POMOC Świetlówki

Witam! Mój problem polega na połączeniu dwóch świetlówek na jednym dławiku. Mam 2 swietlówki OSRAM 18W , 2 startery Philips 4-64W i dławik FL 4000 40 W. Świetlówki łącze w szereg i na każdą świetlówke przypada 1 starter tak jak na schemcie narysowanym chocby na samym dławiku . Problem polega na tym, że ten układ na tych podzespołach nie chce działać. Sprawdzalem osobno każdą ze świetlówe i są one sprawne. Prosze o pomoc. Czemu to nie chce działać? Czytałem kiedys, że do takich połączeń potrzebne są startery tandemiczne wiec jeśli ktoś mółby mi wyjaśnić o co chodzi z tymi starterami to był bym bardzo wdzięczny. Pozdrawaiam !

Reply to
Tepan

IMO musisz świetlówki połączyć w szereg (łącząc szeregowo ich żarniki) i dać jeden starter obejmujący obie rury. Tylko że nie wiem czy to legalna kompozycja :) Może za mało podgrzewać katody, dławik może dawać zbyt niskie przepięcie by zapalić obie jednocześnie, może zbyt ograniczać prąd, ale próbuj...

Reply to
Jacek Maciejewski

na

Zrobiłem tak jak napisałeś ale nie zapaliły się, tylko mrugają. Czy to może być wina tego dławika?

Reply to
tepan

Podłączenie powinno pozostać tak jak napisałeś, ale w/g mnie to te startery są za bardzo uniwersalne i nie pozwalają dobrze rozgrzać się żarnikom. A co z kondensatorem właczanym w szereg z dławikiem?

Reply to
MK

Jak najbardziej. Skoro zastosowałeś dławik przeznaczony do jednej swietlówki to zapewne ma zbyt dużą indukcyjność aby mogły się palić dwie. Musisz albo podnieść napięcie zasilania albo dać dławik o mniejszej indukcyjności. Ale może sie okazać że suma napięć palenia dwóch rur jest za duża na 220V... Skąd w ogóle wziąłeś pomysł szeregowego łączenia dwóch rur na jeden dławik??

Reply to
Jacek Maciejewski

Użytkownik "Tepan" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...

Winne zapewne startery - do połączeniaszeregowego potrzebujesz tzw. double.

Reply to
Jd.

Na dławiku jest narysowany schemat łączenia dwóch świetlówek w szereg , 2x18-

20W z osobnymi starterami lub 1x36-40W. Poza tym znalazłem na necie kiedyś taki schemat.
Reply to
tepan