Najciekawsze układy od CEMI

Kiedy jako dzieciak zaczynałem się bawić amatorską elektroniką. Zdecydowana większość z dostępnych dla mnie części miała na obudowie znak CEMI. Zaczynałem od budowania prostych układów na tranzystorach, wzmacniaczy na scalakach z serii ULY14xx (które potem współpracowały z prostymi projektami radioodbiorników o bezpośrednim wzmocnieniu). Eksperymentowałem z prostymi TTL-ami, a w trochę mniej odległej przeszłości popełniłem też kilka poważniejszych konstrukcji radiowych, opierając się m.in. na schematach ze starych numerów "Młodego Technika".

Potem miałem dłuższą przerwę w praktykowaniu amatorskiej elektroniki, a gdy do niej wróciłem, wszystko się zmieniło. Dominowały projekty na AVR-ach, początkujący zamiast BASCOM-a używali Arduino, plotkowano o premierze Raspberry Pi.

Jednak ostatnio, pracując nad projektem prostego komputera na MCY7800, wróciłem do starych czasów. Po raz pierwszy od dawna składam układ złożony w dużej mierze z półprzewodników rodzimej produkcji.

Przy okazji zacząłem się zastanawiać, co mi umknęło. Gdy zaczynałem się zajmować tym hobby, miałem mocno ograniczony dostęp do części i narzędzi. Co jeszcze ciekawego produkowano w CEMI? Najbardziej interesują mnie specjalizowane układy cyfrowe o większej skali integracji, ale nie tylko.

Lista części, których chciałbym się kiedyś przyjrzeć obejmuje w tej chwili:

1) Układy kalkulatorowe (np. MCY7400x, MC140xx). 2) Kultowy układy zegarowe MCY12xx. 3) MCY7804 - czterobitowy mikrokontroler. Układ który ponoć istniał, ktoś go ponoć nawet widział, ale trudno o jakieś konkrety.

Istnieje coś jeszcze, co warto byłoby do tej listy dopisać? ;)

Reply to
Atlantis

W dniu 2018-04-22 o 11:45, Atlantis pisze:

Pamięci dynamiczne.

t-1

Dnia Sun, 22 Apr 2018 13:08:17 +0200, t-1 napisał(a):

A widzial ktos ? Widzialem ... hm, jaki to mialo numerek 7102 ?

1kbit czy 2kbit .. a czas dostepu cos 500ns.

Chodzi mo po glowie, ze robili uklady do zdalnego sterowania do Jowisza, oczywiscie klon.

Dnia 22.04.2018 J.F. <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał/a:

MCY7102. Były jeszcze MCY7114 - 1kbitx4. Ale pamięci dynamicznych CEMI to zdaje się nikt na oczy nie widział, tylko katalogi je znają.

Reply to
Tomasz Szcześniak

Pan Tomasz Szcześniak napisał:

Ja mam układ scalony CEMI w białej ceramicznej obudowie z pozłacanymi nóżkami i pozłacanym kapturkiem przykrywającym strukturę krzemową. Takie najbardziej profesjonalne wykonanie obudowy, na świecie zarezerwowane jedynie dla techniki wojskowej czy innych zadań specjalnych. W środku jest... kalkulator Bolek (czy tam Lolek). Nawet działa.

Jarek

Dnia Mon, 23 Apr 2018 22:13:31 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

Sugerujesz ze to kalkulator wojskowy ? :-)

Artylerzystom pewnie by sie przydal, ale kucharzom rowniez :)

Pan J.F. napisał:

Niczego nie sugeruję. Podejrzewam, że kupili te obudowy mając w planach zawojowanie świata hi-techem. A potem było jak zwykle -- okazało się, że nie mają w te puszki czego wsadzać. Wsadzili Bolka.

Jarek

MCY7102 to układ pamięci statycznej 1kbit o organizacji 1024x1. Mam takie. K.

Reply to
John Smith

W dniu 22.04.2018 o 11:45, Atlantis pisze:

Z tego co pamiętam, to raczej prawie wszystko były jakieś klony innych układów. Nawet UL1111 :)

Reply to
EdiM

MC7880, czyli polski 8080. Rok 83/84, jeżeli mnie pamięć nie myli.

