Schemat przetwornicy 24/12V.

Witam grupowiczow. Poszukuje jakiegos schematu prostej (najlepiej jeszcze malej) przetwornicy

24V -> 12V DC. Prad do 1A (jakies 500mA obciazenia bedzie).

Z gory dziekuje za pomoc.

Pozdrawiam, Archie

Reply to
Archie

LM2675-12

Sobie chyba jaja robisz... Ponad 70% uzyskuję na jednotranzystorowej do zasilania LEDów z 1.5V a Ty tu takie herezje wypisujesz...

Uzupełnienie: na Allegro masz LM2675-ADJ za 2.60 PLN - czyli z możliwością regulacji napięcia:

Jeśli będziesz potrzebował dane dławika - daj znać - policzę. Rdzenie też dostaniesz na Allegro np. E20 za 3 PLN:
Gorzej z diodą Schottky - łatwiej kupić 100 sztuk niż jedną :-( Ale w pobliskim sklepie elektronicznym coś powinieneś znaleźć - bez szaleństw: 30V 1A wystarczy - stepdown nie męczy diod przepięciami na szczęście :-)

A propos sprawności - ten układ, przy zasilaniu 24V i 12V na wyjściu zapewnia ponad 90% sprawności dla obciążenia 1A.

Ja mam zapasy. A w zasilaczu PC łatwiej o duże diody dużej mocy niż malutką.

Trochę głupio wygląda, gdy największym elementem przetwornicy jest dioda... Scalak SMD SO-8, cewka niewielka i do tego gigantyczna dioda.

No co - śliczna MBR3045 :-)

I to napisałem parę pieterek wyżej/niżej...

Szkoda sprawności.

Jest nawe dziurka na przykręcenie rdzenia toroidalnego :-)

Dziekuje wszystkim za pomoc. Ostatecznie uklad zrobie na LM2673-12. Dioda

1N5818 bedzie w sam raz. A jesli chodzi o czesci, to z racji tego iz mieszkam w W-wie nie powinno byc problemow z ich zakupieniem. Teraz mam pytanie, czy dlawik 68 uH 0.12Ohm mozna bedzie gdzies zakupic, czy trzeba samemu nawijac? Jak tak, to czy moglbym prosic o wzor na przeliczenie parametrow?

Ah, wykorzystalem programik "Switchers Made Simple" ze strony producenta ukladu LM267x. Programik wygenerowal mi schemacik i po klopocie :)

Pozdrawiam, Archie.

Reply to
Archie

A masz go?

Zdecydowanie nawinąć samemu. Dławiki miniaturowe zdecydowanie nie nadają się do przetwornic

Dobry dowcip :-)

łbym wybrać rdzeń E16. Szczelinę 0.1 mm najłatwiej uzyskać za pomocą... skrawka papieru ksero 80g/m^2. I pamiętaj, że lepiej, żeby indukcyjność była trochę za duża niż trochę za mała.

Możesz również wykorzystać rdzeń toroidalny Ferroxcube TN10/6/4 z materiału 3E25 - o ile uda Ci się go kupić... Wtedy potrzebujesz tylko

6 zwojów.

Proste - nieprawdaż? :-)

Ale za to jaka sprawnosc ! :-)

pilnik w dlon i zmniejszyc o polowe :-)