Regulacja si?y b?ysku IFK120 - prze??czanie kondensatorów?

Dzięki za zainteresowanie, chyba wrócę do prób z tranzystorami, ale na razie za wąski w uszach na to jestem :) M.A.

IFK120 wytrzymuje 1500 + 800uF. Tyle było w starych, ruskich, "reporterskich" lampach.

Ale to bez sensu - daje się jeden tranzystor od strony minusa i jest to przy okazji tranzystor wyzwalający błysk. Jedna noga kondensatora układu wyzwalania do tranzystora i rezystora ładującego od plusa zasilania, druga noga kondensatora do uzwojenia pierwotnego transformatorka zapłonowego. Impuls na bramkę i masz równoczesne otwarcie dla przepływu prądu lampy i wyzwolenie błysku.

Na rdzeniu? Rdzeń się nasyci natychmiast. To musi być cewka bez rdzenia.

Jeszcze gorzej - palnik gaszący marnuje energię tylko. To jest chyba najstarsze rozwiązanie. stosowane jeszcze w małych lampach, gdzie palnikiem gaszącym była... neonówka. To już lepiej zrobić na dwóch tyrystorach z pojemnością gaszącą.

Trzeba pamietac o indukcyjnosci, zwlaszcza jak chcemy przerwac prad np:

300A.

Ale powiem Ci, ze jak laser uzywa IGBT i energie w lampie reguluje czasem otwarcia (zamiast miec tyrystor i energie regulowac napieciem na pojemnosci), to nalezy raczej do tych mniej stabilnych. A w ogole to powinien byc diodami pompowany.

W sumie to zagadnienia troche podobne do spawarek ;-)

Reply to
Jerry1111

A pewny jestes ze _chcesz_ miec tranzystory bez diody zwrotnej? Ja tam w schematy palnikow do IFK nie wnikalem, ale jak chcesz przerywac dosc duzy prad, to az gdzies sie prosi o jakas diode w celu nieubijania tranzystorow.

Poprobuj schemat przerobic na IRG4BC40UD.

Reply to
Jerry1111

Dnia 2007-12-03 22:27, Użytkownik Jerry1111 napisał :

a czy przypadkiem temperatura barwowa światła (istotna w fotografii) nie zależy od napięcia?

Pozdr. Michał

Reply to
Michał Baszyński

Zielonego pojecia nie mam - ja potrzebuje stabilnej _mocy_. Wykresy dla moich lamp wskazuja na raczej sztywne powiazanie spektrum z napieciem (ale bardzo dokladnie nie wnikalem - tak tylko spojrzalem).

Reply to
Jerry1111

a ja natomiast kiedyś spotkałem się z informacją, że ze wzrostem napięcia temperatura barwowa rośnie. A to oznaczałoby, że do celów fotograficznych metoda regulacji mocy błysku przez zmianę napięcia na kondensatorach jest nie do przyjęcia

Pozdr. Michał

Reply to
Michał Baszyński

Użytkownik "Michał Baszyński" snipped-for-privacy@ga.ze.ta.pl> napisał w wiadomości news:fj70q3$f34

a co z regulacja fazowa?

w srtroboskopach dyskotekowych palnik jest bezposrednio zasilany z sieci przez 2 diody prostownicze, wyzwalanie dlugoscia impulsu wraz ze regulacja jasnosci. synchronizacja z sieci

Reply to
MuNiO

Jak liczysz te kilowaty? Bo byle IFK120 z dobrymi kondensatorami w lampie błyskowej może 100 kW przekroczyć - o ile kondensatory dadzą się rozładować poniżej 1 ms.

Mnie zawsze ciekawiło, jak te "kilowaty" w stroboskopach się liczy...

RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Pewnie tak samo jak moc głośników odbiorników radiowych kupowanych od Mongołów na bazarze :)

Reply to
A. Grodecki

Wiesz, chcę zrobić przetwornicę sporej mocy do stroboskopu i się zastanawiam, ile kW mam na niej napisać...

nie zaluj sobie tylko drobnym drukiem napisz ze np zalozony czas trwania blysku to 500us

Reply to
PAndy

Przetwornica to przetwornica - jesli daje 2A 300V, to najwyzej 600W.

Ale jak dorzucisz elektrolity i przemianiujesz na zasilacz palinika, to z czystym sumieniem 10kW :-)

Masz dostęp do palników, które tyle są w stanie "zjeść"? Bo ja nie bardzo. IFK120 przy 10 Hz i 2-3J palą się szybko - to daje 20-30W.

Bez Kozery powiem pińćset!

Do wody go! Jeszcze sie dziwie ze 'lampowcy' nie dorobili sie chlodzenia wodnego do palnikow. U mnie bez wody lampa wytrzyma ok. 3s@30Hz, 60uF, 1200V, czas blysku +/- 400us.

Reply to
Jerry1111

Jassssne.

43.2J * 30 Hz = ok. 1300 W - czym to ładowałeś? Bo z sieci 30 Hz nie wyciągniesz...

Przetwornica rezonansowa i caly uklad do obslugi (zapalanie luku wysokim, prad podtrzymania simmer). Nie obylo sie niestety bez inwestycji w 2 szpulki licy 5kg ;-(

Reply to
Jerry1111

No to tej licy "trochę" Ci zostało... Możesz się podzielić?

Z rok temu dostales 'sampla' ;-) A tak naprawde, to juz tego niewiele zostalo wiec znajac zycie bede cos zamawiac za 2-3 miesiace. Chcesz, to mozna jedno zamowienie zrobic - wal na priv.

Zreszta wolalbym lice troche bardziej 'zbita', zeby deczko mniej miejsca uzwojenia zajmowaly - tylko ze na razie nie mam czasu sie zajmowac szukaniem.

Reply to
Jerry1111

Słusznie - skleroza :(

Pozostaje lica z Elfy, ale to małe przekroje, niestety. Dla siebie będe skręcał chyba z drutu 0.56 w izolacji poliuretanowej - przy licy z cienkich drucików zawsze mam obawę o izolację - na grubszym drucie problemy z izolacją są widoczne od razu.