Potrzebuję opóźnić impuls - jak zrobić opóźniacz

chyba sie nie da;

mozna zrobic licznik np. 4 bitowy, ktory pracuje z duza czestotliwoscia i 28 bitowy, ktory wystarczy, by pracowal z zegarem 2^4 mniejsza;

JA

Reply to
JA

Uzycie licznika z kodem Graya nie bedzie problemem - bedzie bardziej 'rownomiernie' dzialac.

Jitter... bedzie na poziomie tego wolniejszego zegara. Jedyne cyfrowe synchroniczne rozwiazanie to jeden monotoniczny licznik.

Jak sie to zacznie dzielic na >1 zegar, to mocno wzrosnie jitter. Poza tym co z dokladnoscia? Trza by zatrzymywac wolniejszy licznik w polowie, odmierzac czas wolnym licznikiem i potem wlaczac szybki licznik jeszcze raz. A serdesem podziele sobie problem na 8 albo 10 ;-)

Poza tym nie ma to za bardzo sensu - jak 4 bity musza chodzic na tych GHz, to rownie dobrze moga i 34 (plus kompensacja dla dlugosci sciezek). Ja nie musze _bardzo_ dokladnie czasu mierzyc, ale to musi byc bardzo powtarzalne.

W tej chwili staram sie znalezc jakiekolwiek asynchroniczne rozwiazanie, ino przy tych szybkosciach to bedzie analogowe => dupa blada ;-(

Dla 10ns czasu, 100ps jitter to +/- 1%, czyli 2%. Dla zminimalizowania jittera rozwazam jeszcze synchronizacje ukladu klienta z moim ukladem - jak sie to uda zrobic gonione z jednego zegara, to z sugestiami grupy bede pewnie w domu. Jak nie... to nie ;-)

Reply to
Jerry1111

/.../

pomieszalo nam sie pare rzeczy;

sam licznik jako taki - caly licznik pracuje z tym samym zegarem a jego 'szybka' czesc wytwarza clock_enable sygnal dla reszty lancucha przerzutnikow, w ten sposob wyzsze bity efektywnie pracuja z mniejsza czestotliwoscia, ale wszystkie FF sa taktowane tym samym zegarem;

moj pomysl opieral sie na tym, ze licznik jest taktowany zegarem ok. 100MHz i odmierza czas zgrubnie, do przesuwania impulsu o setki ps sluzy phase_shift w pll, nie ma wiec w nim gigahercowego licznika;

JA

przez tydzien mam jedynie dostep do laptopa z niemiecka klawiatura, odmawiam udzialu w dyskusji ... za dlugo trwa napisanie jednego zdania poprawnie

Reply to
JA

IMHO nie ma sensu. Jedyne co wygrasz, to troche mniejsze zuzycie energii. Timingi zostaja dokladnie takie same. Z drugiej strony jesli licznik w kodzie Graya (nie ma przeciwwskazan, to ni cholery nie ma sensu kombinowac).

Ja rozumiem, ale IMHO trzeba przesunac zegar dla licznika o wymagany czas. A wtedy problem o ktorym A. Grodecki wspominal (rownomiernosc pracy cholerstwa).

;-)

A ja czekam na efekt negocjacji z klientem. W koncu On tutaj decyduje...

Reply to
Jerry1111

z gory przepraszam jesli ukaza sie 2 kopie tej odpowiedzi, ale nie widze na onet tego, co wyslalem kilka minut temu,

Jerry1111 wrote:

jedank nie; rzecz w tym, ze przed kazdym F-F stoi dekoder, ktory ma rozpoznac stan 0xFFF..F poprzedzajacych przerzutnikow, jesli jest ich wiele, to chwile to trwa bo dekoder sklada sie z kilku 'sub-dekoderow'; jesli podzielisz jak wspominalem, 'duzy' dekoder ma wiecej czasu na rozpoznanie stanu 0xFF..F, dokladnie tyle czasu, ile potrzebuje 'maly' licznik by przejsc ze stanu 0x0 do stanu

