Przedwzmacniacz do gitary elektrycznej. Kłopoty z szumem.

Witam.

Chciałbym skonstruować przedwzmacniacz do gitary elektrycznej, ale ciągle nie udaję mi się ta sztuka. W Internecie znajdują się dziesiątki schematów przedwzmacniaczy do gitary elektrycznej. Postanowiłem je wykorzystać. Zbudowałem dwa z nich... ale oba zachowują się dość podobnie. Powstają szumy. Trzeciego opartego na innym projekcie nie będę budował, gdyż efekt już znam. Spróbuje opisać jak brzmią te szumy: Włączając przedwzmacniacz, głośnik generuje dźwięk -zzzzyyyy i cichutko dudni. Co ciekawsze, zbliżając dłoń do przedwzmacniacza. A konkretnie do gniazda jack ( wejścia ). Głośnik generuje głośniejszy sygnał. Po prostu warczy na mnie coraz głośniej. A jak oddalę dłoń, to się uspokaja i nadal sobie cichutko robi zzzyyy ( Dobrze że to nie jest maszyna która robi "pim") . Po włączeniu gitary do przedwzmacniacza, warkot typu "zzyy" staję się cichszy. Uziemiając układ ( to znaczy dotykając się do strun, które są podłączone do masy ). Warkot staje się jeszcze cichszy. Słychać go gdy rozkręci się potencjometr "głośności" ( przed końcówką mocy ). Natomiast wzmacniając wysokie częstotliwości do zzzyyy... dochodzi jeszcze tszszszy. Ale to akurat jest dość normalne i jakiś filtr szumów powinien sprawę załatwić. A jeśli rozkręci się potencjometr od wzmocnienie sygnału z gitary na wejściu, mając rozkręcony maksymalnie potencjometr od głośności powstaje przesterowanie i uroczy piszczący, narastający dźwięk.

Hymm... Nie chodzi tu o konstrukcje przedwzmacniaczy, bo oba szumią. Nie jestem elektronikiem...acz opanowałem tajemną sztukę lutowania i nie robienia zimnych lutów. Tak mi się przynajmiej wydaje. Składając parę "kitów".

Ok. Parę pomocnych informacji technicznych:

- Przedwzmacniacze oparte na wzmacniaczach operacyjnych TL071, TL082

- Zasilanie symetryczne, transformator toroidalny. Źródło napięcia stabilizowane. Kondensatory filtrujące są.

- Napięcie 12V.

- Końcówka mocy TDA2052

- Przedwzmacniacze wykonałem na płytkach uniwersalnych. :)

Wydaje mi się że może... między innymi coś być nie tak z masą układu i brakiem metalowej obudowy. Jeśli ktoś podziela moje zdanie, to proszę o podanie mi sposobu połączeń mas absolutnie wszystkiego... transformatora, stabilizatorów, wejścia i wyjścia z przedwzmacniacza i końcówki mocy. Gdyż ja już kompletnie zgłupiałem. A prawidłowe połączenie mas jest kluczowe w układach audio...

Końcówka mocy taka duża, gdyż nie przepadam za sąsiadami. Żartuje. Może ona nie za bardzo się nadaję do przedwzmacniacza gitarowego... ehmmm? Ale taką miałem pod ręką i chciałem ją j akoś wykorzystać. Acz nie wydaję mi się aby w tym tkwił problem.

Dziękuje za ewentualną pomoc. Tomasz

Użytkownik "Michał" <michal snipped-for-privacy@tlen.pl napisał w wiadomości news:ci0vah$2rnb$ snipped-for-privacy@mamut.aster.pl...

[...]

Wzmocnienie takich układów jest znaczne, stąd szumy powstające w stopniu wejściowym są silnie wzmacniane.

Jak rozumiem to szum to nie jest, raczej przydźwięk (brum) sieciowy.

Normalne zjawisko. Przedwzmacniacz musisz zaekranować i uziemić, a problemy z brumem się zmniejszą.

O, to, to właśnie...

Sugeruję:

- rozbić układ na 3 bloki - preamp, zasilacz, wzmacniacz mocy.

- preamp zaekranować

- uziemic układ

- masę prowadzić jalo szynę we - preamp - wzmacniacz mocy - wy.

- masę zasilacza połączyć z masą "zasadniczą" w okolicy wzmacniacza mocy.

- przewody 220V i przewody po stronie wtórnej transformatora (aż do filtra) prowadzić skręcone.

Reply to
Jd.

Możesz jeszcze zrobić wzmacniacz jako różnicowy, używac w połączeniach kabla dwużyłowego (jak w mikrofonie) i duzego jacka - stereo. Masz wówczas gwarantowany duży poziom brumu (największym będzie sama cewka przetwornika w otoczeniu smogu 50Hz). Da sie zrobić takie symetryczne wejscie w preampie tak by było kompatybilne "w doł"' do kabli i połączeń niesymetrycznych.

William

Reply to
william

Użytkownik "Jd." snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:ci115o$nnk$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

(ciap)

i umieścić w gitarze

itd. Włodek

Oj,oj!... Wszystko wskazuje na "gawniane" przystawki. Przede wszystkim źle zaekranowane i o zbyt małej czułości. Mam doświadczenia tylko z gitary basowej - oryginalnego Fendera Jazz-Bass którego ma mój kolega i produkowanego w Japonii licencyjnego Fendera "dla kobiet" na którym gra moja córka. Oba nie mają żadnych przedwzmacniaczy - są za to dokładnie zaekranowane i mają bardzo starannie prowadzone masy wszelkiego "żelastwa": strun, pręta wewnątrz gryfu, magnesów w przystawkach, osłon potencjometrów, wszystkich blach, itd. Przetworniki w nich są takie, że średnio mocne szarpnięcie struny daje 1,5 - 2 Vss (zmierzone oscyloskopem). A więc gdzie tu problem szumów?. Proszę zajrzeć na stronę:

Stary i głuchy. Łódź.

Reply to
A.M.