SIM800L - problemy z zasięgiem

Jeszcze raz wracam do tematu, który poruszałem już wcześniej. Mam urządzenie z chińskim modułem SIM800L, takim jak ten:

wersja jest trochę wcześniejsza, zamiast tej helikalnej antenki jest wlutowany w płytę odcinek wygiętego pod kątem goldpina o odpowiedniej (mam nadzieję) długości.

Problem polega na tym, że moduł co jakiś czas gubi zasięg. Dioda na nim miga z częstotliwością 1Hz, co oznacza właśnie brak zalogowania w sieci. Na numer przypisany do karty SIM nie da się dodzwonić (poczta głosowa) a po wysłaniu SMS-a nie dostaje się potwierdzenia doręczenia. Często (chociaż nie zawsze) pomaga fizyczne odłączenie i ponowne podłączenie urządzenia do prądu. Często po jakimś czasie (nawet kilkudziesięciu minutach) modułowi udaje się ponownie zalogować. Urządzenie jest zainstalowane w centrum dużego miasta.

Myślę, że można już na wstępie wykluczyć problemy z zasilaniem. Za zasilanie całości odpowiada zasilacz 5V/2A. Sam moduł GSM jest zasilany napięciem 3,5V, generowanym przez moduł przetwornicy impulsowej, o wydajności 3A. W pobliżu modułu znajduje się kilka kondensatorów tantalowych 220uF. Reszta elektroniki jest zasilana przez LDO 3,3V.

Żeby było ciekawiej - zbudowałem też drugą wersję tego samego urządzenia. Projekt PCB zawiera co prawda niewielkie poprawki, ale nie wydaje mi się, żeby były to rzeczy krytyczne - po prostu trochę zracjonalizowałem rozmieszczenie paru elementów na PCB. To drugie urządzenie działa w tej chwili testowo u mnie w domu, teren wiejski, jakieś 30 km od przedmieść. I właśnie z tym drugim nie ma najmniejszego problemu - działa 100% prawidłowo i stabilnie.

Jedyny eksperyment jaki mi w tej chwili przychodzi to podmiana. Jednak zanim to zrobię, chciałbym się upewnić jeszcze co do jednego, bo występuje jeszcze jedna zmienna - operator. Pierwsze urządzenie pracuje w Orange, drugie ma włożoną tymczasowo kartę Play'a.

Czy jest teoretycznie możliwe, żeby Orange miał problem z zasięgiem GSM (bo pamiętajmy, że SIM800L nowszych sieci nie wspiera) w centrum dużego miasta?

Reply to
Atlantis

I jeszcze jedno pytanie: czy korzystając z anteny wlutowanej w taką płytkę (czy to helikalnej z drutu, czy to typu "długi goldpin") powinienem zdemontować gniazdko UFL? Ono nie przeszkadza w czymś przypadkiem? Pytam, bo pamiętam, że często w modułach WiFi (ESP8266, ESP32) korzystanie z gniazdka antenowego zamiast anteny PCB wymaga przelutowania jednego kondensatora 0R. Tutaj gniazdko jest połączone bezpośrednio do pina, do którego ma być przylutowana antena...

Reply to
Atlantis

Mam jeszcze jedną hipotezę, o którą chciałbym zapytać. Moduł GSM jest zasilany z takiego modułu impulsowego:

Jak wspominałem całość jest zasilana z zasilacza impulsowego 5V/2A (w praktyce mierzone napięcie wynosi nieco ponad 5,1V).

W internecie natknąłem się na informację, że te moduły z LM2596S wymagają przynajmniej 1,5V różnicy pomiędzy napięciem wejściowym i wyjściowym. Tak więc w tej chwili napięcie zasilania modułu jest ustawione na 3,5V.

Datasheet SIM800L mówi, że zakres dopuszczalnych napięć wynosi 3,4-4,2V, przy czym 4V to napięcie zalecane.

Jak widać wszystko mocno "na styk". Czy taka sytuacja może teoretycznie powodować problemy z zasięgiem?

Jeśli tak, może powinienem zastosować zasilacz 6V/2A i ustawić przetwornicę na 4V na wyjściu?

Reply to
Atlantis

W dniu 2019-05-18 o 14:48, Atlantis pisze:

Ma, ja tak mam na obrzeżach miasta, mam nokie3510 do alarmu i w zależności jak ją obrócę to zasięg mam albo nie, a jest na 1 piętrze, z tel miałem podobnie, na parterze raz był zasięg raz nie, w końcu zmieniłem operatora na tmobile i mam zasięg nawet w piwnicy :)

Reply to
Janusz

Hmm... Zaobserwowałem jeszcze jedną rzecz - moduł w przypadku braku połączenia nie tylko miga z częstotliwością 1Hz (brak połączenia z siecią). Często można zaobserwować cykl - seria 7-10 mignięć, kilka sekund przerwy, kolejna seria i tak dalej. W kodzie mam co prawda zaimplementowane automatyczne restartowanie modułu, gdyby w trakcie konfiguracji zwrócił ERROR, ale nie sądzę, żeby tu leżała przyczyna. Konfiguracja to tak naprawdę sprawdzanie odpowiedzi na "AT", wyłączenie echa, ustawienie sposobu obsługi SMS-ów i wyczyszczenie starych wiadomości. Nie ma tak niczego, co mogłoby być nieprzewidywalne albo zależne od warunków zewnętrznych.

