Przetwornica - transformator

From: "PowerBox"

to są bardzo szerokie granice. od pojedyńczych zwojów do kilku tysięcy

tak upraszczając... najpierw spalisz trochę tranzystorów, a potem zrobisz przetwornicę o zbyt małej mocy

a ten dalej swoje, co znaczy nie wytrzyma rdzeń? pęknie? roztopi się? a co do ilości zwojów, to jak proponowałem: odwróć relacje, łatwiej jest zmieniać przebieg na trafo niż przewijać uzwojenia. zrobisz, uruchomisz, pobawisz się i drugie trafo nawiniesz już prawie takie jak będziesz potrzebował.

chyba straciłem wątek, miała to być przetwornica z SG2525, dwa mosfety i podwójne uzwojenie pierwotne?

Władysław

-------------------------------------------------------------------- Inni sciagaja, sciagnij i Ty! Sprawdz bo warto..

Reply to
Władysław Skoczylas

OK - potrzebujesz 68V DC. Czy 2x34V DC ?

A ile V i Hz idzie na sam przetwornik ? Bo moze nie potrzebne ci DC, przetwornik mozesz podpiac wprost na wtorna strone trafa.

From: "PowerBox"

i w czym mu to zaszkodzi?, dla rdzenia to bez znaczenia, dla uzwojenia trochę, dla tranzystorów bubu. A jeżeli chodzi o nasycenie to optymalnie policzony transformator zawsze będzie w tym samym punkcie charakterystyki (przed nasyceniem) niezależnie od liczby zwojów. najkrócej mówiąc liczbą zwojów pierwotnego regulujesz moc, bo zwiększasz częstotliwość.

jak się pomylisz, to właśnie coś wybuchnie :-)

Nawiń dowolne trafo. (np.: 3x20zw drutem 0,3-0,5), daj mostek na jedno uzwojenie (jakieś szybkie diody) i obciążenie, pod dwa pozostałe podepnij mosfety (tak jak w aplikacji SG2525), z SG2525 zrób regulowany generator (lub użyj innego jak posiadasz), podłącz to pod zasilacz regulowany (U i I), weź oscyloskop, Zrób z tego laborkę Wyciągnij wnioski.

Władysław

---------------------------------------------------------------------- Znajdz swoja milosc na wiosne... >>>

Władysław Skoczylas

Niestety - to nie jest tak prosto - w miarę wzrostu częstotliwosci rosna straty w rdzeniu i zaczyna się on grzać. Na dokładkę zjawisko naskórkowości powoduje, że zaczyna się grzać również uzwojenie. To tyle, jeśli chodzi o rdzeń. Teraz klucze - również grzeją się coraz bardziej w miarę wzrostu częstotliwości. Sztuką jest znalezienie optimum kosztów, sprawności i złożoności układu.

From: "PowerBox" snipped-for-privacy@wp.pl

Właśnie to jest najbardziej optymalne rozwiązanie. Zasilanie 12V, przetwornica synchronizowana z przetwornikiem. prosty układ, jedna cewka powinna wystarczyć, noo może jakiś odczep na dobrą sprawę dwa, trzy tranzystory Ale fakt nie jest to proste do zrobienia.

From: "RoMan Mandziejewicz"

Po pierwsze nie chcę komplikować tłumaczenia, po drugie te zakresy są dosyć odległe, bo chyba nie użyje rdzenia żelaznego i 100kHz. Chociaż pewnie i w takiej konfiguracji dałoby się to zrobić (jakiś rdzeń głośnikowy)

Władysław

---------------------------------------------------------------------- Startuj z INTERIA.PL! >>>

Władysław Skoczylas

From: "PowerBox" snipped-for-privacy@wp.pl

Istnieją, gorzej z tranzystorami takiej mocy, ale chyba w ogryginale takowy się znajduje. (może podasz typ?) A tak się zapytam: napewno to jest 1,65MHz? Jeżeli to przetwornik ultradzwiękowy to setki kHz jeżeli cokolwiek innego to jak mały musi być taki przetwornik aby miał rezonans w granicach 1,65MHz

From: "PowerBox"

:-)) No tak, tylko że 2SC940 ma ft=1MHz

Perwsze słyszę, żeby nawilżacze pracowały na MHz. A już na pewno takie domowe chodzą tak nisko że coś słychać. a z opisu widzę, że już coś takiego rozbierałem (widziałem w środku)

I jak to ma rezonować przy 1,65MHz?

te 1,65MHz to wielka pomyłka

Władysław

Władysław Skoczylas