Pęknięty/rozlany LCD 4x16 czyli anatomia wyświetlaczy ;-)

Mam takie stare urządzonko w którym jest rozlany LCD 4x16 (tak mi się wydaje,że to 4x16 bo ciężko policzyć jak 3/4 to plama),reszta wydaje się działać,nawet w miejscu gdzie się nie rozlał to wyświetla normalnie. Problem pojawia się w momencie rozłożenia. Wyświetlacz jest połączony tasiemkami z resztą elektroniki.Nie jest to żaden wyświetlacz który mógłbym kupić na allegro. Jedyny sposób na niego to wymiana samego (nazwijmy to)'szkła', do którego są podłączone dwie tasiemki samoprzylepne ze ścieżkami(chyba 56 ścieżek na dolnej i 56 na górnej). Czy ktoś z Was bawił się rozkładaniem modułu LCD na czynniki pierwsze? Nie wiem jak miałbym szukać odpowiedniego LCD by wymontować z niego szkło. W domu jest jeden 2x16 zajrzałem do środka i widzę, że 'szkło' jest inaczej zbudowane tzn tak: _____________________ |____________________| * |______________| *

Gwiazdką oznaczyłem miejsca gdzie są przewodzące gumki.Widok z boku.

Natomiast w tym moim 4x16 wygląda to tak:

____________________ _*_| |_*__ |__________________________|

Gwizdką oznaczyłem miejsca gdzie jest naklejona tasiemka ze ścieżkami. Na obu rysunkach powierzchnię na której pokazują się znaki symbolizuje skrajnie górna linia.

Ktoś mógłby jakoś pomóc? Czy jeśli nawe znajdę podobne 'szkło' to jest duża szansa na zgodność pinów?

pozdro Michał.

IMHO nie widze wiekszej szansy po 2 - jak przykleisz tasiemki?

Reply to
Greg

Myślisz?....

Tym przejmuję się najmniej, jest to problem, ale raster duży, więc może jakoś się uda...

Fri, 31 Mar 2006 07:28:26 +0200 jednostka biologiczna o nazwie "Michał T" snipped-for-privacy@NOSPAMepf.pl wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

To se ne da pane ... Tak nic nie wykombinujesz a tylko się zniechęcisz. Poszukaj innego wyświetlacza 4x16 (kup taki), sprawdź jak ma wyprowadzone nóżki. Kontroler jest na 99,999% ten sam (nawet jeżeli ma inne oznaczenia) i możesz posprawdzać miernikiem gdzie jest połączony na złącze w starym wyświetlaczu a gdzie w nowym i odpowiednio połączyć z resztą układu. Zazwyczaj w LCDkach 4x16 były cztery scalaki - kontroler i trzy pamięci obrazu/drivery. szukasz zatem scalaka którego oznaczenie rożni się od pozostałych i sprawdzasz gdzie jest podpięty.

Reply to
BLE_Maciek

Wczoraj miałem chwilę czasu i przyglądałem się problemowi. LCD jest na scalakach mitsubishi.JEśli znajde datasheeta to po japońsku,w archiwum grupy pisali że trudnoi znaleźć-nie mam przy sobie tego LCD ale to był chyba M50530 i drugi jakiś M50... Były tylko dwa scalaki. Wszystk podłączone na taśmie przezroczystej,ale to już problem innego typu. Zauważyłem 12+2 ścieżki. O ile wiem,że uda mi się odnaleźć GND i zasilanie to nie wiem jak resztę?

Wed, 5 Apr 2006 07:21:48 +0200 jednostka biologiczna o nazwie "Michał T" snipped-for-privacy@NOSPAMepf.pl wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Ściągnij PDFa do HD44780. Kontroler w Twoim wyświetlaczu najprawdopodobniej jest z nim zgodny nóżka w nóżkę. A wtedy tylko miernik i już rozgryziesz. Poz tym są pewne typowe układy wyprowadzeń LCD. Najbardziej klasyczny to:

1 GND 2 +5V 3 CONTRAST 4 C/!S 5 R/!W 6 STROBE 7 D0 8 D1 9 D2 10 D3 11 D4 12 D5 13 D6 14 D7

Nieraz są jeszcze dodatkowe dwa piny (15 i 16) służące do zasilania podświetlenia wyświetlacza (są doprowadzone ścieżkami do padów przy wyświetlaczu, pozwalając podłączyć np. panel EL wsunięty pod wyświetlacz).

Ponieważ HD44780 i wszystkie zerżnięte z niego układy dają się sterować w trybie gdzie używana jest tylko starsza połówka szyny danych, zdarzają się wyświetlacze które nie mają D0-D3, a złącze jest oczywiście odpowiednio mniejsze (i najczęściej dwurzędowe, co pozwala zastosować wygodną wtyczkę IDC nabijaną na taśmę). Bywają też wyświetlacze w których potencjometr kontrastu znajduje się na płytce wyświetlacza, i wówczas kontrast nie jest wyprowadzony.

Napisz jakie złącze ma Twój wyświetlacz (ile pinów i jak ułożonych) to będziemy kombinować.

Reply to
BLE_Maciek

Napisałem w poprzednim poście i teraz powyżej zacytowałem. Ścieżki lecą przez przezroczystą folie,trudno będzie się w nie wgryźć,porobię może wieczorem fotki to będzie wszystko jasne.

Będę konkretny: kupiłem na allegro starego GPSa za 30zeta z rozlanym wyświetlaczem,liczyłem na to że będzie standardowy moduł. Jak nie uda się z LCD to będę się dobierał do GPS od AVR z domowych zapasów.