Elektrolit taki jak był (pojemność, napięcie). Najlepiej niskoimpedancyjny.

A to nie wiem, nigdy nie spotkałem się z tym albo nie jest to utrudnieniem.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Uzytkownik "Greg Sz" <greg snipped-for-privacy@dsuper.net napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@dsuper.net... [ciap]

:-))) Pewnie masz racje albo tez i nie masz racji

Andrzej Kamieniecki

Reply to
Andrzej Kamieniecki

Kondensato moze nie byc jedyna przyczyna problemu ale moze tez i byc. Warto zmienic. Ryzyko male.

Wudaje mi sie ze to Ci moze nie wyjsc plytka jest raczej wielowarstwowa i punkty litownicze maluskie a ponadto calkiem uzasadnione moga byc Twoje podejrzenia ze ...

Pryjrzyj sie czy nie lepiej urwac ten kodensator i potem tylko spokojnie wysuwac wyprowadzenia z dziurek, ale ostroznie.

Kondensator sprobuj kupic na podwyzszona temprature i tyle ale ogolnie tego samego typu. Przyjrzyj sie czy wyprowadzenia nie sa czasem grubsz od oryginalnych.

Ja probuje wlutowywac taka technika ze nie oczyszczm otworow, podgrzewam tylko dziurke od dluzszego wyprowadzenia (nie obcinam koncowek przed lutowaniem) i wprowadzm ta koncowke najpierw a potem caczynam ta krotsza i tak stopniowo wciagam az do konca unikajac duzych sil, za duzej roznicy wciagniecia koncowek i zbyt dlugiego grzania.

Jesli mozesz opodgrzac obie strony na raz to tym lepiej. Mozna to zrobic zalewaja wszytko cyna, ktorej to nadmiar usuniesz po zakonczeniu lutowania.

Powodzenia Grzechu

Reply to
Greg Sz