propeller clock - szczotki

Dumam sobie nad zbudowaniem propeller clock-a. Zastanawia mnie jak bezszczotkowo zasilic ramię. Zbudować zasilanie na szczotkach nie jest trudno. Pewnie trzeba by dodatkowo odfiltrować je zeby nie bylo zaklocen ale to raczej nie jest trudne w domowym zaciszu. Montaz baterii na wirniku odpada :)

Pytanie: Czy zmontowanie cewki w cewce (koncentrycznie) zda egzamin? Wydaje mi sie ze obracanie cewki w cewce nie powinno niczego zmieniać ale pewności nie mam. Stabilizacje zasilania zrobil bym na samym ramieniu.

Inna wersja to zbudowanie prądnicy na wirniku za pomocą paru magnesów w obudowie i cewek na wirniku. To jest relatywnie proste ale spowoduje ze całość będzie cięższa...

Reply to
ptoki

Zda. Tylko trzeba zrobic to prawidlowo - rdzen kubkowy, mala szczelina, dobre ulozyskowanie. Albo gotowy beben glowic z magnetowidu

Albo wykorzystaj jakis silnik odwrotnie - oska zamocowana na stale, "smiglo" przymocowane do korpusu. Stare krokowce byly dobre, bo porzadnie lozyskowane. Naped z drugiej strony oski, albo paskiem po zewnetrzej stronie.

no chyba zeby tak pomyslec nad przerobka silnika asynchronicznym - nie klatka w srodku tylko uzwojenia, zasilajace prostownik, daja z jednej strony napiecie, ale tez moment obrotowy.