0xF; stan 'malego' licznika nie jest rozpoznawany przez wielopoziomowy dekoder a podawany pojedyncza linia na wejscie clock_enable przerzutnikow licznika 'duzego'; efektywnie 32 bitowy licznik moze pracowac z szybkoscia, jaka da sie osiagnac dla licznika 4 bitowego;

kod Graya nie zwiekszy szybkosci licznika; ten kod da Ci jedynie tyle, ze rozpoznanie konkretnego stanu licznika jest wolne od szpilek, ktore powstaja w trakcie przelaczania sie F-F;

coz... moim zdaniem nie;

rownomoernosc nie jest problemem, jesli masz odmierzyc X taktow, ladujesz licznik liczba X-1 i liczysz w dol, sygnalem, ze uplynal zadany czas, jest zapalenie sie najstarszego bitu po 'przekreceniu' sie licznika przez zero - nie trzeba ekstra dekodera;

JA

Reply to
JA

JA napisał(a):

Nawet w technice TTL produkowane były dyskretne układy do generowania tzw szybkiego przeniesienia. Ale nie wiem o co chodziło. Pewnie właśnie o to o czym pisze JA.

Dokładnie :) I na dodatek ma zmniejszyć prawdopodobieństwo bedu w układzie, np z powodu opóźnień właśnie...

Jest jeszcze jeden problem - układy cyfrowe propagują nierównomiernie. Pamiętam taki problem przy dalmierzach laserowych robionych na ECL-ach. Okazało się, że licznik binarny ECL miał pewną "nierównomierność prawdopodobieństwa" wystąpienia określonych stanów! Trzeba było tę nierównomierność określać empirycznie a następnie mierzyć wynik przez funkcję odwrotną, i dopiero było przyzwoicie.

Generalnie nie ma się co chrzanić z problemem. Jesli klient płąci za urządzenie, a ktoś robi gotowy komponent i daje gearancję na jego parametry, to się takie komponent kupuje i zapomina o problemie...

Reply to
A. Grodecki

Bardziej jak jakis hazard dla mnie brzmi. Bo skoro licznik i pominie jeden stan, to jaki bedzie nastepny?

Ja to wiem. Tylko wielkosc gotowego komponentu jeszcze o tym nie wie ;-(

Reply to
Jerry1111

Jerry1111 napisał(a):

Tu nie zachodzi problem pomijania stanów, tylko problem nierównomiernego w czasie pojawiania się stanów, nawet jeśli zegar jest idealny. I nie chodzi o proste opóżnienia na przeniesieniach. Raczej fluktuacje szumowe.

Ten gotowiec, który znalazłem, zdawał się spełniać Twoje założenia???

Reply to
A. Grodecki

Aaa... oki. Za pozno juz dla mnie na czytanie odpowiedzi ze zrozumieniem ;-)

Tam jitter byl cos nie taki. Ale to parametr jeszcze do uzgodnienia z klientem. Zreszta pare innych 'kwiatkow' wyszlo jeszcze po drodze, wiec chyba nie bedzie tak zle.

Aczkolwiek nie mialem szczescia - sam tego malego ustrojstwa nie moglem znalezc.

Reply to
Jerry1111

A. Grodecki napisał:

oczywiscie, ze zegar nie dociera do wszyskich przerzutnikow skladajacych sie na licznik w tym samym czasie, wiec rozne stany moga 'pojawiac' sie z roznym opoznieniem; jesli jednak zastosujesz metode ladowania licznika odpowiednia wartoscia i liczenia w dol, to slabo wierze, ze nierownomiernosc bedzie wieksz niz plywanie zegara, ktory taktuje licznik;

JA

Reply to
JA

JA napisał(a):

A jednak. To nie przypadek teoretyczny, tylko praktyczny.

Reply to
A. Grodecki

Z ciekawosci - pamietasz jak to w liczbach (GHz i ns) wygladalo?

Reply to
Jerry1111