Przetwornica do LEDów mocy...

A coś takiego obiecałem? :-O Na MAXie czy TPSie?

Policz na baterie, zuzyte kalorie, buty itp :-)

"swiatlomierz" w Smienie 8 dawal calkiem dobre rezultaty :-)

RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Kiedyś pytałem o coś takiego i problem głównie leżał w rdzeniu - pierścionek ferrytowy używany do przetwornicy na dwa LED-y był już za słaby. A że wiosna przyszła to wypadałoby sobie jakąś lampkę rezerwową zmajstrować na rower :-)

Reply to
badworm

RoMan Mandziejewicz wrote: [...]

Taka cecha oka - widzi logarytmicznie, żeby było śmieszniej to log(), a nie ln().

Nieco OT: Taki eksperyment: element światłoczuły do woltomierza, zmierz światło w ciemnym korytarzu i jasnym pokoju. Jeśli wydawało Ci się, że jest 2-3 razy jaśniej, to woltomierz wskaże 10^2 do 10^3 różnicy w pomiarach ;)

Reply to
Michal Borsuk

Mi działała. Nie żeby jakoś super extra ale świeciły :) wariacja na temat kiedyś dyskutowany. Na latarke sie chyba nie nada.. chociaż może na ledach 8mm? testowałem tylko z 5mm

CosteC

Reply to
CosteC

a wlasnie :-) Male pytanko, do kupujacych biale LED-y na allegro - jakie opinie o diodach, jakie warto kupowac, a jakie nie, co sa warte te SuperFlux kwadratowe i te WarmWhite fi 10?

Reply to
Michal Baszynski .

Normalne LEDy o szerokim kącie. Dość jasne jak na tak mały prąd.

Pic na wodę - wcale aż tak ciepłe nie są, żeby warto było dopłacać.

Czasem pojawiają się ciekawe diody wielostrukturowe (4 strukturki w jednej diodzie) na prąd 80-100 mA.

W artykule news: snipped-for-privacy@pik-net.pl, niejaki(a): RoMan Mandziejewicz z adresu snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał(a):

Od niedawna mam latarenke firmy Led-Lenser z LED-em 1,25W (wg. specyfikacji), prawdopodobnie jest tam tez przetwornica choc jeszcze jej nie rozbebeszylem, a wniosek taki snuje bo jest malo wrazliwa z tego co widze na zmiane napiecia zasilania

- zamiast bateri alkaicznych uzywam z powodzeniem akumulatorkow NiMh wiec na dzien dobry zamias 4,5 dostaje 3,6V

Latarenka ma niezlego "kopa" i mysle ze kazdy bicyklista bylby raczej zadowolony z takiego zasiegu swojej "swieczki" ;)

IMO takiej mocy swiatla do rowerku nie potrzeba ;) juz ledzik 1W zaopatrzony w dobra soczewke i lustro daje niezly snopek na kilkanascie metrow.....

Pozdrawiam Waldeusz

Reply to
Waldeusz

W artykule news:d1udnl$mdi$ snipped-for-privacy@news.dialog.net.pl, niejaki(a): Piotr Wyderski z adresu snipped-for-privacy@ii.uni.wroc.pl> napisał(a):

Mniej niz za LED-a 5W :)

Pozdrawiam Waldeusz

Reply to
Waldeusz

jestem laikiem w dziedzinie przetwornic, a przydalaby mi sie przetworniczka do dwoch polaczonych szeregowo Luxeonow 1W. Niestety Roman ogolocil allegro z z wszystkich LM2675 ;-) i teraz zarzuca je gotowymi przetworniczkami, ale tylko do Luxeonow 3W, wiec nie pozostalo mi nic innego niz poszerzyc wymagania tak, aby nie dalo sie uzyc LM2675 i pobawic tym, co mam ;-) Wpadlem wiec na pomysl, aby przetwoniczka dzialala w zakresie napiec od 4V (rozladowane 4 baterie R20) do 15V (naladowany akumulator). Z tego co mialem pod reka jedynie MC34063 nadawal sie do tego celu, pomimo ze juz wstepne obliczenia dla ukladu flyback sugerowaly, ze bedzie on na styk (prad uzwojenia pierwotnego wychodzi 1.5A) i w zwiazku z tym sprawnosc raczej bedzie kiepska. Ale skoro to o zabawe chodzilo, to sie pobawilem. Dlawik (trafo) nawinalem na E16 3C90 ze szczelina z pojedynczej warstwy papieru do drukarki (Al wyszlo ok. 140), opornik w szereg z diodami dalem 0.51oma, opornik ograniczenia pradu MC34063 0.26oma (dwa

