Monitor crt

ech to byl tylko maly rewanz - ze tak powiem pieknym za nadobne ;)

klasyczne LCD z podswietleniem flurescencyjnym maja za male mozliwosci reprodukcji barw, do tego dochodzi prae innych rzeczy i juz mamy klopot (regulacja kontrastu i jasnosci cyfrowa wiaze sie z nieuchronan utrata danych - jedyne wyjscie to praca z 12 i wiecej bitami na komponent - w praktyce 36 - 42bitow na pixel)

nie, to jedynie uzytkownicy ktorzy sa w stanie zaakceptowac znaczne ograniczenie - po co komu plunny gradient jak bawi sie w rysowanie schematow czy pisanie tekstow... do arkusza kalkulacyjnego tez niepotrzebne, poza tym mozna przeciez zasymulowac to przy pomocy ditheringu itd...

95% sprzedawanych LCD ma problem z nawiazaniem jakiejkolwiek rywalizacji z przecietnym LCD - pomijam tu tylko dwie rzeczy - gabaryty i mase oraz mozliwosc fizycznego adresowania konkretnego pixela

zgadza sie ale juz ukosne i luki leca na pysk - zwroc uwage na TV LCD w sklepach - wymagaja perfekcyjnego zrodla - bezlitosnie obnazaja kazdy nie dosc dobry detal na obrazie - makrobloki, banding, ringing - dramat w trzech aktach... tymczasem CRT ten sam obraz pokazuja w sposob przyjemniejszy dla oka - co tracimy? mozliwosc zaadresowania pojedynczego pixela - dziekuje, przezyje - obraz to calosc, spojna struktura - tak dzialaja nasze oczy i nasz mozg

Co trzeba byloby zmienic w LCD? Pewnie na poczatek zastosowac klasyczny oversampling tylko kto kupi matryce 7680x4320 pixeli za siakies kilkadziesiat tysiecy $

Reply to
PAndy

zgadza sie - tylko ze problem z LCD to wypadkowa kilku rzeczy

zgadza sie

jeszcze nie tak dawno w akustyce ucho mialo nie rozrozniac zaleznosci fazowych - dzis bazuje na tym cala technologia dzwieku przestrzennego

Ja nie mowie ze odroznia - ja mowie ze moze byc to postrzegane subiektywnie jako obraz innej jakosci...

Reply to
PAndy

Dnia Sat, 19 Jan 2008 22:03:34 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja PAndy <pandrw_cutthis snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> nadała:

No, na niektórych to można przeczytać TimeCode z maszyny nawet jak monitor jest wyłączony ;) Ale komputerowe LCD ta [przypadłość dotyka znacznie szybciej - po dwóch latach tytułowa belka programu jest zawsze widoczna.

Nie spotkałem się, zapewne to zależy od uzytej karty graficznej. Z tym, że sygnał TV jest oglądany na monitorze TV przez dedykowany sprzęt, który jest obsługiwany przrz program montażowy.

Reply to
Tomasz Szcześniak

PAndy napisał(a):

I na obu monitorach widać je tak samo :)

Reply to
A. Grodecki

PAndy napisał(a):

Z komputera wychodzi sygnał cyfrowy. Przetworniki są albo w monitorze, albo na karcie, ale są. Tak więc mamy jeden punkt wspólny. W moim LCD refulacja jasności odbywa się na podświetleniu, więc nie ma straty rozdzielczości barw. Tylko kontrast. Ale kontrast mam wyregulowany w sterowniku karty video, tak więc przeliczenie następuje poza monitorem a jego precyzja jest większa.

Jak wspomniałem płynny gradient nawet na true color z karty video nie jest płynny i widac to na niektórych kolorach bardzo dobrze, co sam zauważyłeś. A do CAD równa grubość linii poziomych i pionowych jest cenniejsza niż gradient barwy. Zresztą barwy w DTP ocenia się na cromalinie a nie na monitorze, czyż nie?

Pewnie tak. Ale jest jeszcze te 5% mało popularne w PL z uwagi na nieco (dosłownie) wyższą cenę. I one są niezłe.

To zupełnie nie dlatego. Jest to wynik obróbki sygnału wewnątrz TV. TV LCD z dolnej półki (większośc w polskich sklepach) mają beznadziejne układy przetwarzania i sterowniki matrycy. Dobry LCD ma przyzwoity obraz. Nie wiem z czego to wynika, ale dużo trudniej o akceptowalby LCD niż akceptowalną plazmę. Na mojej nie widac glinianych twarzy jak np na nowszych ale tanich Philipsach czy Samsungach, a o widocznych efektach obróbki cyfrowej zupełnie nie ma mowy.

W przypadku TV nie ma to znaczenia, bo obraz ruchomy rządzi się innymi prawami niż obrazy stałe. A monitory - cóż, moim zdaniem wystarczy kupić po prostu dobry monitor.

Reply to
A. Grodecki

wiekszosc nowoczesnych kart ma przetwornik video o rozdzielczosci 10 -

12 bitow zgadniej dlaczego sygnal wprowadzony na wejscie analogowe monitora LCD ma mneijszy banding niz ten sam sygnal wprowadzony na wejscie DVI

;)

bo 8 bitow to za malo - a LCD tylko poglebia ten przykry efekt

zgadza sie tylko ze jesli monitor naprawde gubi sie w przestrzeni kolorow to przypomina troche lizanie ciastka przez szybe wystawy

one sa porownywalne z dobrym CRT ale ta cena...

i tak i nie - po prostu przypomina to dawne czasy kiedy technologia reprodukcji cyforwego dzwieku raczkowala - ludzie narzekali na "metalicznosc" a gdzies kolo 1990 dopiero zrozumiano istote tego co nazywano "metalicznoscia" i udalo sie to czesciwow zminimalizowac - po prostu na razie video cyfrowe jest zaledwie na etapie poczatkow zabaw z audio - pewnie za kilka lat pojawi sie porzadny sprzet do cyfrowego video za rozsadne pieniadze

czesciwo tak czesciowo nie - TV pracuje z obrazem statycznym i dynamicznym... a co do zakupu monitora to trzeba kupic to co zaspokaja nasze potrzeby - dla jednych jest to LCD dla innych CRT

Reply to
PAndy

Dnia Sat, 19 Jan 2008 23:18:19 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja PAndy <pandrw_cutthis snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> nadała:

Na LCD z tego co u nas widziałem zawsze - mają dużo mniejszą treałość niż CRT, czyli wypalaja się szybciej.

