Predkosc narastania napiecia?

Jaką można przyjąć prędkość narastania napięcia przy włączaniu urządzenia do sieci 230V zwykłym przełącznikiem?

Zastanawia mnie to, bo np. triak BT136 ma: dV/dt max = 50V/us. Jak rozumiem po przekroczeniu tej wartosci triak sam się włączy? Czy jest możliwe, że podczas włączania urządzenia zawierającego taki triak, będzie on przewodził przez jeden półokres prądu w sieci?

Po co mi to? Próbuję zabezpieczyć zasilacz RC (beztransformatorowy) przed udarem prądowym podczas włączania. C=12uF a więc dość dużo Idea jest taka, żeby zastosować triak+optotriak włączany w zerze, dzięki czemu pierwsze ładowanie kondensatora po włączeniu będzie łagodne.

pozdr T

Reply to
Tomasz Ozon

Nie bardzo rozumiem.

Tak zrobię.

Wszyscy dają np rezystor, co przy prądzie 20mA jest OK. Tutaj płynie prawie

1A. NTC też się grzeje, wstawię, jak nie zadziałają inne sposoby.

pozdr T

Reply to
Tomek

W dniu 2010-11-21 23:40, Tomasz Ozon pisze:

Przy większych mocach stosowałem rezystor i przekaźnik z opóźnieniem.

Reply to
Andrzej W.

Unikaj sytuacji "triak sam się włączy". Triaki tego bardzo nie lubią. Do ochrony służy gasik, opornik i kondensator połączone szeregowo zwierające triak. Do określania wartości pojemności i rezystancji służą nomogramy. Opornik powinien być bezindukcyjny, a kondensator na co najmniej 630V (lub do pracy na sieci).

Pozdrawiam, Paweł

Dobrze wiedzieć. Poszukam.

pozdr T

Reply to
Tomek

Triaki, które się same załączą lubią się potem nie wyłączać.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Dlatego właśnie założyłem ten wątek ;)

Przeprowadziłem dzisiaj próby, triak BT139-800 połączony szeregowo z C=12uF rzeczywiście przewodzi jeden półokres przy włączeniu do sieci (jak się trafi akurat na szczyt sinusa). Po podłączeniu dławiczka o bliżej nieznanej indukcyjności efekt znika.

Poszukam.

pozdr T

Reply to
Tomek