0.51 rownolegle). Uklad zadzialal od pierwszego wlaczenia jak nalezy, czyli moje obliczenia teoretyczne byly poprawne, przy 12V zasilania pobor pradu wyniosl ok.0.3A, sprawnosc calkowita przetworniczki ok. 77%. Zgodnie z przewidywaniami przy 5V zasilania sprawnosc siadla znaczaco (do ok. 60%), a na MC34064 mozna bylo zaczac jajka smazyc ;-) Potwierdzilo sie wiec, ze to co jest do wszystkiego to jest do niczego ;-) Z uwagi na braki zaopatrzenia w LM2675 nastepne proby przeprowadzane beda z przetworniczka przeznaczona do zasilania tylko z akumulatora 12V na ukladzie LM2596 (bo taki mam), chyba ze wczesniej poeksperymentuje jeszcze z ukladem SEPIC na MC34064. Ale to chyba raczej malo celowe w tym zastosowaniu..
Reply to
Michal Baszynski .
[...]

Ależ są na Alledrogo LM2675:

Bez przesady - fajnie się sprzedają.

No bo idealnie pasują do tego celu...

[...]

Hmmm... A mi wyszło 1.29A.

Szczególnie, jeśli użyjesz wyjścia w trybie Darlingtona. A tak trzeba, niestety.

Nasyci się.... Nie podałeś ilości zwojów.

Spróbuj _zwiększyć_ wartość Ct - nawet kilkakrotnie.

Do SEPIC polecam raczej LM2577-ADJ - bywa na Alledrogo po 8.50 PLN - najprawdopodobniej z próbek :-(

Dzieki! ostatnio szukalem przedwczoraj i nie bylo :-) Juz zakupione :-)

a ja akurat potrzebuje dac dwa zrodla swiatla, 1W Luxeony sa tam akurat, jak barwa swiatla nie bedzie pasowac to dorzuce jeszcze jednego w szereg koloru "amber". Poza tym takie mam i nie bede niepotrzebnie inwestowal :-)

a czym liczyles? bo ja na chlopskli rozum olowkiem na odwrocie karty katalogowej MC34063, a potem sprawdzilem na znanym www. Tam mi podalo 1.4A. Czyli jak widzisz duzo sie nie pomylilem, zwlaszcza ze nie mam doswiadczenia :)

2x24zw, 1:1, bifilarnie, ok. 80uH Nienasyca sie:
0.1V/dz na 0.26oma, czyli 0.38A/dz Zdjecia slabej jakosci, ale robione z reki kiepska cyfrowka na kiepskim oscyloskopie (radziecki C1-93) Zastanawiaja mnie tylko te szpilki pradowe..

musialbym drutu dowinac, a nie za bardzo jest miejsce, no i wtedy latwiej o nasycenie trafa. Juz teraz Ct=1nF i jak widac ogranicznik pradu MC34063 dziala:

gdzies chyba powinienem miec jeszcze w szufladzie kilkunastoamperowe logic-level MOSFET i MAX1771, wiec moze na nim najpierw pocwicze jeszcze flybacka ;-) A potem powinienem miec juz LM2675 ;-)

Reply to
Michal Baszynski .
[...]

Na stronie. Ale nie mogę teraz sobie przypomnieć warunków początkowych... Już mam: Uwe 4.5 - 14 Uwy 7 Iwy 0.35 indukcyjność i przekładnia - domyślne.

Może być.

Bo stosujesz mniejszą indukcyjność.

Śliczne.

Bardzo ładne zdjęcia - nie marudź.

Normalka - indukcyjności pasozytnicze tak sieją.

Bez zmiany.

Spróbuj 2n2...

Bardzo dobrze, że działa.

