opornik do przekaźnika

Witam

Mam instalację 24V. Mam włącznik i przekaźnik 12V. Napięcie 24V ma przełączać przekaźnik. Jaki mam dać opornik przed przekaźnikiem, żeby grało? Coś jeszcze podać?

Vir

Reply to
Vir

Realnie. Musisz szukać opornika o wartości 82 omy (w ostateczności 100) i mocy minimum 2W (lepiej, żeby była większa). I instalując go przewidzieć, że on będzie się dość mocno rozgrzewał. Zamiast opornika można dać drugi taki sam przekaźnik jak już ktoś tutaj radzi, albo żaróweczkę 12V/2W (można wyprowadzić gdzieś jako kontrolkę). Albo może jednak lepiej kupić przekaźnik na 24V?

Jarek P.

Dnia Fri, 28 Dec 2007 12:09:36 +0100, Jarek P. napisał(a):

No i cały czas mam nadzieję że mówimy o przekaźniku na prąd stały :)

Reply to
Jacek Maciejewski

Jacek Maciejewski pisze:

Tak, stały prąd z aku

Vir

Reply to
Vir

Vir pisze:

Jeszcze jedno, może niezbyt mądre pytanie: ten opór tylko na plusowym kablu?

Vir

Reply to
Vir

Dnia Fri, 28 Dec 2007 13:48:42 +0100, Vir napisał(a):

Wszystko jedno, byle szeregowo :)

Reply to
Jacek Maciejewski

Nie wiem czy to będzie potrzebne, ale można dać większy opór myślę że około 150ohm i równolegle z nim kondensator około 1000uF

Zmiejszy to pobór prądu na załączonym przekaźniku, przyśpieszy załączanie przekaźnika. Wady... słabsze trzymanie kotwicy.

Reply to
Desoft

Desoft pisze:

czas załączania nie ma znaczenia, a jaki przekaźnik ma pobór prądu?

Vir

Reply to
Vir

Użytkownik "Vir" snipped-for-privacy@wytnijto.onet.pl> napisał w wiadomości news:fl34bq$6vo$ snipped-for-privacy@news2.task.gda.pl...

jeżeli to małe prądy, to potwierdzam

a jaki przekaźnik ma pobór prądu?

Ten? wygląda 150mA

Reply to
Desoft

Vir snipped-for-privacy@wytnijto.onet.pl> napisał(a):

Oooo... warto sobie prawo Ohma przypomnieć - najpopularniejsza postać: R=U/I Gdy podstawisz 85 omów i 12 voltów to wyjdzie prąd ok 140mA. Jeśli to w aucie, to prąd będzie ponad 160mA, bo napięcie ponad 14V w czasie jazdy. Wmak

Reply to
Wmak

Powitanko,

No to juz chyba nie bardzo.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

Vir napisał(a):

Tak czy siak tracisz bezsensownie 3/4 mocy pobieranej przez ten układ.

82 omy to duży prądożerny przekaźnik. Nie warto go 'wzbogacać' opornikiem. Nowoczesne przekaźniki kotwicowe na 12V mają cewki około 400 omów i przełączają po kilkanaście amperów na stykach.
Reply to
A. Grodecki