Przesuwnik fazy dla malych czestotliwosci

Witam!!

Musze zrealizowac przesuniecie fazy o 90 stopni. Sygnal ma zmienna czestotliwosc od ok 5-10 Hz do 250 Hz. Wymyslilem, ze zrobie to w ten sposob, iz puszcze sygnal na 2 tory szeregowo polaczonych trzech (moze dwoch) przesuwnikow fazy (na op ampach). Cos jak:

---|>---|>---|>-- 90 stopni

---| ---|>---|>---|>-- 0 stopni

Oczywiscie oba uklady beda przesuwaly faze o rozny kat, jednak chce dobrac tak wartosci rezystorow, aby sygnal w gornym torze byl przesuniety o 90 stopni wzgledem sygnalu w torze dolnym w pasmie ok 250 Hz. No i tutaj zaczynaja sie male schody...nie wiem za bardzo jak dobrac wartosci rezystorow do we nieodwracajacego. Policzylem transmitancje, jakas inna arytmetyke i wychodza mi ujemne wartosci rezystancji...symulowalem tez uklad w PSpicie i okzauje sie, ze dla czestotliwosci ok 10 Hz bardzo ciezko uzyskac 'liniowa' charakterystyke przesuwnika...tym jeszcze trudniej jest uzyskac charakterystyke o 90 stopni nizsza (wyzsza) drugiego toru... Ktos moze cos pomoze? Wczoraj siedzialem pol dnia nad tym i niewiele wydumalem...nie jestem orlem z elektroniki, ale powoli sie ucze ;). W ogole jest mozliwe zrealizowanie takiego przesuniecia dla czestotliwosci 10 Hz? A moze jakies inne sposoby rozwiazania tego problemu? Najlepiej analogowe :).

Z gory wielkie dzieki za pomoc!

Pozdrawiam!!

Reply to
Rufous

kiedyś zobaczylem taki oprosty układ przesuwania fazy z regulacja , nie wiem na ile skuteczny , był na tranzystorze i sygnał był pobierany zarówno z kolektora jak i emitera na potencjometr...autor opisywał,że możliwa jest regulacja w zakresie 180 stopni i dosyć szerokim widmie...

Reply to
dziad_ek

moze jakis uklad na kluczach 4066 i zmyslnym sterowaniu?

Reply to
PAndy

jakbys chcial , to mam gotowy przesuwnik na DSP - filtr Hilberta uzywalem do budowy urzadzenia przeciwdzialajacego wzbudzaniu sie aparatury audio tutaj jest opis oraz kody zrodlowe

mozna w tym zakresie czestotliwosci zrobic to na popularnym mikroprocesorze za 10zl...DAC na PWMie..wszystko zalezy od wymaganej precyzji.. algorytm jest prosciutki w DSP zajmije ok 400 slow pamieci.

nie wiem czy analogowo bedzie taniej, lepiej i prosciej :)

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Witam,

Dnia 29.03.07 (czwartek), 'Rufous' napisał(a):

Kiedyś na ćwiczeniach przerabialiśmy tzw. filtr wszechprzepustowy. Był on na (chyba) jednym wzmacniaczu operacyjnym i miał płaską charakterystykę przenoszenia, zaś fazę zmieniał w zależności od wartości elementów R i C. Podobno coś takiego stosuje się we wzmacniaczach do subwooferów, by korygować fazę...

Na ile to działa w praktyce - nie wiem. Na kartce działało... ;) Niestety, szczegółów nie pamiętam.

Reply to
Dykus

Uklad typowy, tylko ze ma drobna wade - przesuniecie zalezy od czestotliwosci.

Podobno w Sztuce Elektroniki Horowitza i Hilla jest gdzies takowy przesuwnik na szerokie pasmo. Bylo to kiedys stosowane w modulacji i transmisji, wiec ewentualnie jakies starsze ksiazki dla krotkofalarzy sie moga nadac.

A co jest sygnalem ? Moze prosciej sinusoide wygenerowac na nowo, a PLC trzymac przesunieta w fazie, albo zmultiplikowac czestotliwosc o 4 i wygenerowac dwie cyfrowe przesuniete o 90 deg w podzielnikach ?

Dziwne, bo w symulatorze to wszystko jedno czy 10 czy 200 Hz, chyba ze mowisz o szerokosci pasma ..

Sygnalem jest jakis przebieg, ktorego widmo zawiera sie w pasmie ok 250 Hz, przy czym naistotniejsze sa granice pasma (gorna cz) oraz te granice moge sie zmieniac (zmniejszac). Czestotliwos zawiera sie od ok 10 Hz do ok 250 Hz. Wiec raczej nie oplaca sie generowac nowego przebiegu...

Moj blad...symulator dziala dobrze...

Znalazlem w sieci, nad czyms takim myslalem:

Polamane?
Tylko jak przesunac charakterystyki w lewo o te jakies 50 Hz? Chociaz od ktorej strony podejsc? Czy samymi pojemnosciami da rade? Moze istnieja jakies zaleznosci dla takiego szeregowego ukl przesuwnikow fazy? Od liczenia i patrzenia na transmitancje takiego ukladu ruchy sakadowe mi sie amplifikuja :)

Z gory wielkie dzieki za info..

PS. Przegladalem w ksiegarni ksiazke "sztuka elektroniki, oba tomy" i nie udalo mi sie znalezc takiego ukladu...

Pozdrawiam!!

Reply to
Rufous

dla takiego sygnalu powinno dac sie to zrobic nawet na prostym ARM za

40zl
Reply to
PAndy

To jeszcze nie jest wada. Pytanie czy to pojedyncza czestotliwosc czy zlozony sygnal.

Moze byc dobre.

Da rade. Na oko to po po prostu uzyc pojemnosci 20x wiekszych. Moze byc problem jak wyjda za duze - elektrolity maja kiepska tolerancje. Skalowanie rezystancji 741k to juz wymaga zastanowienia sie nad opampami .. w sumie powinno sie udac ..

Ewentualnie faktycznie skorzystac z DSP.

Informacja pochodzi od najlepszych zrodel:

:-)

Aha - ani twoje ani moje [ups, panow H i H a nie moje] nie sa przesuwnikami o 90 deg.

one generuja dwa sygnaly przesuniete roznie, ale wzajemnie o

90 st.

Wiec moze jednak DSP ?