próbuje poskładac zasilacz - kompletny amator

Witam, proszę o małą pomoc. Mam następujące pytania:

  1. mam transformator toroidalny do którego producent dodał dwie gumowe podkładki, nieco mniejszej średnicy niż sam transformator i jedną metalowa podkładkę wielkości tej gumowej. Czy te podkładki muszą być używane czy można z nich zrezygnować? Głównie chodzi mi o te gumowe. Czy są to jakieś izolacje termiczne czy coś takiego?

  1. Czy oznaczenie + na mostku prostowniczym oznacza wyprowadzenie które idzie w stronę kolejnych elementów zasilacza? Wówczas wyprowadzenie przeciwne to masa, a dwa boczne to wejścia z transformatora?

  2. Polaryzacja diody. Czy kreska na elemencie odpowiada kresce na schemacie?

  1. Czy patrząc na stabilizator od przodu (przeciwna strona do tej, która styka się z radiatorem) to lewa nóżka to wejście a prawa wyjście?

Wiem że pytania są śmieszne dla wszystkich na tej grupie, ale wole się upewnić zanim to popsuje ;-) Dzięki za pomoc

Reply to
Shampon

Mozesz ich nie montowac. Sluza one temu zeby transformator nie byl na sztywno przymocowany, bo jest ciezki.

TAK

TAK

To zalezy jaki to stabilizator. Podaj jaki masz uzyc?

Reply to
darnok

LM317

Reply to
Shampon

Użytkownik "Shampon" snipped-for-privacy@KASUJ.wp.pl> napisał w wiadomości news:dr8g5p$fih$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

daje sie po to aby obudowa nie buczala razem z trafem

Reply to
MuNiO

najlatwiej zrobic to tak :) Szukasz PDFa googlem - tutaj

patrzysz na strone nr 2 i wiesz juz ze dla obudowy TO-220 (czyli 3 nozki i dziura na srube do radiatora), wyprowadzenia patrzac od lewej na strone z napisami stabilizatora to: ADJ (Adjust, regulacja), Vout (Napiecie wyjsciowe), Vin (Napiecie wejsciowe).

I juz nie jestes amatorem ;)

Reply to
darnok

Dzieki za pomoc. Zobaczymy czy zadziała jak to poskładam ;-)

Reply to
Shampon

Montując transformator zwróć uwagę, aby nie storzyć zwartego zwoju - tzn. żeby elementy trzymające go nie otaczały rdzenia całkowicie - chodzi o "otoczenie" elektryczne. Najlepiej właśnie za pomocą tych podkładek. Dziura w obudowie - przekładasz przez nią śrubę - zakładasz jedną gumę, trafo, drugą gumę, kółko metalowe, podkładkę normalną i nakrętkę. Najlepszy sposób montażu. Jeśli nie zastosujesz gumy przetrze się izolacja i powstanie zwój zwarty.

Reply to
Bogdan Gutknecht