Stąd może przyczyna leży gdzieś po stronie zasilania? Jeszcze jeden spory kondensator low-ESR przy pinach SIM800L? Podnieść napięcie zasilania modułu do 4V?

Reply to
Atlantis

Atlantis wrote on 18.05.2019 14:48:

I jaka to jest długość? Ten wygięty kawałek sterczy pionowo czy poziomo w stosunku do płaszczyzny ziemi?

A masz jakąś możliwość wyświetlania poziomu sygnału z tego modułu (rssi)? Bo antenę masz dziadowską, nie wiadomo jakie otoczenie (anteny i modułu), jaką odległość od BTS. Może moduł jest na granicy możliwości i stąd utrata połączenia i problem z ponownym nawiązaniem.

Reply to
Zbych

"Brak połączenia" to mało precyzyjne. W większości modułów równe miganie 1Hz oznacza szukanie sieci, owszem chwilowo brak połączenia ale moduł nie siedzi a laurach tylko szuka. Co może oznaczać faktycznie problem z zasięgiem (anteną) a nie samym modułem. Status sieci zwraca polecenie at+creg? . Kod który zwróci oznacza aktualny stan, zweryfikuj go z dokumentacją. A propos sieci 2G, kiedyś były plany stopniowego wygaszania wsparcia

2G u niektórych operatorów. Może to już się dzieje.
Reply to
Marek

Goldpin to chyba nie ma wystarczającej długosci aby sie dopasować do długości fali

jp

Reply to
jacek pozniak

To nie jest zwykły goldpin, dlatego napisałem to słowo w cudzysłowie. Po prostu element ten jest wykonany z tego samego typu drutu i na jednej z końcówek ma plastikowy element przylegający do płytki. Prawdopodobnie Chińczycy wykorzystali tę samą maszynę, której używa się do produkcji goldpinów.

Różnica jest w długości - drucik będzie miał łącznie jakieś niecałe 3 cm długości, łączne z częścią wlutowaną w płytkę. Po jakichś 5 mm jest wygięty pod kątem nieco ponad 100 stopni, tak więc po wlutowaniu w płytkę dłuższa część odstaje od niej pod kątem kilkunastu stopni.

Takie "antenki" były fabrycznie wlutowywane w te czerwone moduły jeszcze jakiś rok czy dwa lata temu. Wtedy właśnie kupiłem kilka sztuk. Z tego co widzę, teraz Chińczycy zmienili koncepcję i dołączają do nich albo małe antenki helikalne z kawałka drutu, albo antenki wytrawione na kawałku PCB.

Reply to
Atlantis

Trochę ponad 2 cm. Drut odstaje o kilkanaście stopni od płaszczyzny PCB, a więc w tej chwili jest (prawie) poziomo do płaszczyzny ziemi. Zawsze mi się wydawało, że w przypadku GSM to nie powinno mieć znaczenia - w końcu telefon powinien działać w każdej pozycji...

W tj chwili nie mam możliwości sprawdzenia sygnału. To znaczy mógłbym na swoim module, ale jak mówiłem - w jego przypadku problem nie występuje. Co do anteny - na początku podłączyłem do tego modułu normalną, przykręcaną do obudowy antenę GSM. Na początku działało, ale potem zaczęły się pojawiać problemy podobne do opisywanych wcześniej. Wtedy roboczo założyłem, że może antena jest niedopasowana. Zdjąłem więc górę metalowej obudowy, zdemontowałem antenę zewnętrzną i ponownie wlutowałem tę z "goldpina".

Wydawało się, że to rozwiązało problem, ten jednak po chwili powrócił.

Próbowałem też "żonglować" kilkoma różnymi modułami, jednak bez skutki.

Właściwie jedyna rzecz jaka przychodzi mi do głowy, to umieszczenie mojego modułu na miejscu szwankującego. Może faktycznie coś co zrobiłem podczas "racjonalizowania" projektu ma znaczenie, jeśli chodzi o jakość zasilania na przykład?

Reply to
Atlantis

W dniu 18-05-2019 o 14:48, Atlantis pisze:

Może karta w gnieździe źle kontaktuje? Albo z samą kartą jest coś nie tak?

Reply to
szod

Polecam na przyszłość dodać do swojego interpretera poleceń sms możliwość wysłania (i odebrania odpowiedzi) dowolnej komendy at,. przydaje się w nagłych przypadkach.

Reply to
Marek