Nie znam montażysty który by wolał pracować inaczej. No, chyba że praca jest gdzieś 'w terenie' z laptopem, czy robi cos prywatnie w domu, nawet takie maleństwo jak Avid Mojo tanie nie jest.

Reply to
Tomasz Szcześniak

PAndy pisze:

BTW: A w czym był problem? Czy do eliminacji zjawiska wystarczyło podniesienie częstotliwości próbkowania, czy raczej kwantowania próbek na większej liczbie bitów (w płytach DVD Audio: 192 kHz / 24 bity)?

Reply to
Adam Dybkowski
18 stycznia 2008 (09:19:03) Desoft nasmarował(a):

Tak sobie czytam odpowiedzi i jak dotychczas brak jakiś na temat (z tym drobnym wyjątkiem). Ponieważ nie mam doświadczenia w naprawie crt to chciałbym otrzymać jakieś porady co wymienić (pierwsze co mi przyszło do głowy to J6020). Z pewnością są tutaj fachowcy, którzy bez problemu (z zamkniętymi oczami) mogliby wskazać co "strzeliło" albo jak to sprawdzić i gdzie szukać. A kupowanie innego monitora to najprostsze rozwiązanie (jak naprawa będzie nieopłacalna to tak zrobię), ponieważ ten dell jest całkiem fajny (mam porównanie z 19" samsungiem PVA). Jeżeli miałbym brać LCD to wolałbym dołożyć parę groszy i kupić notebooka.

Pozdrawiam.

Reply to
SRS

wypadkowa kilku problemow - bledy kwantyzacji ktory jest slyszalny ze wzgledu na scisle relacje z widmem dzwieku probkowanego, alliasing, jitter no i niedoskonalosci samej techniki (dosc popularne uzycie jednego przetwornika A/C i ukladow S/H dawalo w praktyce problemy fazowe)...

Reply to
PAndy

Widze ze jestes zajadlym wrogiem. Ciekawe ze zaden z moch zegarkow nie ma wypalonych segmentow ..

To do montazu filmow ?

Ja widac jestem genetycznie uposledzony, bo u mnie sie konczy gdzies na 512. Zademonstrujesz te 2048 przed komisja grupowa ? :-)

nie, po prostu uwazam ze obecne dzialania proekologiczne np EU sa nieprzemyslane i nie uwzgledniaja tego ze srodowisko to zespol naczyn polaczonych - jak czytam o ekologach latajacych na jakas konferencje na Bali (podobno obliczyli ile paliwa zuzyly samoloty na przewiezienie kilku tysiecy ludzi i chodzili na piechote i sadzili drzewka - problem ze chyba nie policzyli kosztow innych np kosztow obslugi - ludzie dojezdzaja smaochodami do pracy by ich wyslac na to Bali, trzeba dowiezc paliwo itd) - za rok - dwa bedzie mozna uzywac tylko kompaktowych lamp fluorescencyjnych w miejsce zarowek ale ile w bilansie kosztowym kosztuje zarowka a ile CFL i czy bilansuje sie efekt koncowy - w Lodzi zakaz toreb foliowych jednorazowych - fajnie tylko ze torba papierowa nie jest alternatywa - wyrzucona na smietnik bedzie roklada w procesie gnicia beztlenowego a produktem bedzie metan - gaz cieplarniany kotry uwazany jest za glownego sprawce ocieplania klimatu - to nie CO2 jest zagrozeniem ale CH4... itd itd itd

chyba mozna tak to ujac :)

Reply to
PAndy

ja nie ale dobry diagnosta rtg pracuje na 12 bitowej skali szarosci - to niepsiany standard w medycynie minimum 1024 rozroznialne stopnie szarosci na wyswietlaczu - w praktyce 2048 do 4096- sa robione specjalistyczne montory (IBM np ma takie monitory - LCD) w ofercie

Reply to
PAndy

I mowisz ze naprawde jest im to potrzebne, czy po prostu IBM dostarcza dobry sprzet, odpowiednio drogo ?

Bo az sie prosi nie wysilac sie przy wpatrywaniu, tylko galke dac zeby rozciagnac odpowiedni fragment skali.

P.S. A IBM robi jakies monitory/matryce ? Czy sprzedaje koreanskie ?

No to sie po trochu zgadzamy, choc akurat mi wcale nie przeszkadza ze bede uzywal monitora bioracego mniej pradu, zajmujacego mniej miejsca, o idealnej ostrosci i geometri.

Wiesz, ja juz dzis uzywam. Co ciekawe CFL sa tansze ... bo paragon po zakupie zaraz wrzucam do pudelka, i wkrotce sie przydaje :-)

Wsciekne sie tylko jak mi kaza CFL montowac tam gdzie uwazam ze sie nie nadaja. Ale kiedys tam LED wsadze :-)

A owszem, strasza. Ale te torebki foliowe to sie dosc szybko degraduja. I czy przypadkiem tez nie do metanu ?