Niedrogie przetwornice 230V AC --> 5V/3,3V DC

Ostatnio zauważyłem, że na Allegro można za kilkanaście złotych kupić przetwornice wytwarzające stałe napięcie 5V albo 3,3V z przemiennego napięci sieci. Chociażby HLK-PM01 albo HLK-PM03. Zawsze wydawało mi się, że podobne urządzenia są o wiele bardziej kosztowne...

Ktoś miał do czynienia z czymś takim? Bo prawdę mówiąc już jakiś czas temu szukałem czegoś podobnego, co pozwoliłoby mi w prosty sposób zasilać projekty z pogranicza automatyki domowej. Chodził mi po głowie chociażby dzwonek do drzwi, oparty na ESP8266, który wysyłałby powiadomienia o naciśnięciu przycisku. Można by zaprojektować to tradycyjnie, w oparciu o transformator, jednak przy pracy 24/7 straty energii staną się już zauważalne. Można by też wykorzystać lepszą ładowarkę impulsową, ale nie będzie to ani małe, ani eleganckie rozwiązanie. A tutaj przecież właśnie o to chodzi, żeby całość zmieściła się w stosunkowo niewielkiej obudowie.

Ktoś używał tego w projektach? Jak wygląda kwestia niezawodności oraz jakości DC na wyjściu?

Reply to
Atlantis

Patrząc na film

można stwierdzić, że to typowa konstrukcja na zintegrowanym kontrolerze. Być może TinySwitch - bez większego znaczenia.

Deklarują CE i EN60950 ale w Europie zgodność z EN60950 w zakresie izolacji wzmocnionej dla klasy II wymaga testu 3 kV AC a nie 2.5 kV AC jak wynika ze strony producenta

Do konstrukcji nie użyto bezpiecznego karkasu i nie zachowano właściwych odstępów izolacyjnych. Nawet zalewana konstrukcja nie usprawiedliwia takiego lekceważenia standardów :(

Stabilność pracy takiego zasilacza zależy od jakości kondensatorów elektrolitycznych. Całkowicie pominięto filtr przeciwzakłóceniowy od strony sieci - zwiększyłby wymiary...

Podsumowując: rozwiązanie na pewno jest tańsze od czegokolwiek, co złożysz sam. Ale musisz dodać filtr wejściowy, jeśli chcesz zapewnić odporność urządzenia na zakłócenia pochodzące z sieci. No i loteria z kondensatorami - zależnie od uczciwości producenta :( Bałbym się stosować taki zasilacz w miejscach, gdzie istotne jest bezpieczeństwo.

Witaj,

Mówisz ogólnie czy konkretnie o tym? Jeżeli o tym, co polecisz podobnej konstrukcji w zakresie plug&play (czyli zajmuje się tym czo znam a nie konstrukcją zasilacza jeszcze).

Przetwornic 24V/24V czy 24V/5V, 5V/5V akurat mam okazję podejrzeć jakie są stosowane w sprzęcie przemysłowym (np. Traco Power, muRata, Recom) ale takich z 230V nie bardzo ze względu na nie te moce. A czasami przydało by się takie maleństwo.

pozdrawiam.

Reply to
Irokez

I o co chodzi z odstępami? Zaglądnąłem do Traco Power, na przykład TMPS 03 Series:

I odstęp pomiędzy pinami zasilania to też 5mm.

Reply to
Irokez

W dniu 06.01.2019 o 16:17, Atlantis pisze:

(...)

Wygląda jakbyś potrzebował wnętrze z ładowarki do telefonu, ale bał się to powiedzieć. szczególnie po tym co widac na filmie podlinkowanym przez któregoś z kolegów - wypisz wymaluj - gówniana ładowarka z telefonu. o ile obudowa nie musi być mikroskopijna, to polecam zastosować oryginały z 20letnich telefonów. umnie przez 7 lat non stop działała ładowarka z ericssona r320. Nic nie będzie bezpieczniejsze i tańsze. Możesz poświęcić kawałek swojego życia na szukanie czegoś mniejszego, ale przy zasilaniu z 230v, rozmiar, waga nie są priorytetem. ToMasz

Reply to
ToMasz

G. na tej stronie jest, nie ma podanych odstępów.

Reply to
Janusz