Nietypowy problem - wyłączona lampa

Witam Mam nietypowy problem, otóz mam podlączona lampe (3 zarówki) w taki sposób ze albo swieci jedna zarówka, albo dwie pozostałe albo trzy na raz - czyli tradycyjnie. :) Kontakt jest z podswietleniem. Dotychczas były tam 3 zarówki 40W i było ok. Kupiłem 9W, energooszczedne. I teraz jak wkreciłem ta, ktora swieci sama to objaw jest nastepujacy:

- zarówka delikatnie mruga ok raz na sekunde jakby chciała sie wlaczyc.

- podswietlene gniazdka mruga w taki sposób ze dioda raz swieci mocniej, raz słabiej. I to wszystko dzieje sie przy wylaczonym swietle. Co moze byc przyczyna?

Reply to
Budzik

Użytkownik "Budzik" snipped-for-privacy@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@budzik61.poznan.pl...

Reply to
lwh

Budzik pisze:

konstrukcja żarówki, można zaradzić

-usunąć podświetlenie w wyłączniku

-zamiast neonówki dać diodę na jakimś rezystorze

-poszukać żarówek które mają napisane że można je stosować z wyłącznikami z podświetleniem

można jeszcze spróbować dać np 2 żarówki energo i jedną zwykłą może pomoże

SP5FCI

Reply to
SP5FCI

Osobnik posiadający mail snipped-for-privacy@v.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

rozumiem ze ta odpowiedz ma sugerowac ze to jest przyczyna? Znaczy ze przy zarówkach eergooszczednych nie moze byc kontaktu z podswietleniem? Bo przy tradycyjnych zarówkach jest ok i nie ma takiego objawu. A moze zamiana klawiszy wlaczajacych dwie i jedna zarówke by pomogło?

Reply to
Budzik

Użytkownik "Budzik" snipped-for-privacy@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@budzik61.poznan.pl...

Tak Podświetlenie potrzebuje przepływu prądu Nawet tak mały prąd ładuje powoli kondensator w przetwornicy świetlówki. Jak naładuje do dostatecznie dużego napięcia przetwornica uruchomi się. Działa krótko, bo pojemność kondensatora mała, stąd rzadkie błyski.

Albo wywalasz podświetlenie, albo rezygnujesz ze świetlówek albo dokładasz upływ żarówką Wybór należy do Ciebie.

Reply to
lwh

A gdyby podlaczyc maly kondensator rownolegle do swietlowki? Tomek

Reply to
Tom

Osobnik posiadający mail snipped-for-privacy@poczta.onet.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

usunac byłoby raczej ciezko, mozna wymienic wylacznik.

lajkonik jestem cos wiecej? Gdzie? co?

hmm, sa takie?

no tak, ale to nie rozwiazuje problemu bo najczesciej w tym pokoju bedzie sie palic tylko jedna - wlasnie ta która mruga...

Reply to
Budzik

Osobnik posiadający mail snipped-for-privacy@v.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

uplyw zarówka? I pytanie z innej beczki - jak takie mruganie wplywa na trwałosc zarówki i jaki to zuzywa prad?

Reply to
Budzik

Użytkownik "Budzik" snipped-for-privacy@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@budzik61.poznan.pl...

Żarówka zimna ma maly opór. Mały prąd podswietlacza nie wytworzy na niej dostatecznego napięcia dla wystartowania przetwornicy świetlówki

Zaniedbałbym to. Mruganie jest denerwujące.

Reply to
lwh

Użytkownik "SP5FCI" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gcllp2$omh$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

O, to może nawet pogorszyć sytuację - prąd diody zwykle większy, a zasada ta sama...

Reply to
Jd.

Wszystkie nowe łączniki mają jedno wyprowadzenie neonówki oddzielnie - łączy się je wprost z przewodem neutralnym i podświetlenie zasilane jest bezpośrednio a nie w szereg z żarówką. Oczywiście w puszce łącznika musi być obecne N, ale od kilku lat instalacje prowadzi się tak, że zasilanie dochodzi 3 przewodami do puszki łącznika i dalej 3 lub 4 do wypustu lampy (bez pośredniej puszki łączeniowej).

Reply to
William

Taki, jaki zużywa podświetlenie. Tyle że zwykłej żarówki to nie rusza.

Krzysiek Rudnik

Reply to
Krzysztof Rudnik

Użytkownik "Tom" snipped-for-privacy@nospam.com napisał w wiadomości news:48ee6543$ snipped-for-privacy@dnews.tpgi.com.au...

Albo może rezystor 100k? Nie próbowałem. U mnie dwie świetlówki tak migają lecz nie chce mi się grzebać w oprawkach lamp. Mryga co kilkanaście sekund i jest ledwo widoczne. Mnie nie przeszkadza.

Michał

William pisze:

nie wiem jak ty ale ja bym tak nie poprowadził bo to lekko niebezpieczne , a wzięło sie chyba stąd że można zaoszczędzić materiału i pracy

nie wiem też o jakich nowych wyłacznikach mowisz które tak mają

SP5FCI

Reply to
SP5FCI

Użytkownik "SP5FCI" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

Co jest niebezpieczne ?

Zwykłe łączniki instalacyjne. Dawniej miały neonówkę podłączoną do zacisków styku, teraz jeden koniec jest odseparowany. Oczywiście można go zmostkować do styku lampy, ale jeśli w puszce jest N to łączy się podświetlenie na stałe

Reply to
William

I pada szybciej niż pozostałe...

Reply to
Adam Wysocki

Negatywnie wpływa, szybciej ci ta żarówka padnie niż pozostałe. Prąd jest pomijalnie mały.

Reply to
Adam Wysocki

Czemu to miałoby pomóc?

Reply to
Adam Wysocki

Co to miałoby dać poza przebiciem diody napięciem wstecznym?

Reply to
Adam Wysocki

Osobnik posiadający mail snipped-for-privacy@nospam.invalid napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

Dodam tylko ze jeszcze lepszy efekt jest w przypadku zarówki diodowej, ktora co prawda troche ciemniej niz wlaczona, ale jednak swieci przy wyłączonym kontakcie. Czy dobrze rozumiem, ze musiałyby byc jakies specjalne gniazdka majace jakis osobny obwód dla swiecacej diody? (moje gniazdka to seria GAZELA firmy OSPEL)

Reply to
Budzik