Ale 2675 to step-down - z tego SEPIC zrobić trudno...

i tak mialo byc. Zalozylem (wiem ze blednie, ale to celowo) ze praca bedzie caly czas w trybie DCM. Przy Uzas 4V, czyli jakies 3V na cewce aby w 25us dostac

1.5A trzeba miec 50uH, na wszelki wypadek pare zwojow dolozylem ;-) ton zalozylem 25us (Ct=1nF) po to, aby MC34063 mial z czego ciac przy wyzszych napieciach (celowe wykorzystanie ogranicznika pradu), ale nie wiem jaki moze miec on minimalny ton. Chwala sie niby, ze fmax=100kHz, czyli pewnie ze 2us da uzyskac, ale do ilu moze naprawde skrocic?

a co to da? Wydluzenie toff i tym samym dalsze skrocenie ton i powrot do DCM?

mam jeszcze zachomikowane LM2588

na 2675 SEPIC-a robic na pewno nie bede :-)

Reply to
Michal Baszynski .
[...]

22 us - ale to drobiazg. Gorzej jest z toff - dla MC34063 lepiej liczyć dla toff niż ton - ton sam się skróci a wydłużyć toff się nie da.

Odwrotnie - masz wydłużyć toff.

Niekoniecznie powrót - zbliżenie się.

[...]

Wychodzi fajnie dla ujemnych napięć...

bingo! Zwiekszylem do 2nF, ale mysle ze mozna by jeszcze troche wiecej, scalak sporo ostygl. Prad cewki wyglada teraz tak (Vcc=5V)

:-)

Reply to
Michal Baszynski .

Ja wiedziałem, że tak będzie, aha, aha!

Śliczności ;-)

Nie ma za co. Prosty efekt wielu nieprzespanych nocy i mysli o tym, dlaczego mój flyback nie zadziałał. Siwych włosów mnie to kosztowało a teraz pora na podsumowanie:

MC34063 fajny jest i basta! ;-P

Ma jednak poważną wadę - trzeba przetwornice do niego liczyć od d**y strony, czyli całkiem na odwrót. Zupełnie mało ważny jest ton a najważniejszy jest toff. Toff jest niezmienny i to on w rzeczywistości limituje parametry przetwornicy. Zwykle rozpatruje się przetwornice licząc ją od strony pierwotnej, czyli f*Ipk^2*L/2 oraz Ipk = U*t/L(DCM oczywiscie) i na tej podstawie liczy się potrzebny ton itd. W MC34063 trzeba liczyć podobnie, ale biorąc pod uwagę toff (czyli fazę oddawania energii)! Czas ton jest zmienny i należy pilnować tylko i wyłącznie Ipk poprzez poprawne dobranie Rsc.

Co do niemożności uzyskania poprawnie działającej przetwornicy flyback wielonapięciowej na tym układzie. Tu już jest więcej gdybania. Jednak chyba jednak rozwiązanie jest dośc banalne. Ten układ, w odróżnieniu od klasycznych PWM, dość rozrzutnie gospodaruje energią. I przy małym obciążeniu wali silnymi impulsami prądowymi nadal o wartości Ipk. Efekt tego jest taki, że na nieobciążonych wyjściach odkłada się napięcie pochodzące ze wszelkich pasożytniczych wtrętów w układzie - indukcyjności rozproszenia, ESR kondensatorów itd. Te krótkie impulsy, niecałkowicie wchłaniane przez obciążoną część lądują w obwodach nieobciążonych. W przypadku klasycznego PWM ten problem nie występuje, ponieważ PWM zmniejsza wypełnienie i dzięki temu zmniejsza się Ipk a co za tym idzie - ilość energii zgromadzonej w pojedynczym impulsie. Voila!

zgoda :) teraz chyba w takim razie bedzie pora na cos klasyczniejszego, moze flyback na LM2588. Czy moze teraz za nudny bedzie? ;-) (jakos tak mam zawsze tendencje do zaczynania spraw od trudniejszej strony ;-) ) A swoja droga ciekawe co tam u Piotrka Wyderskiego z jego przetwornicami, cos sie nie chwali tutaj ;-)

Reply to
Michal Baszynski .

;-D

Zdecydowanie. Chyba, że zaczniesz eksperymenty z kompensacją - wtedy może być ciekawie ;->

[...]

Musi się sam pochwalić - mi nie wypada ujawniać faktów, które znam z prywatnej korespondencji.