Reply to
Swift

W dniu 2018-04-24 o 21:33, Swift pisze:

Robił ktoś coś na tym? Ja się wtedy zniechęcilem, bo często padał przy niewłaściwej kolejności włączenia/wyłączenia napięć i udało mi się przekonać szefa by zastąpić przez enerdowski U880 (klonZ80). A to już była całkiem inna klasa.

Reply to
Andrzej

Zależnie od definicji ciekawości, ULA1000L: chyba ich pierwszy układ i to od razu do zastosowań telco.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Modulator kołowy na 4 tranzystorach? Obudowa metalowa TO-5?

Podobnie było z firmą Signetics i jej słynnymi kostkami "write only memory" :-)

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Zgadza się, choć w celach muzealnych posiadam wariant w DIL8.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Ale ta wersja nie może mieć oznaczenia z literką L na końcu.

Ja właśnie składam prosty system mikroprocesorowy na płytce uniwersalnej, z dużą ilością kynaru. Płyta będzie zawierała:

- MCY7880 + UCY77S428 (generator sygnału zegarowego) + UCy74S428 (kontroler magistrali systemowej i bufor szyny danych)

- Statyczną pamięć RAM 62256

- Pamięć EPROM 27128

- 3x UCY74S412 (bufor szyny adresowej oraz element dekodera adresów)

- UCY74S205 - dekoder adresów dla I/O

- 8251 (a właściwie klon wyprodukowany przez TESLA) - UART

- 8253 - układ zegarowy do dzielenia częstotliwości dla generatora baudrate oraz mierzenia krótkich odcinków czasu

- MCY7855 - port równoległy/GPIO

Też mnie to martwiło. Na początku planowałem wykorzystać klucze tranzystorowe do załączania napięć w sekwencji + układ "soft stop", który sekwencyjnie odciąłby poszczególne napięcia po naciśnięciu przycisku. Ostatecznie obejrzałem jednak schematy paru komputerów z epoki, które wykorzystywały ten procesor. Okazało się, że nie stosowano w nich takich rozwiązań - opierano się jedynie na pojemnościach kondensatorów. Tak więc zdecydowałem się na prostsze rozwiązanie: główna linia zasilania 5V pochodzi bezpośrednio z zasilacza impulsowego. Zasilana jest z niej pompa -5V z niewielkim kondensatorem elektrolitycznym na wyjściu. Co prawda teoretycznie -5V powinno pojawić się najwcześniej, w praktyce powinno narosnąć niemal równocześnie z 5V. Najważniejsze, żeby nie pojawiło się po 12V - a na to raczej nie ma szansy, bo 12V jest produkowane przez przetwornicę, która potrzebuje więcej czasu na start. Również przy wyłączeniu 12V zniknie na samym początku, a -5V zaniknie razem z 5V.

Na razie ni nie wskazuje na to, żeby układ się spalił. Nieco się grzeje, pobór prądu mieści się w przewidywanych granicach, ale nie było "magicznego dymu", a oscyloskop zdaje się pokazywać właściwe sygnały. Muszę wykonać jeszcze kilka połączeń i zacznę testować działanie strony programowej.

Reply to
Atlantis

W dniu 2018-04-27 o 07:30, Atlantis pisze:

Niby racja. Ale wtedy robiliśmy układy dla klientów. I to u dwóch na 10 padły właśnie te procesory. Więc w następnych już zastosowałem ten enerdowski klon Z80, który kosztował wtedy mniej więcej tyle samo. Jedyne co pamiętam, to chyba był wolniejszy od Z80.

Reply to
Andrzej

W dniu poniedziałek, 23 kwietnia 2018 21:30:12 UTC+2 użytkownik Tomasz Szcześniak napisał:

Prawdopodobnie MCY76C64 jest pamięcią dynamiczną produkowaną przez CEMI. Układ ten jak najbardziej istnieje.

MCY7880 to 1982 rok.

Reply to
piotr.rudzinski5